Hete dag door prachtig gebied - Reisverslag uit Ponte da Barca, Portugal van Kees Schmitz - WaarBenJij.nu Hete dag door prachtig gebied - Reisverslag uit Ponte da Barca, Portugal van Kees Schmitz - WaarBenJij.nu

Hete dag door prachtig gebied

Door: kees

Blijf op de hoogte en volg Kees

07 Juli 2016 | Portugal, Ponte da Barca

Gerês - Ponte da Barca 63 km
Gisteravond de halve finale van Portugal tegen Wales gekeken bij de bar van de camping. Wat me opviel is dat de Portugezen behoorlijk rustig bleven. Gejuicht werd er wel na de doelpunten maar niet uitzinnig zoals dat er in Spanje aan toe ging. Ook na afloop niet, alleen een applausje en blije gezichten. Geen verlenging dus kon ik vanmorgen gewoon op tijd op.
Na het zand-grind weggetje van de camping mocht ik de eerste kilometers alleen maar afdalen naar de brug over de Rio Cávado. Wat er dan aan de andere kant van de brug komt kun je wel raden. Maar na twee of drie kilometer omhoog kruipen kwam ik in een dorpje met een betegeld kerkje. Echt Portugees, dus ik moest even gaan kijken. Het dorp, São Bento da Porta Aberta, blijkt een bedevaartsoord te zijn. Wat precies de "specialiteit" van deze São Bento is ben ik nog niet achter,dat zoeken we nog eens op. In ieder geval is het kerkje erg mooi, al ben ik niet echt binnen geweest want er was een dienst aan de gang. Door de wijd openstaande deuren kon ik toch een goede indruk krijgen (foto). Voor de pelgrims (en toeristen zoals ik) zat er aan de zijkant van de kerk een ingang waardoor je achter het altaar kon komen zonder de dienst te storen. Hier staat het beeld van São Bento (achter het blauwe gordijn op het altaar) alwaar je tot hem kon bidden, of geld storten of foto maken (zie het resultaat).
Daarna toch weer verder klimmen, nog zo'n 7 km, door de geweldig mooie natuur van het Parque Nacional de Peneda - Gerês. Inmiddels was het al behoorlijk warm geworden zo tegen twaalf toen ik op de top was. Een piepklein cafeetje bracht uitkomst voor een verfrissing. Het vervolg van de route werd makkelijker, veel gehuchten en dorpen in een mooi dal waarnaar ik afdaalde. Hier stonden veel wijngaarden, niet zo groot maar wat ik bijzonder vond is dat ze de ranken tegen bomen op lieten groeien waardoor de druiven aardig hoog hingen (foto).
Na de lunch in de schaduw van een bron in een van de dorpen opgestapt voor de volgende grote klim. Nu was het echt heet geworden en dat kon ik goed merken aan de hoeveelheid water die ik naar binnen werkte. De redding lag weer in een dorp bovenop de top: beide heten Portela do Vade. In het plaatselijke café heb ik mij flink gelaafd aan ijskoude icetea, want het water dat ik nog had was bijna aan de kook ondanks het afkoelen in de fontein tijdens de lunch. Hierna was de route een eitje, lekker naar beneden tot in Ponte da Barca, mijn eindpunt voor vandaag. Vanuit het mooi gelegen hotel kijk ik op de oude brug (verkeer maar in één richting tegelijk mogelijk), die ook door pelgrims op weg naar Santiago gebruikt wordt. Jawel ook vandaag kwam ik weer op een deel van een Caminho de Santiago terecht; er zijn vele wegen die naar Santiago leiden. Misschien het spreekwoord maar eens aanpassen?

Ik hoop dat iedereen nu de verhalen weer per mail krijgt of in ieder geval op deze site kan lezen. Na problemen afgelopen weekend met onderhoud op de servers (ik moest toch eventjes aan mijn werk denken) waren er twee verhalen verdwenen. Inmiddels zijn ze teruggezet en heb ik de foto's er weer bij geplaatst. De reacties bij de missende verslagen daar is men nog mee bezig. Ik heb nu alle verhalen vanaf 30 juni (deze en 1 juli waren weg) weer in het reisdagboek staan.

  • 08 Juli 2016 - 07:17

    Leo (buurman):

    He Kees, het werkt weer, ik heb alles kunnen lezen.
    Nog een fijne fietsdag vandaag, daarna een fijne vakantie met Ria.
    Ik ben benieuwd hoe de Portugezen reageren als ze de finale winnen.

  • 08 Juli 2016 - 08:29

    Joke:

    Hoi Kees, ik ben ook weer helemaal bij hoor !! Mooie verhalen weer, het blijft boeien.
    Veel plezier en geniet ze met Ria samen, ook groeten aan haar.

  • 08 Juli 2016 - 11:01

    Willem Volly:

    Leuke avond gehad met al je volltbal maattjes donderdag.lekker gegeten,jouw wel gemist hoor.komt zeker nog eens voor hoor kan je ook mee! Hg.willem pl.

  • 08 Juli 2016 - 20:19

    Marian:

    Joepieee, Portugal gehaald! Gave foto, je fietsje bij de grens! Bijna allemaal supermooie plaatjes heb je geschoten! Ik hou meer van de natuur dan van al die goude tierelantijnen in de kerkjes, maar je moet het in het geheel zien denk ik :) Veel plezier met mama de komende weken! Liefs

  • 08 Juli 2016 - 21:48

    Marian Van Kalmthout:

    Nog 1 nachtje slapen en dan zien jullie elkaar weer na al die tijd.
    Geniet er van en fijne vakantie samen gewenst.

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Kees

Dagboeken voor mijn fietstochten naar en door Spanje, Portugal en Italië.

Actief sinds 20 Maart 2010
Verslag gelezen: 127
Totaal aantal bezoekers 136323

Voorgaande reizen:

24 Mei 2023 - 31 Augustus 2023

Fietsreis naar Italië 2023

01 April 2016 - 31 Augustus 2016

Fietsreis Spanje 2016

05 April 2010 - 08 Augustus 2010

Fietstocht naar Spanje

Landen bezocht: