Gaudi in Comillas - Reisverslag uit Comillas, Spanje van Kees Schmitz - WaarBenJij.nu Gaudi in Comillas - Reisverslag uit Comillas, Spanje van Kees Schmitz - WaarBenJij.nu

Gaudi in Comillas

Door: kees

Blijf op de hoogte en volg Kees

07 Juni 2016 | Spanje, Comillas

Comillas, stadswandeling.
Vandaag geen trekdag maar het stadje Comillas bekijken. Gisteren had ik al twee wandelroutes gehaald bij de toeristeninformatie en die heb ik een beetje gecombineerd zoals het mij uitkwam.
Allereerst naar El Capricho, het eerste bouwwerk van de architect Gaudi die vooral beroemd is geworden door de meesterwerken in Barcelona. Hier in Comillas staat een van de drie bouwwerken van Gaudi buiten Catalonië. De andere twee staan in León en Astorga en ga ik misschien ook nog zien.
El Capricho is een villa gebouwd in opdracht van een vermogend heerschap hier uit de stad. Het is een prachtig mooi gebouw waarin de zon een hoofdrol speelt. De kamers zijn zo gesitueerd dat de zon schijnt in de kamer waar de bewoner zich op dat moment van de dag het meest waarschijnlijk bevindt. Dat is tevens de reden voor het zonnebloemmotief dat aan de buitenkant in vele geglazuurde tegels op de gevel is aangebracht. Een zonnebloem draait z'n kop ook met de zon mee. Werkelijk overal zitten prachtige details verwerkt, in alle vertrekken; tegels naast de open haard, versieringen in de plafonds, houtsnijwerk in de deuren, noem maar op. Aan de buitenkant hangen twee balkonnetjes van kunstig gesmeed ijzer dat een bankje vormt waarop je naar de gevel kijkt als je erop zit. Een en al genieten als je hier rond loopt.
De rest van de wandeling kon er natuurlijk niet meer aan tippen, maar was toch zeker de moeite waard. Comillas is eigenlijk een heel mooi plaatsje met veel mooi versierde huizen waaraan veel details te bewonderen zijn. Op de wandeling natuurlijk ook op plaatsen geweest vanwaar je over zee en de kustlijn uitkijkt. Ik heb me hier bepaald niet verveeld.
's Middags nog even liggen bakken in de zon (eerste keer deze reis) die bijna de hele dag lekker warm was. Eind van de middag betrok het, maar inmiddels schijnt ie weer nog voordat ie ondergaat. Vanavond in een restaurantje aan de haven langostinos gegeten, dat zijn grote garnalen van de grill. Smaakte prima. Morgen weer op het stalen ros, de Picos in.
Op de foto's moeten jullie nog even wachten want mijn camera ligt op te laden bij een Nederlands echtpaar in de caravan. Teveel foto's gemaakt hè vandaag.

  • 07 Juni 2016 - 21:10

    Kees Schmitz:

    Zoals jullie kunnen lezen was het weer vandaag prima, lekker warm. Duimen dat het zo blijft.
    Het uitzicht op zee en strand en rots is met zon toch ook mooier dan onder grijze wolken. Wat ik tot nog toe van Cantabrië heb gezien is in ieder geval erg mooi!

  • 07 Juni 2016 - 21:13

    Kees Schmitz:

    Sandra, ik rijd de eerste week van juli Portugal in, denk ik. Tenzij ik een heel andere route ga nemen dan ik nu denk.

  • 08 Juni 2016 - 20:51

    Annekee:

    ja, dat is zo Gaudiaans als je maar verzinnen kan!

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Kees

Dagboeken voor mijn fietstochten naar en door Spanje, Portugal en Italië.

Actief sinds 20 Maart 2010
Verslag gelezen: 300
Totaal aantal bezoekers 137503

Voorgaande reizen:

24 Mei 2023 - 31 Augustus 2023

Fietsreis naar Italië 2023

01 April 2016 - 31 Augustus 2016

Fietsreis Spanje 2016

05 April 2010 - 08 Augustus 2010

Fietstocht naar Spanje

Landen bezocht: