Weer alleen op pad - Reisverslag uit Braga, Portugal van Kees Schmitz - WaarBenJij.nu Weer alleen op pad - Reisverslag uit Braga, Portugal van Kees Schmitz - WaarBenJij.nu

Weer alleen op pad

Door: kees

Blijf op de hoogte en volg Kees

26 Juli 2016 | Portugal, Braga

Moreira do Lima - Braga 49 km
Vanmorgen al mijn spullen weer opgeladen en op weg gegaan. Een beetje vreemd wel, want ik was ineens alleen in het vakantiehuis waar Ria en ik twee weken samen hebben doorgebracht. En het is eigenlijk de hele dag zo gebleven: wennen aan het weer alleen op stap zijn.
Niettemin heb ik een mooie en niet zo lange en niet zware tocht naar Braga gemaakt. Maar goed ook,want het was heet vandaag.
In Braga even een kort bezoekje gebracht aan de fietsenwinkel waar wij een fiets voor Ria hadden gehuurd. Het is een beginnende ondernemer die begonnen is met fietskarren te maken, maar inmiddels een complete fietsenwinkel in het centrum van Braga heeft. Hij vond het erg leuk dat ik even kwam kijken.
Toen de camping opgezocht en na installeren van de tent een duik in het zwembad genomen om af te koelen. Dat was wel nodig want ik wilde nog naar Bom Jesus en daarvoor moest ik 5 kilometer buiten Braga wezen en voornamelijk bergop. Zo gezegd, zo gedaan. Bij het bordje Elevador had ik het wel gezien dat omhoog klimmen en ben in dit oude tandradbaantje gestapt. Twee oude wagons met kabel verbonden waarvan er een omhoog en een omlaag gaat. Het wagonnetje dat boven staat wordt volgetankt met water uit de berg zodat het zwaarder is dan het wagonnetje beneden en als de rem eraf gaat dan doet de zwaartekracht de rest om de karretjes van plaats te laten wisselen.
Bom Jesus, is Goede Jezus, is een kerk hoog op de berg met een gigantische trap ervoor en heel veel beelden. Zowel figuren uit het Oude als uit het Nieuwe Testament staan op de trappen en bordessen. Tegen de gevel zijn ook de vier Evangelisten nog te ontdekken. Het altaar binnen is wel bijzonder, maar ik kon er niet dichtbij komen omdat er een dienst gaande was. Ik ben nog wel "even" de trappen af en weer op gelopen wat bij dertig graden al een hele boetedoening is. Volgens Cor hoort er ook een beetje lijden bij deze kerk; nou dat is dan gelukt.
Daarna terug naar de stad voor een aperitief en wat te eten met een kleine wandeling door deze gezellige stad als toetje. Morgen weer verder naar het zuiden.

  • 27 Juli 2016 - 00:37

    Ria:

    Zooooooo.....wat een trappen en dat liftje klonk ook niet zo vertrouwen wekkend, maar je hebt het weer overleefd en het terras met aperitief gehaald. Morgen naar Coimbra? Fiets ze weer.

  • 27 Juli 2016 - 10:45

    Theo:

    Lijkt wel een hele kruisweg, die trap,niet gewoon een boetedoening. Groet,
    Theo

  • 27 Juli 2016 - 18:32

    Anne-rose:

    Ha Kees, Ja dat is ineens stil voor je om weer alleen te zijn. En ook weer onderbroken. Maar ik hoop dat je je enthousiastme weer heb hervonden. Nog even één paar weekjes er tegen aan. Groetjes Anne-Rose

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Kees

Dagboeken voor mijn fietstochten naar en door Spanje, Portugal en Italië.

Actief sinds 20 Maart 2010
Verslag gelezen: 180
Totaal aantal bezoekers 136557

Voorgaande reizen:

24 Mei 2023 - 31 Augustus 2023

Fietsreis naar Italië 2023

01 April 2016 - 31 Augustus 2016

Fietsreis Spanje 2016

05 April 2010 - 08 Augustus 2010

Fietstocht naar Spanje

Landen bezocht: