Gebroken zadel en snikheet - Reisverslag uit Lousada, Portugal van Kees Schmitz - WaarBenJij.nu Gebroken zadel en snikheet - Reisverslag uit Lousada, Portugal van Kees Schmitz - WaarBenJij.nu

Gebroken zadel en snikheet

Door: kees

Blijf op de hoogte en volg Kees

27 Juli 2016 | Portugal, Lousada

Braga - Lousada 58 km
Vanmorgen mooi op tijd vertrokken want het zou warm worden vandaag en dan kun je het beste 's morgens fietsen omdat het dan nog niet te warm is.
Echter een kilometer of vijftien buiten Braga hoorde ik een rare knal en kort daarna zat ik scheef op m'n fiets. Vering van mijn zadel bleek gebroken aan één kant; zie foto. Nu kon ik er nog op verder maar het is dan wachten totdat de andere kant ook knapt. In Guimarães zijn twee fietsenwinkels volgens internet en dat was nog acht kilometer. Dus verder gereden in een niet comfortabele houding en voor de middagsluiting stond ik bij Extreme Bikes voor de deur. Keuze aan zadels te over dus ik kon een passende uitzoeken. Het monteren bleek wat lastiger, want de oude wilde er niet af. Had daar ruim zes jaar naar volle tevredenheid gezeten dus wat wil je. Uiteindelijk met drie man sterk gelukt en de nieuwe erop.
Na dit oponthoud kon ik weer verder, maar dat betekende wel dat ik veel meer in de hete middaguren moest rijden om op de camping in Amarante te komen, mijn oorspronkelijke plan. Dat bleek gaandeweg geen haalbare kaart meer. Ik moest flink wat klimmen en het was bloedheet geworden, boven de 35 graden. Het water in mijn bidons was bijna aan de kook en ik ook als ik omhoog moest. Na 45 km besloten om niet naar Amarante te gaan (nog zeker 40 erbij), maar een hotel te zoeken. Zo'n 15 kilometer verder een hotel in Lousada gevonden. Dit Lousada Country Hotel ligt net buiten het stadje en is erg mooi(zie foto mijn kamer) en van veel gemakken voorzien; de prijs is daar ook naar. Maar daar maalde ik niet om en ben na het inchecken lekker het zwembad ingedoken om op temperatuur te komen.
Helaas was het restaurant daar gesloten en bij navraag voor dichtstbijzijnde restaurant bood de jongedame van de receptie aan mij even te brengen. Dat was heerlijk en het eten ook, Bacalhão a Lagreiro (stokvis met hele jonge aardappeltjes en wat groente, het geheel gedrenkt in olijfolie). Terug naar het hotel ben ik gaan lopen en op dat moment (negen uur 's avonds) was het nog steeds echt warm.
Morgen is het plan om naar een camping aan de Duoro te gaan op niet al te grote afstand want de voorspelling is dat het nog heter wordt dan vandaag.

  • 28 Juli 2016 - 00:01

    Kees Schmitz:

    Hoi Ria, Coimbra gaat nog wel een dag of vier duren, zeker met dit hete weer want dan beperk ik de dagafstand een beetje. Ik denk erover om nog één keer de kust aan te doen vlak voor Coimbra. We zullen zien hoe het loopt.

  • 28 Juli 2016 - 00:03

    Kees Schmitz:

    Hoi Anneroos, zeker wennen om weer alleen op pad te zijn. Over drie en halve week kom ik weer thuis is het plan.

  • 28 Juli 2016 - 07:49

    Anne-rose:

    Nou dat's één rare ervaring één knallend .Apart gelukkig weet jij je winkeltjes te vinden. Goede rustige reis vandaag.

  • 28 Juli 2016 - 08:41

    Marijke:

    Goh Kees, wat een pech: net weer helemaal alleen en dan ook nog pech met de fiets. Maar wat een geluk dag je zo snel een fietsenwinkel hebt gevonden! Vandaag weer verder in dr hitte. Goede reis verder!

  • 28 Juli 2016 - 09:29

    Patricia Van Dijk:

    Hoi Kees,

    Ja de temperaturen lopen op bij jou, dat zien we elke avond bij het journaal. Goed om te beslissen wat haalbaar is en je plannen bij te stellen. Vraagje; ik had bij je verslag van 21-7 een berichtje geplaatst. heb jij dit gezien of niet? Ik zag dat er nu geen berichten bij staan, de site weer kuren?
    Ik hoor het wel.

    Je schreef in 1 van de verslagen dat je over 4 weken terug komt. Heb je al een datum in je hoofd? Ik dacht eigenlijk pas begin september, vlak voor Ria haar verjaardag. Dan gaat het nu wel opschieten.

    Groetjes Patricia

  • 28 Juli 2016 - 11:16

    Annekee:

    Goed geregeld hoor, en groot gelijk met dat hotel met zwembad! Het ziet er inderdaad bloedheet uit op die foto. Hier in in Frevent is de wind fris en de zon afwezig. Konden we maar middelen! Zit je zadel goed? Dat oude zadel stond natuurlijk helemaal in je eigen vorm gedeukt...

  • 28 Juli 2016 - 21:30

    Marian Van Kalmthout:

    En zo loopt het altijd weer anders dan je denkt.
    Gelukkig zit je weer goed .
    Je bent de schade van het slechte weer van de eerste maanden wel aan het inhalen.
    Op naar Coimbra, vinden we mooie stad en kathedraal.

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Kees

Dagboeken voor mijn fietstochten naar en door Spanje, Portugal en Italië.

Actief sinds 20 Maart 2010
Verslag gelezen: 190
Totaal aantal bezoekers 136178

Voorgaande reizen:

24 Mei 2023 - 31 Augustus 2023

Fietsreis naar Italië 2023

01 April 2016 - 31 Augustus 2016

Fietsreis Spanje 2016

05 April 2010 - 08 Augustus 2010

Fietstocht naar Spanje

Landen bezocht: