Niet zoals bedacht - Reisverslag uit Rodi Garganico, Italië van Kees Schmitz - WaarBenJij.nu Niet zoals bedacht - Reisverslag uit Rodi Garganico, Italië van Kees Schmitz - WaarBenJij.nu

Niet zoals bedacht

Door: Kees

Blijf op de hoogte en volg Kees

16 Juli 2023 | Italië, Rodi Garganico

Marina di Lésina - Lésina - Torre Mileto - Rodi Gargánico 71 km, totaal afstand 3215 km

Ik zat om kwart over acht al op de fiets voor een tocht langs twee lagunes en de zee. Vanuit de badplaats waar ik geslapen heb gaat er een weg die tussen de zee en een lagune loopt. Ook al is die na een paar kilometer onverhard toch leek het mij een mooie route. En tot nog toe is onverhard hier steeds een gravelweg gebleken. Tot vandaag dus. Na een paar kilometer werd het inderdaad stenig en nog een stukje verder zanderig totdat ik met mijn wielen in mul zand bleef steken. Dat werd mee te gek want die weg was best lang. Dus ben ik omgekeerd, met tot gevolg dat ik aan de andere kant om de lagune heen moest. Oeps dat worden extra kilometers.

De weg om de lagune heen was best saai en gelukkig niet moeilijk te befietsen. De foto geeft zo ongeveer het mooiste stukje. Mijn eerste bakkie had ik in het dorp Lésina al gedaan, maar de tweede stop kwam onverwacht (ik was er wel aan toe met die warmte) in de middle of nowhere. Vlak voordat "mijn" kleine weggetje op een grotere weg uitkwam lag daar ineens een klein en zeer eenvoudig cafeetje. Maar het was er wel behoorlijk druk. Ik schat dat het allemaal boeren uit de omgeving zijn die op zondagmorgen onder het genot van heel wat biertjes hun laatste nieuwtjes uitwisselen en soms ook wat groente. Zag er heel gezellig uit.

Eenmaal goed gelaafd en afgekoeld de fiets weer op om tussen de zee en de tweede lagune mijn rit te vervolgen. Helaas heb ik van zee en lagune weinig gezien. Aan de zeekant lag een natuurreservaat dat met een hek was afgesloten, aan de andere kant weiland, wat huizen en een paar campings die overigens behoorlijk leeg waren (ik denk te heet om te kamperen). Aan het einde van deze lange weg bij een haventje mijn broodje gegeten, heerlijk in de schaduw van een dennenboom.

Het laatste stukje naar Rodi was niet ver en niet hoog, en toch zat er stiekem een helling in die met deze warmte te steil was, dus lopen. In Rodi kwam ik hoog binnen maar het pension waar ik kamer geboekt had lag helemaal beneden. Maar dan weer wel met het strand, haven en een station voor de deur en uitzicht op zee vanaf mijn balkon. Uiteindelijk heb ik zo'n 16 km meer gereden dan waar ik maximaal op had gerekend, dat viel wel even tegen.

Ik heb hier vanavond een dag bijgeboekt want mijn oorspronkelijke plan om morgen naar Vieste te gaan heb ik laten varen. De weg ernaartoe is niet echt lang maar heeft aardig wat stevige hellingen. Met de huidige warmte lijkt mij dit geen goed idee, ook omdat ik dan dinsdag ook weer flink moet klimmen, want in Vieste komt geen trein. Nu ga ik dinsdag in ieder geval een stuk met de trein, waarschijnlijk San Severo zodat ik vandaar richting het vakantiehuisje in Mondolfo kan gaan.


  • 16 Juli 2023 - 22:35

    Marijke:

    Bijna vakantie! Morgen lekker even uitrusten onder een parasol!


  • 16 Juli 2023 - 22:37

    Kees Schmitz:

    Martin, Marian vK: Even afkloppen! Maar twee keer eenzelfde akkefietje met mijn versnelling is alles wat er tot nog toe met mijn fiets aan de hand is geweest. Mijn fietsenmaker heeft advies gegeven hoe ik het beste dat probleempje kan oplossen, en dat blijkt te werken.

    Dus ik heb alles opgebiecht. [e-1f600]

    Marian: Soms heb ik ook het idee dat ik aan het veldrijden ben en sta ik versteld dat mijn fiets het doorstaat. Het is regelmatig zigzaggen tussen de scheuren, kuilen en hobbels door. Je wordt er heel behendig in. Vooral in afdalingen kan het link zijn dus die gaan bijna nooit hard, maar dat hoeft ook niet (ook al is dat wel eens leuk).


  • 17 Juli 2023 - 08:54

    Marian:

    Je hebt t toch maar mooi gedaan, die extra kilometers. Heerlijk vooruitzicht dat je vandaag even kan bijkomen!


  • 17 Juli 2023 - 18:02

    Eva:

    Hopelijk heb je vandaag genoten! Het blijft daar voorlopig warm geloof ik. Het is ook wel hoog zomer in Italië inmiddels. Ik zal hier uitzwaaien morgen.

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Kees

Dagboeken voor mijn fietstochten naar en door Spanje, Portugal en Italië.

Actief sinds 20 Maart 2010
Verslag gelezen: 152
Totaal aantal bezoekers 136753

Voorgaande reizen:

24 Mei 2023 - 31 Augustus 2023

Fietsreis naar Italië 2023

01 April 2016 - 31 Augustus 2016

Fietsreis Spanje 2016

05 April 2010 - 08 Augustus 2010

Fietstocht naar Spanje

Landen bezocht: