Monasterio de Yuso en luieren - Reisverslag uit Berceo, Spanje van Kees Schmitz - WaarBenJij.nu Monasterio de Yuso en luieren - Reisverslag uit Berceo, Spanje van Kees Schmitz - WaarBenJij.nu

Monasterio de Yuso en luieren

Door: kees

Blijf op de hoogte en volg Kees

28 Mei 2016 | Spanje, Berceo

Berceo, rustdag
Na de onweersbui van gisteravond was het vanmorgen weer zonnig en goed van temperatuur. Rustig aan gedaan deze ochtend: beetje lezen, puzzelen, bakkie maken, route voor morgen bekijken. Ook een andere fietser, ook Nederlander, die naast mij stond met zijn tent een bakkie gegeven voordat hij op pad ging. Gisteravond hadden we al een tijdje ervaringen en de plannen die we hebben uitgewisseld. Grote verschillen: hij doet 120km per dag, mijn gemiddelde ligt nu op de helft daarvan; hij had wel minder spullen bij zich; ik bezoek daarentegen meer bezienswaardigheden; ik beperk mij tot Spanje en Portugal, hij heeft wilde plannen om na Santiago en Portugal ook nog even Andalusië te doorkruisen en dan nog door naar Italië en Oostenrijk en dan net als ik eind augustus weer thuis zijn.
Vanmiddag, inmiddels kwamen er af en toe buien, heb ik een bezoek gebracht aan het tweede klooster hier: Monasterio de Yuso. Dit is een minder oud klooster "slechts" 1000 jaar. Het is veel minder eenvoudig dan de Suso van gisteren en bevat meerdere bouwstijlen. Tevens herbergt het ook diverse kunstwerken, kunstschatten. De aankleding is veel rijker met fresco's, schilderijen, beeldhouwwerken, en zeer barokke altaars en andere kerkornamenten. Een bijzonderheid is dat ze een aantal originelen van de eerste Spaanse boeken (op kalfsleer) in hun bezit hebben en die zijn ook in dit klooster door monniken gemaakt. Er was hier meer te zien, maar het eenvoudige Suso heeft toch wel z'n charme.
Vanavond in het restaurant van de camping eten want ik heb geen zin om in een stortbui, vanmiddag al een paar gehad, te koken. Morgen vroeg op voor een tocht hoger de Sierra de Demanda in.

  • 28 Mei 2016 - 20:00

    Kees Schmitz:

    Ria, ik stuur nog we een foto van die broek. Wat het weer betreft: het is nog niet zoals gehoopt, maar de echte kou is weg en de zonnige, warmere perioden die maken nu een regenbui weer goed en dan is het makkelijker volhouden. Het moet nu alleen nog stabieler worden. Groetjes Kees

  • 28 Mei 2016 - 22:18

    Yvette:

    Al 2 maanden lang "reis" ik mee via het lezen van alle belevenissen. Wat een verrassing toen er precies op mijn verjaardag een kaartje uit Bilbao op de mat lag! Dank je wel. Groetjes Yvette

  • 29 Mei 2016 - 09:50

    Anne-Rose:

    Ha Kees, Nog steeds stoer aan het trappen. Fijn dat je iemand met de zelfde taal tegen komt. Je verhalen lezen we iedere keer met plezier. Genoten van je dagje rust? Hopelijk gaat het weer nu echt wat minder wisselvallig worden. Wij zitten ook te wachten op mooi weer dan kunnen we meer in de tuin kunnen bivakkeren wat de binnenkant van ons huis is wat Bangaals.
    Veel plezier Anne-Rose.

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Kees

Dagboeken voor mijn fietstochten naar en door Spanje, Portugal en Italië.

Actief sinds 20 Maart 2010
Verslag gelezen: 133
Totaal aantal bezoekers 136608

Voorgaande reizen:

24 Mei 2023 - 31 Augustus 2023

Fietsreis naar Italië 2023

01 April 2016 - 31 Augustus 2016

Fietsreis Spanje 2016

05 April 2010 - 08 Augustus 2010

Fietstocht naar Spanje

Landen bezocht: