La Costa dei Trabocchi - Reisverslag uit Vasto, Italië van Kees Schmitz - WaarBenJij.nu La Costa dei Trabocchi - Reisverslag uit Vasto, Italië van Kees Schmitz - WaarBenJij.nu

La Costa dei Trabocchi

Door: Kees

Blijf op de hoogte en volg Kees

13 Juli 2023 | Italië, Vasto

Francavilla al Mare - Ortona - Santa Vito - Punta di Penna - Vasto 69 km, totaal afstand 3032 km

Om zes uur opgestaan na een zeer plakkerige nacht. Alles was klam, eigenlijk beter: bijna nat. Ondanks het warme weer gisteren droogden mijn kleren slecht en de slaapzak vanmorgen ook niet. Dus alles ingepakt en vanavond hier op de kamer weer uitgehangen; het is nu droog.

Waarschijnlijk komt het omdat het een heel vochtige lucht is, zo voelde het ook vandaag: bewolkt, benauwd en vochtig. Pas vanavond werd het een beetje frisser.

Bijna driekwart van de tocht heb ik over een doorgaande weg gereden langs de Costa dei Trabocchi. Op de kaart een rode weg die ik normaal probeer te vermijden, maar er is hier geen echt alternatief. Alleen korte stukjes parallelweg langs het strand waar je ook moeilijk op komt. Op sommige plekken ligt een fietspad, maar probleem is dat als ik op Google Maps kijk deze soms na kilometers doodlopen bij de laatste strandtent en je dan moet omkeren omdat er geen verbindingen naar de doorgaande weg zijn. Maar, de drukte op de rode weg viel mij mee en op een klim na Ortona na was die weg lekker te fietsen. Dat zie je ook wel aan het aantal km's vandaag.

Onderweg zie je vanaf de weg niet alleen de zee maar ook van die leuke vissershuisjes met grote netten aan palen en tuien. Die zijn karakteristiek voor deze Costa.

Voor de lunch een zijstapje naar de zee gemaakt, op de kaart 2 km heen en 3 km terug naar de weg. Het eerste klopte, het tweede werd en klein avontuur. Ik kwam op een onverhard grind- en keien-pad terecht dat niet op mijn kaart staat. Niettemin was het een mooi weggetje door bos en grote wijngaarden. Waar ik precies reed wist ik op gegeven moment ook niet meer, maar ik moest ergens op de doorgaande weg weer uitkomen. En dat deed ik ook. Probleempje: mijn weggetje was door een dikke vangrail afgesloten van de weg die ik op wilde en geen mogelijkheid om er onderdoor of erlangs te kunnen. Dus deels terug en ander pad in geslagen en dat kwam wel uit op een gewone weg. Een zo kon ik weer op mijn route komen.

Later in de middag ook nog een andere lus genomen via de haven op de Punta di Penna met de eerste vuurtoren die ik hier in Italië gezien heb. Even verderop kon ik eenvoudig de stad Vasto in via een lange rechte "vals plat" weg. Vasto, in ieder geval het oude deel, ligt een stuk hoger dan de zee. En vlakbij mijn B[e-38]B ligt dan ook een belvedere met mooi uitzicht naar twee kanten op de kust.


  • 13 Juli 2023 - 22:10

    Kees Schmitz:

    Ria: Het ongezellige van dat plekje viel wel mee, de eerste nacht stond er ook nog een motorrijder. En bovendien was er veel schaduw en dat vond ik wel belangrijk. Er was een alternatief, namelijk een open grasveld waar één boom voor wat schaduw stond. Dat leek mij geen goed idee.

    Zeg maar tegen Sjors dat ik naar Vieste ga, dat ligt op de uitstulping ten oosten van Termoli, en vanaf daar weer terug ga naar ons vakantiehuisje.

    De route naar Vieste staat nog niet helemaal vast, is ook afhankelijk van het weer. Waarschijnlijk morgen en overmorgen via het binnenland om Termoli heen en dan ten oosten van Termoli langs de kust. Daar ligt een weg tussen de zee en twee lagunes in en een nationaal natuurpark in het binnenland. We gaan het zien.


  • 13 Juli 2023 - 22:12

    Marian Van K:

    Ook wel eens fijn dat de weg niet zo op en neer gaat, maar jammer dat je het dan moet delen met auto’s. Ongelofelijk dat je al ruim 3000km hebt gefietst! Echt een prestatie. En dat met die hitte. Het was vanavond weer op het nieuws dat het zo warm is in Italië.


  • 14 Juli 2023 - 04:27

    Ria:

    Avontuur die route van vandaag. Eens tilden we fietsen over hekken of er onderdoor als de weg doodliep of als we achterna gezeten werden door honden, maar met al de bagage die je nu hebt is dat een lastig verhaal.

    Het blijft voorlopig erg heet, dus rustig aan.


  • 14 Juli 2023 - 06:21

    Marian :

    Mooi avontuur, gelukkig kon je wel verder! Weer een leuke dag gewenst!


  • 14 Juli 2023 - 07:54

    Martin:

    Je komt onderweg nogal wat hindernissen tegen Kees. Leuk om te lezen hoe deze weer oplost[e-1f604]

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Kees

Dagboeken voor mijn fietstochten naar en door Spanje, Portugal en Italië.

Actief sinds 20 Maart 2010
Verslag gelezen: 143
Totaal aantal bezoekers 136753

Voorgaande reizen:

24 Mei 2023 - 31 Augustus 2023

Fietsreis naar Italië 2023

01 April 2016 - 31 Augustus 2016

Fietsreis Spanje 2016

05 April 2010 - 08 Augustus 2010

Fietstocht naar Spanje

Landen bezocht: