Vakwerk in de Elzas - Reisverslag uit Dossenheim-sur-Zinsel, Frankrijk van Kees Schmitz - WaarBenJij.nu Vakwerk in de Elzas - Reisverslag uit Dossenheim-sur-Zinsel, Frankrijk van Kees Schmitz - WaarBenJij.nu

Vakwerk in de Elzas

Door: Kees

Blijf op de hoogte en volg Kees

03 Juni 2023 | Frankrijk, Dossenheim-sur-Zinsel

Sarreguemines - Rahling - Soucht - Wimmenau - Weinburg - Dossenheim sur Zinsel 77 km

De eerste 14 km kon ik warm draaien (het was nog maar 15 graden) langs de Saar en het parallel lopende Canal de la Sarre. Het fietspad lag er tussenin met soms het water direct aan het pad. Dan kun je zien dat het verschil in waterpeil op enkele plekken wel 10 meter is. Voor een kanaal dat al zo oud is, begin 1800, zijn dat behoorlijke verschillen. Op dit kleine stukje ben ik wel 6 of 7 sluisjes tegengekomen, altijd leuk om te zien.

Eenmaal van het kanaal wegrijden werd het klimmen en dalen. Het is een prachtige rit geworden door de natuur van het Parc Naturel Regional des Vosges du Nord. Deze zijn niet zo hoog als de echte Vogezen maar toch flink pittig.

Onderweg nog een paar bekenden gezien. In Soucht hing de kop van General de Gaulle aan de muur, zeer herkenbaar. En bovenop de hoogste top vandaag stond de Pierre des 12 apôtres. Een verticale steen van 4,5 meter met kruis bovenop en aan elke zijde beeltenissen van 3 apostelen.

Tot hier was ik per saldo flink gestegen en begon een hele lange afdaling door mooie bossen. Het is erg groen hier. Waarschijnlijk valt er genoeg water normaal gesproken, maar ik heb nog geen regen gezien. [e-1f600] Gaande dag werd het lekker warm, zo'n 25 graden.

Eenmaal beneden ging het golvend door een landbouwgebied met leuke dorpjes vol met vakwerk huizen, zoals Weinbourg. Kenmerkend voor deze streek.

Zit nu op echte Franse camping met veel vaste gasten die er duidelijk veel plezier in hebben deze zaterdagavond.

Morgen weer grotendeels een kanaalrit, naar Straatsburg.

• 03 Juni 2023 - 20:15

Kees Schmitz:

Martin: de apfelstrudel gisteren was minstens zo lekker als die in Oostenrijk.

• 04 Juni 2023 - 10:30

Cor Van Dijk:

Dag Kees,

Mooi dat je Charles de Gaulle herkent, maar dan ook nog drie apostelen.......!!!!

• 04 Juni 2023 - 22:07

Kees:

Cor, sterker nog: 4x3 apostelen!

Ik twijfel of ik ze alle bij naam ken .....