Van olijf naar stad - Reisverslag uit Córdoba, Spanje van Kees Schmitz - WaarBenJij.nu Van olijf naar stad - Reisverslag uit Córdoba, Spanje van Kees Schmitz - WaarBenJij.nu

Van olijf naar stad

Door: keesiberico

Blijf op de hoogte en volg Kees

22 Juni 2010 | Spanje, Córdoba

Voordat ik op de fiets stapte ben ik eerst nog even Zuheros te voet gaan bekijken. Een prachtig wit dorp met schattige straatjes en een mooi pleintje waar kerk en kasteelruïne naast elkaar staan.
Toen toch de fiets op en al even buiten Zuheros de eerste verrassing: nog maar een halve Via Verde vanwege een aardverschuiving die de andere helft mee de berg af heeft genomen. Maar ik kon er wel langs en bij Doña Mencia de Via Verde verlaten om weer de olijfheuvels in te trekken. Hier heb ik ook voor het eerst deze reis de olijfvrucht, nog heel klein, zien hangen; tot nog toe alleen de bloem gezien.
Halverwege de dag in Castro del Rio aangekomen, waar ik zowaar een ooievaarsnest op de kerk aantrof. Na dit dorp veranderde het landschap. De olijfbomen maakten plaats voor graan en zonnebloemen. Die stonden er zo mooi bij, in bloei en met de kopjes naar de zon; ik had ze niet verwacht hier. Een prachtig gezicht en welkome afwisseling na al die olijven. De weg naar Cordoba had zo een heel ander karakter dan wat ik de laatste dagen gewend was. Daarnaast ging het ook heel de dag op en neer met zeer venijnige hellingen erbij. De warmte, die vandaag voor het eerst heel goed merkbaar was, deed de rest om mij een moeilijke laatste 10 km naar Cordoba te bezorgen.
Cordoba over de oude Romeinse brug binnen gereden en dan sta je gelijk voor de Mezquita. Ik had er niet heel veel oog voor, want ik was knap moe en eraan toe om de camping te vinden. Gelukkig was dat niet zo moeilijk, ook al lag die aan de andere kant van de stad.
Tentje op en, jawel hoor: het zwembad in, heerlijk!! Het eerste zwembad dat in Spanje open is op mijn reis. Na het eten (koken) een plan gemaakt voor woensdag en donderdag om Cordoba goed te bekijken. Om iets over tienen in bed en heerlijk geslapen.

  • 23 Juni 2010 - 19:56

    Ton Berkhuijsen:

    Kees,

    in Andalucia moet je niet vóór tienen naar bed. Na elven gaan de mensen pas uit eten, zelfs met kleine kinderen die nog in een buggy zitten.
    Leuk om je ervaringen zo te kunnen volgen. Helaas kom ik dit jaar niet naar het zuiden, dus ik zal je zeker niet treffen.
    Vandaag het afscheidsfeestje van Frank van Moorsel gehad. Het gaat nu binnenkort toch allemaal anders worden.

    Groeten,

    Ton

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Kees

Dagboeken voor mijn fietstochten naar en door Spanje, Portugal en Italië.

Actief sinds 20 Maart 2010
Verslag gelezen: 154
Totaal aantal bezoekers 136382

Voorgaande reizen:

24 Mei 2023 - 31 Augustus 2023

Fietsreis naar Italië 2023

01 April 2016 - 31 Augustus 2016

Fietsreis Spanje 2016

05 April 2010 - 08 Augustus 2010

Fietstocht naar Spanje

Landen bezocht: