Mooie natuur tussen de strandtenten - Reisverslag uit Cervia, Italië van Kees Schmitz - WaarBenJij.nu Mooie natuur tussen de strandtenten - Reisverslag uit Cervia, Italië van Kees Schmitz - WaarBenJij.nu

Mooie natuur tussen de strandtenten

Door: Kees

Blijf op de hoogte en volg Kees

30 Juni 2023 | Italië, Cervia

Casal Borsetti - Ravenna - Classe - Cérvia 58 km

Met een zonnetje opgestaan, ingepakt en op pad. Eenmaal op weg betrok het helemaal en die zon heb ik nauwelijks nog terug gezien.

De weg voerde langs de kust, niet helemaal aan het strand want dat gaat hier niet. Tussen de weg en het strand ligt namelijk een hele aaneengesloten rij strandtenten met elk zijn eigen privé strandje met tientallen ligbedden.

Ook vandaag met een veerpontje overgestoken, nl. de zeearm (of kanaal) die naar Ravenna leidt. Marian, dus weer een pontje maar geen pondje meer. [e-1f600] Even verder afgeslagen naar Ravenna, fietspad tot in de stad dus goed geregeld.

In Ravenna terras en een beetje rondgekeken. Aan de ansichtkaarten zag ik dat er mooie veelkleurige mozaïeken zouden moeten zijn. Ik wist niet waar en ben ze niet toevallig tegengekomen. Niet te lang blijven hangen want de voorspelling was vanaf een uur of drie regen met onweer.

Mijn weg vervolgd via Classe, maar toen ik daar bijna was begon het te regenen en in de verte al het onweer. Een klein spurtje en ik had een afdakje vlak naast de basiliek aldaar. Van de nood een deugd gemaakt en onder dat afdak mijn lunch verorberd. Toch in regenjas naar de Basilica santuario Sant'Apollinare. Van buiten al apart met ronde klokkentoren, maar van binnen ook bijzonder. Een hele grote ruimte met marmeren pilaren tussen het hoofdschip en de zijbeuken. Een enorm houten dak waarvan je de constructie goed kon zien. Het bijzondere van deze basiliek zijn echter de Byzantijnse mozaïeken van boven tot onder rond het altaar. Erg mooi. Toch mozaïeken gezien.

Na Classe heb ik een bewegwijzerde fietsroute gevolgd naar Cérvia. Deze stond niet op mijn kaart, maar hij ging dwars door een groot natuurgebied. Ik denk zeker wel tien kilometer over bos- en gravelpaden, goed te berijden. Onderweg een ree met jonkie op nog geen 50 m voor mij, en later nog een hele groep maar die stond verder weg. Het laatste stuk van deze paden ging door een soort kweldergebied met veel water. Ook hier weer flamingo's gescoord. En langs een heleboel kreken stonden karakteristieke vissershuisjes op palen met grote vierkanten hangnetten. Een prachtig natuurgebied.

Eenmaal hieruit werd het een tocht langs drie aaneengesloten badplaatsen. In de laatste, Cérvia, heb ik een kamer geboekt. Eten heb ik in zo'n strandtent gedaan. Ook nu plots een regenbui, dus naar tafeltje binnen verhuisd. Het zette niet echt door en onweer is er ook nog niet geweest, maar het is wel lekker afgekoeld. Wie weet vannacht nog meer regen.


  • 30 Juni 2023 - 22:22

    Kees Schmitz:

    Cor vD, Ria: Toch Ravenna bezocht. Dat was ik al van plan daarom gisteren bovenlangs gegaan. En ook nog Classe aangedaan, hoewel ik niet wist dat daar iets te zien zou zijn. Dat zag ik pas nadat Cor vroeg of ik Ravenna en Classe links ging laten liggen. Nou nee dus. En als ik er niet heen was gegaan dan had ik ze rechts laten liggen. [e-1f60e]


  • 30 Juni 2023 - 22:27

    Ria:

    Ravenna kunnen we tijdens de vakantie nog bezoeken want die mozaïeken zijn echt de moeite waard. Hier nog geen regen hoewel het wel voorspeld was. Fijn voor je dat he iets koeler is geworden.

    De vissershuisjes zien er leuk uit.


  • 01 Juli 2023 - 11:42

    Cor Van Dijk:

    Als je ze rechts laat liggen verzuip je!

    Ravenna....... wat gemist. De San Vitale en het Mausoleum van Galla Placidia, om maar wat te noemen.


  • 01 Juli 2023 - 11:48

    Marian:

    Wat heerlijk aan de kust!


  • 01 Juli 2023 - 13:34

    Marijke:

    Weer een mooi verhaal: je schiet al lekker op! Als ik het allemaal lees wil ik ook Ravenna zien!


  • 01 Juli 2023 - 14:37

    Leo Benner:

    He Kees, ik hoorde van de week pas dat je weer een reisverslag bijhoudt. Daarom ben ik wat later aangesloten.

    Zo te lezen heb je het weer helemaal naar je zin.

    Ik ga je verder volgen.

    Veel plezier.

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Kees

Dagboeken voor mijn fietstochten naar en door Spanje, Portugal en Italië.

Actief sinds 20 Maart 2010
Verslag gelezen: 157
Totaal aantal bezoekers 137177

Voorgaande reizen:

24 Mei 2023 - 31 Augustus 2023

Fietsreis naar Italië 2023

01 April 2016 - 31 Augustus 2016

Fietsreis Spanje 2016

05 April 2010 - 08 Augustus 2010

Fietstocht naar Spanje

Landen bezocht: