Nog meer Saar - Reisverslag uit Sarreguemines, Frankrijk van Kees Schmitz - WaarBenJij.nu Nog meer Saar - Reisverslag uit Sarreguemines, Frankrijk van Kees Schmitz - WaarBenJij.nu

Nog meer Saar

Door: Kees

Blijf op de hoogte en volg Kees

02 Juni 2023 | Frankrijk, Sarreguemines

Saarlouis - Völklingen - Saarbrücken - Sarreguemines 70 km

Vanaf de camping kon ik een bruggetje nemen naar de stad. Je rijd dan gelijk over de vestingwerken. Ze deden mij denken aan Nederlandse stadjes als Brielle en Heusden. Grote zware muren, grachten en spitse punten die in de grachten steken. De vesting is in 1680 op bevel van Louis XIV gebouwd en op dit moment is eigenlijk alleen de strook tussen camping en stad nog als zodanig herkenbaar. Een ook het vierkante stratenpatroon in het oude centrum.

Na de sightseeing in Saarlouis het fietspad langs de Saar weer opgezocht. Het stuk tot aan Saarbrücken is veel minder mooi dan het gedeelte gisteren, voornamelijk doordat continue de snelweg dichtbij ligt. Want even voorbij Saarbrücken gaat de rivier van de grote weg weg en werd het direct weer leuk. Voordat ik in Saarbrücken was had ik een omleiding die mij in Völklingen bracht en daar heb ik een overheerlijke apfelstrudel gesnoept. [e-1f60b]

In Saarbrücken eerst naar de Deutsch-Französischer Garten gegaan om te lunchen. Een mooi plekje met uitzicht op de vijver en opeens begint daar een fontein te sproeien op de melodie van de muziek die erbij ten gehore werd gebracht. Aangename verrassing!

Minder aangenaam waren de witte eenden met rode koppen die mijn lunch probeerden te jatten. Ik heb alles zelf op kunnen eten!

Zoals gezegd na Saarbrücken werd het weer leuk. Je rijd dan langs een aantal kleine oude sluisjes omdat de Saar hier en daar gekanaliseerd is. Eenmaal in Sarreguemines, dan zit je al in Frankrijk, boodschappen gedaan en naar de camping zo'n 5 kilometer buiten de stad. Daar aangekomen bleek die gesloten, hoewel ik daar op de website niets van kon vinden. Dus snel een hotelkamer geboekt en weer terug naar Sarreguemines. Probleempje voor morgen: hoe krijg ik die boodschappen in mijn tassen, want koken in de kamer gaat mee te ver.


  • 02 Juni 2023 - 22:25

    Kees Schmitz:

    In reacties de vorige dagen vragen mensen o.a. naar het weer. Nou dat is prima hier. Eigenlijk alle dagen zon. Gisteren en dag ervoor was het warmer dan vandaag, dat komt omdat hier ook die koude NO- wind behoorlijk waait. Vandaag ook regelmatig tegenwind gehad.

    Over de navigatie: ik rijd lekker ouderwets met een kaart. Een fietskaart 1cm is 1,5 of 2 km, en op de kaarten voor Duitsland staan veel fietsroutes ingetekend, waar ik dan naar eigen inzicht ook gebruik van maak. Op plekken waar de kaart niet genoeg detail geeft om te vinden waar je heen wil gebruik ik Google Maps, zoals in de bebouwde kom om hotel te vinden of om een brug over te komen want dat gaat nogal eens met rare bochtjes gepaard.


  • 03 Juni 2023 - 08:07

    Martin:

    was de apfelstrudel net zo lekker als in Oostenrijk Kees? Succes met het inpakken van de boodschappen!


  • 04 Juni 2023 - 10:30

    Joke S:

    Oh, echt op kaarten rijden, nostalgisch [e-1f60a], maar dan weet je wel precies waar je bent! Mooie verhalen weer.

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Kees

Dagboeken voor mijn fietstochten naar en door Spanje, Portugal en Italië.

Actief sinds 20 Maart 2010
Verslag gelezen: 126
Totaal aantal bezoekers 136602

Voorgaande reizen:

24 Mei 2023 - 31 Augustus 2023

Fietsreis naar Italië 2023

01 April 2016 - 31 Augustus 2016

Fietsreis Spanje 2016

05 April 2010 - 08 Augustus 2010

Fietstocht naar Spanje

Landen bezocht: