Twee dagen stappen door Cordoba - Reisverslag uit Córdoba, Spanje van Kees Schmitz - WaarBenJij.nu Twee dagen stappen door Cordoba - Reisverslag uit Córdoba, Spanje van Kees Schmitz - WaarBenJij.nu

Twee dagen stappen door Cordoba

Door: keesiberico

Blijf op de hoogte en volg Kees

24 Juni 2010 | Spanje, Córdoba

Nadat ik gisterenmorgen had uitgeslapen ben ik op pad gegaan om Cordoba te bekijken. Vanaf de camping naar en dwars door de stad gelopen. Vele smalle straatjes, poortjes en leuke pleintjes, wel een beetje toeristisch, maar ja dan zie ik ook nog eens mensen.
Als eerste het bad van de kalief bekeken (op woensdag is dat gratis, vandaar) dat diep onder de grond zat. Echt mooi was het niet maar het gaf een indruk hoe het er ooit uitgezien moet hebben. In een parkje heerlijk rustig gezeten om een broodje te eten, dat is echt genieten terwijl je naar al het volk kijkt dat langs komt.
’s Middags naar dé attractie van Cordoba, de Mezquita. Van oorsprong een hele grote moskee, waar men in het centrum ervan in een latere eeuw een kathedraal heeft gezet, die ook deels over de moskee reikt. Binnenin zie je dan ook echt deze twee culturen letterlijk bovenop en naast elkaar staan. Ik vond dit heel indrukwekkend om te zien. De kathedraal herbergt verder heel veel altaren, beelden en noem maar op. Als je al die rijkdom ziet dan vraag ik me wel eens af ten koste van hoeveel mensen(levens) het verkrijgen ervan gepaard is gegaan. Maar goed het staat er nu en het is mooi om te zien.
Daarna terug naar de camping om lekker te zwemmen, heerlijk met dat hete weer. En ’s avonds even naar McDonalds om verhaaltje op de site te zetten; kom ik daar ook nog eens.
Vandaag al wat vroeger naar de stad om naar het Alcázar de los Reyes Cristianos te gaan. Onderweg op de Plaza de Colón even blijven hangen voor een café manchada, maar daarna toch door. Het Alcázar is een kasteel van de christelijke koningen. Het kasteel vond ik niet zo interessant, maar ik ging ook voor de tuinen en waterpartijen. En die waren het bekijken waard (al kunnen ze niet tippen aan wat ik in Frankrijk had gezien). Ik heb hier heerlijk rondgewandeld langs de bloemperken en fonteinen. Eenmaal buiten naar de Puente Romana, de oude romeinse brug, waar ik dinsdag al fietsend over was gekomen maar toen geen oog voor had. Ik had ook het grote waterrad ernaast willen bekijken, maar zoals het een goede Spaanse stad betaamt was dat onmogelijk door werkzaamheden.
Na de lunch in alweer een ander parkje ben ik naar de patio’s bij het Palacio de Viana gelopen. In een tour met gids door het paleis had ik geen zin, dus alleen de patio’s bekeken. En dat was erg leuk. Heel verschillende patio’s, 13 stuks vlak naast elkaar en bijna allemaal opgesierd met fonteinen. Verder veel mooie planten, sinasappelbomen en een enkele palm. Ter afsluiting ben ik naar de Plaza Corredera gewandeld. Een groot plein met rondom bijna overal dezelfde gebouwen in rood-groen-wit en een galerij eronder. Geeft een mooi effect zo’n uniform plein.
Cordoba is werkelijk een prachtige stad waarin heel veel moois te zien is. Ik heb lang niet alles gezien, maar het is goed zo, ik heb er van genoten deze twee dagen.
En ook vandaag weer lekker een duik in het zwembad genomen alvorens eten te koken.
En ik vergeet nog te vertellen dat ik ook terrassen op verschillende plekken in de stad heb uitgeprobeerd. En ze bevielen bijna allemaal met deze hoge temperaturen.

  • 25 Juni 2010 - 03:18

    Leo B:

    hoi Kees, daar ben ik weer. van de week wel je verhaaltjes gelezen, maar omdat de pc zo traag gaat geen reactie meer kunnen plaatsen. bedankt voor de kaart. ik denk dat de postbode in de war was, hij kwam de 21ste binnen.op de foto ziet cordoba eral heel mooi uit, dat zal dus als je er bent nog veel mooier zijn. wat lekker dat je ook hebt kunnen zwemmen, lekker verfrissend en, na dat fietsen en veel wandelen in alle verschillende dorpen en steden, ook wel eens lekker om je spieren anders te gebruiken. ik weet niet wanneer je dit leest, maar vanavond (vrijdag) speelt spanje tegen chili. kan volgens mij heel leuk zijn om tussen de spanjaarden te bekijken, en als ze winnen zal er ook wel feest zijn. hier is intussen het mooie weer ook begonnen, was net wel lekker gewoon in t-shirt en korte broek hardlopen en geen jas meer aan te hoeven. zo dat was het. tot je volgende verslag, dan kom ik weer met een reactie. ps. ik ben nog steeds nieuwsgierig nasar wat je allemaal eet daar.

  • 25 Juni 2010 - 08:03

    Sandra:

    Klinkt helemaal geweldig, Cordoba. Vooral die Mezquita. Heb je toch maar weer even mooi meegepikt. Gaaf hoor!
    Je ziet er uit als een jong broekie, bijna een studentje, op de foto's. Da's nog eens een goede verjongingskuur

  • 25 Juni 2010 - 09:33

    Ria:

    ziet er inderdaad prachtig uit, vooral die patio vind ik leuk.
    Dat jij nog geen fonteintje in de tuin hebt gemaakt snap ik niet, maar misschien komt dat nu snel. Moet wel een waterhergebruik worden natuurlijk. Dit shirtje zit echt een stuk ruimer....
    Fijn dat zwemmen nu kan, dat vind je altijd zo lekker.
    liefs Ria

  • 25 Juni 2010 - 15:30

    Marijke En Ton:

    Hallo Kees, allereerst bedankt voor de prachtige kaart, Cordoba ziet er wel geweldig mooi uit met die prachtige patio's en fonteinen, je ziet er ook goed uit zelf, heerlijk dat je ook lekker kan zwemmen nu, je zal wel weer op de fiets zitten naar je nieuwe avontuurlijke plek, heel veel plezier.

  • 25 Juni 2010 - 19:00

    Anneke Van Dijk:

    Kees bedankt voor de mooie kaarten ook namens Valentijn en Wynand.
    Wat leuk dat je daar aan dacht. Je heb zo heel wat kaarten verstuurd zeker.
    Wat heb je weer mooie plaatjes geschoten en prachtige mozaiek.
    Zijn ze daar in Spanje ook zo gek met het WK.
    Vanavond mag Spanje weer spelen dat zal je ongetwijfeld wel merken.
    Kees nog veel fiets plezier en avontuur.
    groetjes Leo en Anneke

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Kees

Dagboeken voor mijn fietstochten naar en door Spanje, Portugal en Italië.

Actief sinds 20 Maart 2010
Verslag gelezen: 330
Totaal aantal bezoekers 137137

Voorgaande reizen:

24 Mei 2023 - 31 Augustus 2023

Fietsreis naar Italië 2023

01 April 2016 - 31 Augustus 2016

Fietsreis Spanje 2016

05 April 2010 - 08 Augustus 2010

Fietstocht naar Spanje

Landen bezocht: