Waterscheiding oversteken - Reisverslag uit Deba, Spanje van Kees Schmitz - WaarBenJij.nu Waterscheiding oversteken - Reisverslag uit Deba, Spanje van Kees Schmitz - WaarBenJij.nu

Waterscheiding oversteken

Door: kees

Blijf op de hoogte en volg Kees

18 Mei 2016 | Spanje, Deba

Beasaín - Deba 57 km
Vanuit Beasaín vertrokken naar allereerst Azpeitia over een weg langs twee stuwmeren, die elk een andere kant op afvloeien. Dus zit de waterscheiding er ergens tussen. Dat was ook zo want ik moest er letterlijk overheen fietsen. Een hele mooie weg trouwens en met mooi weer, net als gisteren.
Azpeitia was de koffiestop en dit stadje leek mij veel leuker dan Beasaín waar ik had geslapen, want daar vond ik niet veel aan.
Drie kilometer verder stond ik voor het Santuario de Loyola. Een vrij groot complex opgericht ter ere van Sint Ignatius. Hij is de stichter van de Jezuïeten orde en bij zijn geboortehuis is dit complex opgetrokken. Ik ben alleen de, wat men noemt, hoog-barokke kerk in geweest. Nou het is inderdaad barok in het kwadraat. Wat een pracht en praal en tierelantijnen; het duizelt je bijna daarbinnen. Alles bij elkaar wel een heel speciaal interieur, niet in de laatste plaats door de grote koepel die vrijwel de hele basiliek overspannen. Vanaf deze plek vertrekt ook de Camino de San Ignacio, die naar Manresa in Catalonië voert en de veel bekendere Camino de Santiago kruist.
's Middags weer verder richting de kust. Nou dat was een stuk minder mooi en prettig dan ik had gedacht. Op de kaart waren de eerste 12 kilometers over een secundaire doorgangsweg (geel), nou wat mij betreft had ie knalrood moeten zijn. Zo druk, hardrijdend verkeer en dan ook nog acht procent omhoog. Gelukkig kon ik vòòr de tunnel een klein weggetje op en dat was dan gelijk weer een prachtige route.
Eenmaal in Elgoibar aangekomen was er maar één weg naar Deba en die was rood gekleurd op de kaart. Nou deze was wel aardig druk maar een heel stuk prettiger om te fietsen dan die andere. Zo zie je maar dat een kaart niet altijd het goede beeld schetst.
Hier in Deba zit ik in hotel direct aan het strand. Stel je er niet teveel bij voor want het is wel een beetje vergane glorie zal ik maar zeggen. Maar voor een nachtje goed te doen en van hieruit kan ik morgen mooi een ritje langs de kust van de Golf van Biskaje maken.

  • 18 Mei 2016 - 20:02

    Kees Schmitz:

    Gisteren en vandaag goed weer gehad, in wielershirtje kunnen rijden (in grote afdaling nog wel windjack aan). Boven de 20 graden is het nog niet echt gekomen, maar droog en zonnetje zijn al heel wat. Helaas trok het om een uur of vier helemaal dicht en is het weer grijs. Duimen dat het morgen weer opgeklaard is als ik langs de zee wil rijden.

  • 19 Mei 2016 - 06:32

    Sandra:

    Is toch wel lekker he, een beetje fijne temperatuur.

    we hebben bij Ria heerlijk gesmuld van jouw pompoencurry:)

  • 19 Mei 2016 - 17:43

    Marian:

    Tot morgen! :D

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Kees

Dagboeken voor mijn fietstochten naar en door Spanje, Portugal en Italië.

Actief sinds 20 Maart 2010
Verslag gelezen: 238
Totaal aantal bezoekers 136668

Voorgaande reizen:

24 Mei 2023 - 31 Augustus 2023

Fietsreis naar Italië 2023

01 April 2016 - 31 Augustus 2016

Fietsreis Spanje 2016

05 April 2010 - 08 Augustus 2010

Fietstocht naar Spanje

Landen bezocht: