Slagveld - Reisverslag uit Nijvel, België van Kees Schmitz - WaarBenJij.nu Slagveld - Reisverslag uit Nijvel, België van Kees Schmitz - WaarBenJij.nu

Slagveld

Door: kees

Blijf op de hoogte en volg Kees

04 April 2016 | België, Nijvel

Brussel - Nivelles (Nijvel) 47 km
Vanmorgen de regenkleding uitgeprobeerd en goed bevonden. Een waterig Brussel uit en bij Waterloo werd het droog. Er kwam ''s middags zelfs een zonnetje door zo af en toe.
201 jaar na dato ben ik dan eindelijk op het slagveld geweest dat er nu zeer vreedzaam bij ligt. Stevig trappen lopen om boven op de Butte du Lion te komen, maar dan heb je een pracht uitzicht over de velden waar het zich allemaal heeft afgespeeld. Willem van Oranje heeft die bult ooit laten aanleggen opdat wij niet vergeten dat hij en zijn bondgenoten (Wellington en vele anderen) daar Napoleon in één dag in de pan hebben gehakt. Kostte maar liefst 50.000 doden en gewonden, op één dag!!
Binnen in de Memorial heeft men een Panorama, à la dat van Mesdag. Hierop zie je de hevige strijd die er woedde nog extra aangedikt met geluid van kanonnen, geweren maar vooral schreeuwende en kermende mannen; zie de foto.
Vanaf Waterloo reed ik eigenlijk voor het eerst in België buiten de bebouwde kom. En dat was heerlijk die ruimte. De heuvels nemen we dan maar op de koop erbij. De hele dag is het niet vlak geweest dus al lekker getraind voor de echte bergen.
Vanavond logeer ik in La Ferme de Grambais, een hotel net buiten Nijvel, dat ik alleen nog van de beruchte bende kende. Nu is het een vredig plaatsje met aardig wat brasserieën en cafés. Samen met Filip, een oud-collega van de Belgische tak van de bank, een goed avondmaal gegeten en flink bijgekletst. Dat was gezellig.
Morgen de eerste dag helemaal alleen, geen afspraken met bekenden.

  • 04 April 2016 - 21:44

    Ria :

    Je eerste buitje binnen begrijp ik...... hier is het nog droog gebleven. Heb je nog spierpijn van het wandelen gehad? Ik lees niets over de sluis met lift, ben je daar toch niet langsgegaan?
    Leuk dat je nog in de passage was gaan eten, zelfde tentje, wordt ons stamcafé als we in Brussel zijn.
    Maar nu eerst bikkelen voor je.

  • 04 April 2016 - 22:01

    Kees :

    Geen spierpijn, alleen beetje zadelpijn. De scheepsliften liggen er hopelijk morgen nog, dan ga ik kijken.
    Ik dacht dat het teveel zou worden om die ook vandaag nog te zien. En dat was ook zo! De eerste ligt hier maar 5 km vandaan, dus daar begin ik morgen mee.

  • 05 April 2016 - 07:33

    Leo:

    He Kees, ik haak ook aan. Klinkt goed de eerste dagen: regen, wind tegen, slecht wegdek en de eerste heuvels. Als je alleen maar zonneschijn, wind mee en goed geasfalteerde vlakke wegen hebt is er ook niets aan. De eerst biertjes zijn ook al binnen, straks in Frankrijk aan de wijn. Klinkt weer helemaal goed.
    Ik denk dat iedereen wel een beetje jaloers is.
    Veel plezier.

  • 05 April 2016 - 08:08

    Theo:

    Eindelijk het stadse stof er af gespoeld. Het begint overigens wel een beetje op een kroegentocht te lijken waar tussendoor ook nog een beetje wordt gefiets.

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Kees

Dagboeken voor mijn fietstochten naar en door Spanje, Portugal en Italië.

Actief sinds 20 Maart 2010
Verslag gelezen: 171
Totaal aantal bezoekers 136753

Voorgaande reizen:

24 Mei 2023 - 31 Augustus 2023

Fietsreis naar Italië 2023

01 April 2016 - 31 Augustus 2016

Fietsreis Spanje 2016

05 April 2010 - 08 Augustus 2010

Fietstocht naar Spanje

Landen bezocht: