Ruta de Don Quijote - Reisverslag uit Alcaraz, Spanje van Kees Schmitz - WaarBenJij.nu Ruta de Don Quijote - Reisverslag uit Alcaraz, Spanje van Kees Schmitz - WaarBenJij.nu

Ruta de Don Quijote

Door: keesiberico

Blijf op de hoogte en volg Kees

04 Juni 2010 | Spanje, Alcaraz

Vanochtend al vroeg weg om het vlakkere gebied na 25 km achter me te laten. De warmte was al vroeg te voelen, voor het eerst deze reis.
Na het opsteken begon op kilometer 39 een Via Verde, de “Ruta de Don Quijote”, die ik overigens eerst nog voorbij was gereden. Ook deze ging over een oud spoortraject met 12 tunnels. Dan weer hoger dan het land, dan weer in een uitgehakt dieper gedeelte. De eerste tunnels waren onverlicht en aardedonker en nog lang ook. Dan moet echt de zonnebril af om het fietslampje nog een beetje op het wegdek te zien schijnen, en ik maar proberen ongeveer in het midden te rijden. Of dat gelukt is weet ik niet (kon ik niet zien), maar ik ben wel heelhuids door alle 12 tunnels heen gekomen. Tot kilometer 68 heb ik dit lichtoplopende traject gevolgd en aan het eind zit je dan toch op zo’n 1000m hoogte.
Het was net alleen op de wereld. Behalve klein wild, zoals konijnen, fazanten, hagedisjes en slangen ben ik alleen twee Guardia Civil op de motor tegengekomen. Toch vond ik het wel prettig rijden zo, heerlijk rustig door de natuur, helemaal op jezelf aangewezen.
Aan het einde van het spoortraject kon ik naar de grotere weg of proberen via een nieuw stuk van de Via Verde op de plaats van bestemming te komen. Ik heb het “fietspad” nog 5 km kunnen volgen, maar hier was het wel echt op en neer en het wegdek was een stuk slechter, maar de uitzichten werden allengs mooier. Ik kon alvast vooruit kijken naar het ‘gerecht” van morgen. De laatste kilometers gewoon over asfalt afgelegd, het was mooi geweest voor vandaag.
Voldaan en behoorlijk moe in Alcaraz aangekomen, zo’n oud stadje met van de leuke smalle straatjes, met één nadeel: ze gaan altijd steil omhoog met van die onregelmatig gestrooide keitjes. Lekker als toetje aan het eind van de dag! Het eerste hostel had wel een kamer maar toen ik die zonder vrouw wilde hadden ze er geen. Dus maar beter naar een ander verblijf gezocht. En gevonden, zij het een beetje duurder dan gebruikelijk, maar ik was echt niet meer van plan verder te zoeken. Ik vond het wel best voor vandaag (morgen zuinig op een camping).
Na het douchen nog een rondwandeling door het stadje gemaakt, waarbij ik de te lage straatjes heb kunnen mijden. Er is een prachtige Plaza Mayor hier om de hoek, maar die wordt nu ontsierd doordat een deel in de steigers staat, jammer.
Alcaraz, maar ook de andere dorpen die ik vandaag gepasseerd ben, hebben meer en meer witte huizen. Ziet er fris uit, zeker met bloemetjes op de balkons, en niet gek met de warmte hier.
Overigens rijd ik hier al 2 dagen door het land van La Mancha. Maar van Don Quichote weinig sporen, alleen vanochtend vanuit de verte zo’n windmolen zien staan en op enkele huizen vind je een afbeelding van de goede gek met zijn knecht.

  • 05 Juni 2010 - 07:08

    Anne-Rose:

    Hoi kees wel eng die tunnels maar gelukkig is het goed gegaan.

  • 05 Juni 2010 - 08:23

    Ria :

    die tunnels zien er inderdaad krap uit, komen daar ook auto's door? Nou ja, je hebt het overleefd!
    Zo eenzaam voel je je dus nog niet, dat je een kamer mét vrouw hebt geweigerd.
    liefs Ria

  • 06 Juni 2010 - 05:59

    Sandra:

    wat ben je toch een dappere dodo, he?! Zou het in mijn fietsbroek doen met van die lange donkere tunnels... Hadden die twee Guardia Civil nog een beetje oog voor je? Als jij op dat traject verder niemand tegen bent gekomen, dan zij waarschijnlijk ook niet.
    Wat lekker voor je dat je meissie bijna die kant op komt!

  • 07 Juni 2010 - 09:28

    Eva:

    Slangen!! getver!
    Verder klinkt het wel goed,
    weer ff twee dagen flink door gekard!!
    Liefs Eva

  • 07 Juni 2010 - 09:47

    Francien:

    hoor niets meer over de streekwijnen. kom je ook niets illegaals meer tegen? ook niet waar ze je een leuk nachtje met een lievie wilde slijten ?

  • 07 Juni 2010 - 15:20

    Jos Van Dijk:

    Ha kees,

    Je hebt weer een paar leuke ritje achter de rug. Stond de kamer je niet aan of de vrouw??

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Kees

Dagboeken voor mijn fietstochten naar en door Spanje, Portugal en Italië.

Actief sinds 20 Maart 2010
Verslag gelezen: 220
Totaal aantal bezoekers 137834

Voorgaande reizen:

24 Mei 2023 - 31 Augustus 2023

Fietsreis naar Italië 2023

01 April 2016 - 31 Augustus 2016

Fietsreis Spanje 2016

05 April 2010 - 08 Augustus 2010

Fietstocht naar Spanje

Landen bezocht: