Het goede Franse leven met welkomstcomité - Reisverslag uit Parijs, Frankrijk van Kees Schmitz - WaarBenJij.nu Het goede Franse leven met welkomstcomité - Reisverslag uit Parijs, Frankrijk van Kees Schmitz - WaarBenJij.nu

Het goede Franse leven met welkomstcomité

Door: kees

Blijf op de hoogte en volg Kees

21 Augustus 2016 | Frankrijk, Parijs

Parijs, stadsbezoek
Zaterdagmorgen als eerste het Gare de Lyon bekeken. Van buiten is het een mooi gebouw zoals de Fransen er veel van hebben met sierlijke details en in dit geval een klokkentoren die mij aan de Big Ben deed denken. Binnen is restaurant gevestigd dat werkelijk schitterend is. Een chique interieur met fraaie kroonluchters en prachtige schilderingen en ornamenten op plafond en muren. Toen gauw de metro in gedoken om naar het Gare du Nord te gaan.
Tegen het middaguur kwam daar het ontvangstcomité aan, bestaande uit Ria en Marian. Uitgedost met petten en spandoek, erg leuk (foto's). En vooral fijn om ze na zo'n lange tijd weer terug te zien. Helaas kon Eva er niet bij zijn, die is nog op vakantie.
Ons weekendje ter afsluiting van mijn fietsreis zijn we begonnen met een lekkere lunch op een Parijs terras. Daarna aan de wandel door de Parijse straten en boulevards, wat op zich al leuk en gezellig is. Uiteraard langs de (geijkte) bezienswaardigheden, zoals Centre Pompidou, de stalletjes aan de Seine en de Notre Dame met haar prachtige glas-in-lood rozet. Omdat onze benen niet zoveel meer konden hebben, zijn we op de boot gestapt en hebben ons langs nog meer mooie gebouwen laten varen. En natuurlijk ook langs het pronkstuk van Parijs: de Tour Eiffel.
Na afloop hebben we de inwendige mens verzorgd in één van de straatjes van Montparnasse. Een heerlijk diner op het terras van een echt Frans restaurant en waar de straatartiesten hun kunstjes deden. Tegen half tien stonden we bij de bushalte voor een tochtje "Paris by night". De meeste grote bezienswaardigheden passeren dan de revue en glijden gehuld in het licht aan je voorbij. De mooiste was natuurlijk de in licht badende Eiffeltoren. Tegen middernacht ging bij ons drie het licht wel zo'n beetje uit.
Na het zondagmorgen ontbijt (on-Frans met gekookt eitje!) naar de kerk, de Sacre Coeur om precies te zijn. Boven op La Butte heb je nog een schitterend uitzicht over Parijs, hoewel we de Eiffeltoren moesten zoeken; goed verstopt achter dichtbij staande bomen. Na een bezoekje aan deze mooie basiliek voor een café au lait neergestreken op een terras op de hoek van Place du Tertre in Montmartre. Inmiddels kwamen er regelmatig druppels op ons neerdalen maar echt doorregenen heeft het gelukkig niet gedaan. Bovendien zaten wij droog onder de markies en genoten van een Parisienne die haar "muziekstalletje" stond op te bouwen en vervolgens met draaiorgeltje, zang, mondfluiten en zingende zaag Franse chansons ten gehore bracht. Heel erg leuk!
Na de koffie waren de tekenaars en schilders aan de beurt voor een bezoekje van ons trio. We hebben ons niet laten portretteren, maar wel leuk om rond te kijken naar de pentekeningen, schilderijen en aquarellen. Niet alles is mooi (soms zelfs van bedenkelijke kwaliteit), maar er zaten ook juweeltjes tussen.
Om de afstand tussen Montmartre en de Champs Elysees te overbruggen hebben ze in Parijs de metro uitgevonden zodat wij deze avenue weer te voet konden bedwingen. Eenmaal bij de Arc de Triomphe aanbeland was de metro toch een uitkomst om ons naar de Tour Eiffel te verplaatsen.
Nadat we dit enorme en kunstige bouwwerk uitgebreid van dichtbij bekeken hadden was het tijd om richting Gare du Nord te gaan. Voordat we de Thalys zijn ingestapt nog even een hapje gegeten op een hoekje van de boulevard vlakbij ons hotel. De TGV heeft ons daarna in twee en half uur naar Rotterdam gebracht, vanwaar Marian naar Utrecht en Ria en ik naar Den Haag zijn gereisd. Tegen middernacht was ik thuis en zat de fietsreis er echt helemaal op.
Ik heb er zeer van genoten, schitterende tochten gemaakt en prachtige dingen gezien. In één woord: geweldig!!

• 22 Augustus 2016 - 19:30

Ivo: