Mont Saint Michel - Reisverslag uit Pontorson, Frankrijk van Kees Schmitz - WaarBenJij.nu Mont Saint Michel - Reisverslag uit Pontorson, Frankrijk van Kees Schmitz - WaarBenJij.nu

Mont Saint Michel

Door: keesiberico

Blijf op de hoogte en volg Kees

16 April 2010 | Frankrijk, Pontorson

Vandaag wat later opgestaan tenslotte is het rustdag. ’s Morgens via een omweggetje door het land naar het doel van vandaag Mont Saint Michel. Onderweg even afgestapt voor het Duitse oorlogskerkhof uit WO II. Hiervan zijn er heel weinig in Frankrijk, en deze is gebouwd als een cirkel van twee etages met crypten waarin totaal 12.000 soldaten liggen. Je krijgt het er koud van.
De weg naar St.Michel lijkt erg veel op ons wadden gebied, en als je boven op de berg staat dan zie ook prachtige getijdegeulen liggen, die door verschillende diepten en ondergrond ook verschillende kleuren hebben. De rots is grotendeels bebouwd door de abdij met kerk en aan de onderkant een stadje er tegenaan. Heel erg kunstig hoe ze dit vroeger hebben kunnen bouwen allemaal. In de abdij zie je op diverse plekken gewoon de rots zelf nog als onderdeel in de muur zitten. Ondanks het laagseizoen was het er veel drukker dan ik dacht, overal mensen en auto’s. Hoe moet dat zomers wel niet zijn?
Op de terugweg nog even langs de dam in de Cuesnon. Deze dam is bedoeld om in 2025 weer het echte getijdegebied rondom de Mont terug te hebben. Want nu slibt er teveel dicht met zand waardoor straks Mont St Michel echt aan het land vast zou zitten. Voor een civiel ingenieur zijn dit soort projecten natuurlijk wel interessant.
Als laatste op mijn rustdag (?) nog even de molen van Moidrey van dichtbij bekeken. Lekker vroeg terug op de camping om te gaan koken en eten. Morgen weer op pad richting het zuiden. En toch: een dagje niet verplaatsen is best wel eens fijn.

• 16 April 2010 - 17:19

Theo:

Dapperhoor. Toen wij vorig jaar bijna op St Michel waren zijn we weer terug gegaan, juistvanwege de grote hoeveelheid toeristen. Hou vol

• 16 April 2010 - 19:19

Ria:

mooie foto's,wat stoer in dat tentje en zelf koken.... als het zo goed bevalt blijf je toch eens vaker een nachtje staan.
    gr Ria

• 16 April 2010 - 19:55

Jos Van DIjk:

Ha Kees,

Ik hoop dat het een beetje warmer gaat worden. Dat fiets wat lekkerder. Maar ik zou ook geregeld een dagje vrijnemen het is tenslotte ook vakantie.
    groetjes Jos

• 16 April 2010 - 20:27

Eva:

wat veel kerkhoven zeg!! ik zou er moedeloos van worden
    (van mijn school trouwens ook nogal..)

Enne nog geen baard gesignaleerd!! houden zo..

Marian kan waarschijnlijk morgen niet terug vliegen vanwege de vulkaan in ijsland!!

Kuzz eva

• 16 April 2010 - 20:29

Eva:

Btw,
    blijf nog maar ff in Frankrijk, want het weer is daar beter dan in spanje! in spanje en portugal regent en onweert het!!!

• 17 April 2010 - 16:51

Judith:

Mt St Michel in hoogseizoen is net als de Markt bij de Hoefkade op zaterdag. Filelopen. Je hebt nu een stuk beter getimed.

Fietsze!

• 17 April 2010 - 17:08

Francien:

om je vraag te beantwoorden: zomers nog veel drukker.

heb je nog geen last van het vulkaan stof ?

• 17 April 2010 - 17:41

Anne-Rose:

Nou zelf heb ik een rustig STMichel meegemaakt maar het was ook een dag met wind en
    slag regen.
    Ik vond het wel mooi zo op de berg en rond om zee.
    Succes met je reis.

• 18 April 2010 - 11:42

Marian Van K.:

Voor een rustdag best veel actie, hoever was dit fietsen?
    Van Mont Sint Michel herinner ik me vooral dat er heel veel toeristen waren.
    groeten Marian