La Rioja in - Reisverslag uit Logroño, Spanje van Kees Schmitz - WaarBenJij.nu La Rioja in - Reisverslag uit Logroño, Spanje van Kees Schmitz - WaarBenJij.nu

La Rioja in

Door: kees

Blijf op de hoogte en volg Kees

25 Mei 2016 | Spanje, Logroño

Miranda de Ebro - Logroño 75 km
Vanmorgen toch maar weer uitgetreden. Het eten en slapen was prima in El Convento, maar het wereldse leven buiten de kloostermuren trekt toch meer. Bovendien brouwen ze daar geen bier.
De hele rit vandaag liep door het dal van de Ebro. Stel je niet voor dat het dan een vlakke rit geworden is, in tegendeel er zaten een paar hele stevige klimmen bij. Maar het weer was prima: lekkere temperatuur en overwegend zon, in de ochtend af en toe een grijze wolk met een paar spaarzame druppels.
Tot Haro was het dal nog redelijk smal met flinke rotsen aan beide zijden. Ergens heel hoog op de rotsen stond de Ermita San Felices, ik begrijp nog steeds niet hoe ze daar boven kunnen komen. Gelukkig ging mijn weg er met een tunnel onderdoor. Op gegeven moment reed ik de Rioja in en meteen lag daar de eerste wijngaard. En die werden gaande de dag steeds talrijker, het veel bredere dal na Haro ligt bezaaid met wijngaarden voor de Rioja wijn.
Van Haro naar Logroño niet de kortste weg genomen, maar de kleine wegen. Ook omdat ik langs Elciego wilde, omdat daar een bankgebouw van de architect Frank Gehry (die van het Guggenheim) staat. Een prachtig gebouw ook en duidelijk gelijkenissen met het Guggenheim, alleen deze heeft meer kleur (foto).
In Haro en hier in Logroño meerdere ooievaars gespot op de torens. De kathedraal nog even met een bezoek vereerd. Ik had ergens gelezen dat hier een echte Michelangelo zou hangen; nou vergeet het maar: het speciaal afgeschermde maar wel zichtbare schilderij is van ene Michel Angel Buenarotti. Vanavond tijdens het eten op het terras op het plein voor de kathedraal met genoegen naar deze sierlijk zwevende ooievaars zitten kijken. Ik heb hier tot over negenen in m'n T-shirt gezeten zonder het koud te krijgen. Zou het mooie weer dan toch gaan komen?
Het is een vermoeiende dag geweest, maar ik heb er zeer van genoten!
Het plan voor morgen is om de camping van Berceo te bereiken, waar ik dan minstens drie nachten wil blijven.

  • 25 Mei 2016 - 22:16

    Kees Schmitz:

    Heren van Dijk, ik ben vandaag meteen weer uitgetreden, zit toch niet in mijn genen zo'n kloosterleven.

  • 25 Mei 2016 - 22:29

    Kees Schmitz:

    Hoi Ria, ja af en toe krijg ik een speciale behandeling zoals je leest. Dat is wel fijn hoor. Het gesprekje voorafgaand aan het krijgen van die privé-excursie begon in het Spaans maar die jongen sprak zo rap dat het overging in het Engels. En dan spreken die Spanjaarden ineens een stuk rustiger.
    Ik merk dat mijn Spaans beter is dan de vorige keer. Het kost me minder moeite om iets te vragen of te begrijpen wat zij zeggen (tenminste als het niet te snel gaat). Wat jammer is, is dat als ik een woord "zoek" de gesprekspartner soms op het Engels overgaat, maar dat is bij hen vaak een stuk gebrekkiger dan wat wij gewend zijn. Ik probeer in ieder geval zoveel mogelijk Spaans te spreken en sommigen helpen je ook daarbij door een woord aan te dragen of even op de juiste manier te herhalen als ik een foutje maak. Ik ben zelf wel tevreden zoals het nu gaat. Liefs Kees

  • 26 Mei 2016 - 07:15

    Leo (buurman):

    Eindelijk goed weer, hopelijk zet het door.
    Veel plezier op de camping.

  • 26 Mei 2016 - 08:39

    Cor:

    Volgens de literatuur zijn de vermeende twee MA's toch echt dezelfde!
    Wie het weet mag het zeggen.

  • 26 Mei 2016 - 17:53

    Anne-rose:

    Groetjes Anne-Rose

  • 26 Mei 2016 - 19:02

    Marian:

    Wat een gaaf gebouw! Lijkt inderdaad erg op het Museo!
    Succes met de tent, hier gaat het onweren :(

  • 31 Mei 2016 - 20:46

    Annekee:

    Kheb het even gegoogled: Michelangelo heet in zijn volledigheid Michelangelo di Lodovico Buonarroti Simoni. Het zal 'm dus toch wel zijn, misschien?

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Kees

Dagboeken voor mijn fietstochten naar en door Spanje, Portugal en Italië.

Actief sinds 20 Maart 2010
Verslag gelezen: 254
Totaal aantal bezoekers 136280

Voorgaande reizen:

24 Mei 2023 - 31 Augustus 2023

Fietsreis naar Italië 2023

01 April 2016 - 31 Augustus 2016

Fietsreis Spanje 2016

05 April 2010 - 08 Augustus 2010

Fietstocht naar Spanje

Landen bezocht: