Onzichtbare grens over - Reisverslag uit Trente, Italië van Kees Schmitz - WaarBenJij.nu Onzichtbare grens over - Reisverslag uit Trente, Italië van Kees Schmitz - WaarBenJij.nu

Onzichtbare grens over

Door: Kees

Blijf op de hoogte en volg Kees

24 Juni 2023 | Italië, Trente

Kalterer See - Tramin an der Weinstrasse - Margreid an der Weinstrasse - Mezzolombardo - Trento 58 km

Vanaf de camping zoveel mogelijk de fietsvariant van de Weinstrasse gevolgd. Dat was een goede keus. Zo'n schitterende route door de wijngaarden en de lieflijke bergdorpjes. Hele kleine smalle straatjes, een auto kon mij niet passeren. En dan had ie soms pech want ik ging niet altijd zo snel. Die bergdorpjes doen hun naam zeer veel eer aan, oftewel steil omhoog en omlaag. Maar het was echt genieten zo mooi.

Ongemerkt zat ik opeens op de "Giro del vino" (ook een fietsroute) met nog steeds alleen maar wijngaarden om mee heen. Oooh nee, ook nog steile rotswanden; die staken soms vanaf de druiven recht omhoog. Bij de tweede koffiestop bemerkte ik dat er geen Duits meer gesproken werd, alleen nog Italiaans. Even schakelen is dat toch.

Via een mooi fietspad vrijliggend van de grote wegen in het dal van de Adige ben ik in Trento aangekomen. Inmiddels was de temperatuur weer behoorlijk opgelopen, tot boven de 30 graden. Ingecheckt in het hostel, gedoucht, wat uitgerust en toen op pad de stad in.

Die ademt gelijk een mediterrane sfeer. Nu ben ik in het echte Italië. Ook aan de gebouwen en smalle vierkante "torres" zie je dat meteen. En niet te vergeten de pleinen.En een park naar Dante vernoemd.

Op het Piazza del Duomo lekker koud biertje en gegeten. Ik dacht laat ik het maar op z'n Italiaans doen, dus ik bestel een primi piatti (penne) en een secondi piatti (mozarella). Wat schetst mijn verbazing: ik kreeg als eerste de mozzarella! Toen ik verbaasd keek en vroeg of ik de secondi als eerste kreeg, liep de dame weg en kwam met een afdekschaal voor op de mozzarella terug. Vijf minuten later kwam alsnog de primi penne. Het eten was trouwens lekker.

Onder het eten had ik zicht op de dom maar ook op (straat)artiesten. Twee acrobates gaven een show hangend aan een hoge hijskraan. Zij waren niet de enigen. Er kwam ook een volksdansgroep hun kunsten vertonen, en nog meer straatartiesten. Het was een hele gezellige boel in het centrum. Dat blijkt te zijn vanwege de Festi Vigiliane die dit weekend plaats vinden. Dus ik ben met m'n neus in de boter gevallen.

Helemaal voldaan van deze geslaagde dag weer huiswaarts gegaan om een dagboek verhaaltje te schrijven.


  • 24 Juni 2023 - 21:53

    Kees Schmitz:

    Joke: Ja, mijn fiets zet ik ergens neer, meestal voor een terras of zo, zodat men denkt dat er zicht op gehouden wordt. Een dan loop ik een stukje door zo'n stad. Ik kom wel regelmatig teug om even te kijken. Maar gisteren heb ik ook een stuk met fiets aan de hand gewandeld om dat ik te ver weg ging van de plek waar ik eerst gestald had. Uiteraard gaan de echt waardevolle zaken altijd met mij mee.

    Marian: Met wijnboeren bedoel je waarschijnlijk van die wijnhuizen van bepaalde merken. Ik heb ze niet gezien, wel zie je soms een coöperatie waar de druiven geperst worden maar ook niet veel.


  • 24 Juni 2023 - 23:21

    Marijke:

    Weer genoten van de foto ‘s en je levendige verhaal!


  • 25 Juni 2023 - 08:33

    PaulvK:

    We beleven het weer helemaal mee Kees. Wij logeerden destijds aan het Lago de Caldaro en de route naar Trento staat ons nog goed voor de geest. Als je tijd hebt natuurlijk nog wel even het bisschoppelijk paleis bezoeken waar het concilie van Trente is gehouden!


  • 25 Juni 2023 - 10:05

    Joke S:

    Aha, nu begrijp ik het [e-1f600]! Heel slim…

    Wat gezellig om zo met ‘je neus in de boter te vallen’ , dat zijn de mooie dingen in het leven.


  • 25 Juni 2023 - 16:31

    Marian:

    Bella Italia! Klinkt superleuk!


  • 25 Juni 2023 - 23:52

    Paul Van Der Schaaf:

    Hoi Kees,

    Met plezier (en enige jaloerse emoties) lees ik dagelijks jouw verslagen met de passende foto's.

    Ga zeker zo door!

    Wel zou ik het leuk vinden als je -per dag- aangeeft hoeveel km je hebt gefietst cq hoeveel km de reis dan in totaal is gevorderd.

    Veel voldoening en het verdere deel van jouw missie!

    Knap hoor!

    Paul, Malden


  • 26 Juni 2023 - 12:08

    Ria:

    Lekker Italië

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Kees

Dagboeken voor mijn fietstochten naar en door Spanje, Portugal en Italië.

Actief sinds 20 Maart 2010
Verslag gelezen: 137
Totaal aantal bezoekers 137261

Voorgaande reizen:

24 Mei 2023 - 31 Augustus 2023

Fietsreis naar Italië 2023

01 April 2016 - 31 Augustus 2016

Fietsreis Spanje 2016

05 April 2010 - 08 Augustus 2010

Fietstocht naar Spanje

Landen bezocht: