Zwerven door Reims - Reisverslag uit Reims, Frankrijk van Kees Schmitz - WaarBenJij.nu Zwerven door Reims - Reisverslag uit Reims, Frankrijk van Kees Schmitz - WaarBenJij.nu

Zwerven door Reims

Door: kees

Blijf op de hoogte en volg Kees

09 April 2016 | Frankrijk, Reims

Reims - Reims 0 km
Het was een mooie dag vandaag, zonnig met regelmatig een wolkje ervoor.
Het grote Place Drouet D'Erlon als eerste over gelopen, overal terrassen (maar die waren nog lang niet vol). Meteen herkende ik het van mijn tweede fietsvakantie ooit met Fred, Cor en Jan. We deden toen Reims aan op weg naar Parijs.
Even verderop stond de kathedraal met de kenmerkende twee stompe torens al te wachten om met een bezoekje vereerd te worden. Het pronkstuk van de kerk, la grande rosé, een groot glas-in-loodraam boven de hoofdingang kon ik helaas niet bewonderen. Het midden stuk van die gevel stond van buiten en binnen in de steigers. Gelukkig zijn er nog meer mooie glas-in-loodramen te bekijken: originele die de tand des tijds en oorlogen hebben doorstaan; maar ook vrolijk gekleurde moderne ramen. Een prachtige combinatie.
Een bezoekje aan de Halles du Boulingrin (vis, vlees, groente, fruit en kaas zoals de Fransen dat kunnen uitstallen), waar een oud mannetje z'n best stond te doen wat vrolijkheid te brengen door aan zo'n klein draaiorgel te slingeren.
Rest van de middag rond gedoold door de straatjes met hier en daar art-deco gevels, leuke pleintjes, vakwerkhuizen en het warenhuis Lafayette. Enigzins verzadigd neergeploft in het grand café en een echte champagne besteld. Gelukkig kan dat hier per glas (minder keuze in de soort) en blijft 't een beetje betaalbaar in je eentje. Hij smaakte uitstekend!!
Na wat gegeten te hebben nog even langs de kathedraal(foto) en voetbalhooligans omzeilend naar het hotel terug. Een leuke dag zonder inspanningen en dat is op z'n tijd ook fijn.

• 09 April 2016 - 22:33

Kees :

Fred, ik weet niet waar je uit opmaakt dat Leo (zwager) ook aan het fietsen is, maar ik weet niet beter dan dat ie vandaag in Amsterdam zat "tussen" de coffee en sexshops, en daar niet fietsend is gekomen.

• 10 April 2016 - 06:51

Sandra:

Klinkt goed; je eerste week te beëindigen met een glas champagne! Leo en ik zijn nu lekker aan de wandel; vrijdag 35 km in de buurt van Schoorl, gisteren en vandaag de Duinenmars. Heerlijk om te bewegen en te genieten van het buiten zijn. Wij gaan morgen weer aan het werk, maar jij kan heerlijk doorgaan met bewegen en buiten zijn. Het is je van harte gegund!

• 10 April 2016 - 16:42

Marian Van Kalmthout:

Het lijkt wel vakantie :) !