Weer een fijne fietsdag - Reisverslag uit Senigallia, Italië van Kees Schmitz - WaarBenJij.nu Weer een fijne fietsdag - Reisverslag uit Senigallia, Italië van Kees Schmitz - WaarBenJij.nu

Weer een fijne fietsdag

Door: Kees

Blijf op de hoogte en volg Kees

20 Juli 2023 | Italië, Senigallia

Ancona - Falconara Marittima - Chiaravalle - Montemarciano - Montignano - Senigallia 42 km

Het was een zeer warme nacht, om 6 uur 's- morgens stond de teller nog op 27, minder is het niet geworden. Toch zou het vandaag koeler, nou ja minder warm, worden dan gisteren. En dat klopte, de hoogste temperatuur die mijn telefoon aangaf was 30 graden en het voelde ook duidelijk beter dan voorgaande dagen. Dus lekker weer gefietst!

Vanuit Ancona moest ik eerst een achttal kilometers over een drukke weg, degene waar ik twee weken geleden was omgekeerd en de knotssteile hellingen in Ancona voor mijn kiezen kreeg. Gelukkig ging vandaag het meeste verkeer náár de stad en ik eruit waardoor ik nog redelijk kon fietsen. Toen ik dat gehad had heb ik eens goed de kaart bekeken want ik had geen zin om de hele dag over de kustweg te rijden, maar ook niet in een te zware route.

Vanuit Falconara ben ik landinwaarts gegaan en gelijk was het klimmen geblazen maar het werd ook gelijk veel leuker. Even verder reed ik Chiaravalle binnen en volgens een bord is dat de geboorteplaats van Maria Montesorri, de bedenkster van dat type onderwijs. Zo kom je toch vaak onverwacht iets tegen waarvan je niet wist. Dat maakt zo'n tocht ook zo leuk. Om het geboortehuis te vinden heb ik een paar rondjes gereden en gevonden; ik was er al twee keer langs gekomen, oeps.

Wat me ook opviel was dat overlijdens daar nog met een aanplakbiljet op het mededelingenbord van het dorp kenbaar worden gemaakt. De mensen wijzen elkaar er dan ook op en dat heeft menige schrikreactie tot gevolg.

Na een koffiestop op het plein bij de abdij aldaar weer op de pedalen naar Montemarciano, uiteraard ook gelegen op een flinke bult. Boven kon je de zee op sommige plekken al zien. Van hieruit over een kleine weg 12% naar beneden en even steil weer omhoog, maar daar heb ik een stuk van gelopen. Niet eens geprobeerd te fietsen want ik wilde energie sparen met deze warmte.

De weg ging daarna golvend en hooggelegen tot bijna Senigallia. Onderweg mooie vergezichten om mijn dag helemaal goed te maken.

Na de check-in in het hotel een verfrissende duik in de Adriatische Zee genomen met een Aperol Spritz toe. Vanavond ter afsluiting van mijn fietstocht een echte Italiaanse pizza genomen en die smaakte voortreffelijk.

Nog een wandelingetje ter afsluiting van de dag. En ook hier op het strand en op de boulevard, net als in Rodi Gargánico, kraampjes die mij meteen aan Bangladesh doen denken. Dezelfde opbouw en uitstalling als in Bangladesh en veelal ook type mensen uit die omgeving leek mij. Vanavond toch eens gevraagd aan een van de kraamhouders. Ja hoor, uit Bangladesh tegen de grens met India. Hij vond het leuk dat ik daar wel eens geweest ben, want dat zijn niet veel mensen hier.

Morgen het laatste stukje van mijn fietsreis want de bestemming is het vakantiehuisje waar ik 2 weken met Ria en Trees vakantie ga houden.


  • 20 Juli 2023 - 23:54

    Marian Van K:

    Klinkt als leuke laatste dag van je fietsreis. En nu vakantie houden, vast ook wel met een fietstocht af en toe. Fijn weerzien morgen en fijne vakantie


  • 21 Juli 2023 - 04:47

    Marian :

    Prachtig avontuur pap! Heel leuk om te volgen ook! Geniet van de vakantie samen!


  • 21 Juli 2023 - 07:46

    Martin:

    Kees, succes met het laatste stukje van je fietstocht! Ik heb met plezier je fietsverhalen gelezen Fijne vakantie met Ria en Trees.


  • 21 Juli 2023 - 08:57

    Marijke:

    Ik sluit mij aan bij de woorden van de andere reacties: nu echt vakantie [e-1f389]


  • 21 Juli 2023 - 09:40

    Ank :

    Veel bewondering voor jou om dit fiets-avontuur in je uppie zo goed te doen!!

    Alvast dank voor de mooie verslagen hiervan! Heel leuk om te lezen. Fijne vakantie met Ria en Trees!


  • 21 Juli 2023 - 11:16

    Solita:

    Dat heb je maar weer mooi gedaan Kees. Veel bewondering voor. En nu lekker twee weken genieten!

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Kees

Dagboeken voor mijn fietstochten naar en door Spanje, Portugal en Italië.

Actief sinds 20 Maart 2010
Verslag gelezen: 166
Totaal aantal bezoekers 136527

Voorgaande reizen:

24 Mei 2023 - 31 Augustus 2023

Fietsreis naar Italië 2023

01 April 2016 - 31 Augustus 2016

Fietsreis Spanje 2016

05 April 2010 - 08 Augustus 2010

Fietstocht naar Spanje

Landen bezocht: