Evora, gezellig stadje - Reisverslag uit Évora, Portugal van Kees Schmitz - WaarBenJij.nu Evora, gezellig stadje - Reisverslag uit Évora, Portugal van Kees Schmitz - WaarBenJij.nu

Evora, gezellig stadje

Door: keesiberico

Blijf op de hoogte en volg Kees

09 Juli 2010 | Portugal, Évora

Nadat de was was opgehangen ben ik de stad in getrokken. Eerst maar eens op het Praça de Giraldo onder het genot van een galão bekijken wat ik allemaal wil zien. Als eerste richting de kathedraal waar op het plein een ruïne van een Romeinse tempel staat; is weer eens wat anders. Hier ook een bezoek aan de betegelde kerk van St Johannes. Op zich mooi ,maar ik vond de betegeling in het kleine kerkje van São Lourenco (een paar dagen terug) mooier. Daarna dan toch de kathedraal in. Hier heb je vanaf het dakterras een prachtig uitzicht over de stad met z’n smalle straatjes en de tamelijk platte omgeving om Evora heen. De koepel bovenop is van vrij massief steen en zag er duidelijk anders uit dan de andere kathedralen die ik tot nog toe gezien heb. Ik vond het mooi en lekker robuust.
Voor een broodje naar het park, Jardim Público, gelopen en heerlijk in de schaduw op een bankje gezeten. Met het zicht op een prachtige muziektent en de mensen die voorbij trekken. Dit werd gevolgd door een bezoekje aan de lugubere Capela dos Ossos, de beenderen kapel. Deze kapel is opgebouwd uit menselijke beenderen en dat is goed zichtbaar, overal zitten schedels en botten in verwerkt. Heel apart.
Iets gewoner was het aquaduct, maar toch bijzonder want men heeft hier de bogen volgebouwd met huizen. Leuk om te zien. Tussendoor loop je door allerlei straatjes en pleinen en dan kom je nog veel moois tegen, bijvoorbeeld het tegelwerk dat in Portugal zo rijk aanwezig is.
Inmiddels was het weer behoorlijk warm geworden, dus naar het terras voor een biertje en daarna op de camping een duik genomen. Dat vind ik wel zalig als dat kan, even zwemmen aan het eind van de dag. Al met al een leuke dag gehad in het gezellige stadje Evora.
Zo zwervend door de stad zijn er toch ook soms momenten geweest dat ik zoiets had van dat het allemaal wel mooi is geweest en ik best wel naar huis zou willen. Maar ik ga nog ruim twee weekjes door en zal mij best nog goed vermaken hier en straks terug in Spanje.

  • 09 Juli 2010 - 17:56

    Annekee:

    Hoi Kees, de foto's zijn weer zo mooi, hoe heerlijk moet het dan zijn om echt in die kleurige zomerse pracht rond te lopen, met alle geuren en geluiden rondom.
    Theo en ik zitten op onze Haagse patio te genieten va de mooie warme avond. We hebben net in de tuin gegeten met Wijcher en Hessel, die moe maar voldaan zijn teruggekeerd van een theaterkamp van school. Vorige week heeft Hessel zijn gymnasium diploma in ontvangst genomen temidden van 85 klasgenoten, evenals zijn vriendinnetje. Life is beautiful.

  • 09 Juli 2010 - 18:36

    Annekee:

    Hoi Kees, nog maar een berichte eroverheen nadat ik de afgelopen 10 dagen van je reis heb ingelezen. Het is wel mooi geweest schrijf je vandaag, en je verlangt weer naar huis - het is dus toch mogelijk om verzadigd te raken van een eindeloze zomervakantie..!
    dat betekent dat je het onderste uit de kan haalt op deze reis. Dat is goed te merken aan al je verslagen tot nu toe. Het ademt enorme levenskracht uit. Ik heb me daar erg aan gelaafd en hoop dat nog een paar weken te kunnen doen. Twee weken nog maar? Wat ik ook zo leuk vind, is dat ik veel familieleden terugzie op je site, met hun reacties. Zo hebben we ondanks de afstanden en drukke agenda's die ons vaak scheiden, toch contact met elkaar, ook als is het indirect.

  • 09 Juli 2010 - 21:11

    Marijke En Ton:

    Wat is het toch heerlijk om je verslagen iedere keer weer te lezen, ik vraag me af of je aantekeningen maakt als je ergens bent of kan je het allemaal zo goed onthouden, ik zal dat niet kunnen hahaha.

    Je geniet nog steeds maar bespeur toch ook wel wat heimwee, wat ik niet gek vind na zon lange tijd, nog een paar weekjes en je kan je vrouw weer in je armen sluiten, geniet er nog lekker van.

  • 10 Juli 2010 - 08:16

    Harrie:

    Ha die Kees,

    Nou, ik heb eindelijk je site weer gevonden en Ria heeft me op de maillijst gezet. Wat een heerlijk tochtje zeg! En, wat hoor ik nou? Wil je al naar huis? Ik had het voorrecht om je kamer te witten woensdag. Het is goed gelukt. Ria heeft je tuin prachtig onderhouden en alles staat in bloei.
    Het ziet er goed uit, jij achter dat biertje voor die mooie tempel.
    Ik zag bij jullie thuis de landkaart met alle speltjes met de plaatsen waar je al geweest was. Wat een tocht! Wat een tocht met slechts twee lekke banden.
    Geniet er nog even van.

    Groetjes,
    Harrie

  • 10 Juli 2010 - 08:41

    Ria:

    Lijkt me toch wel leuk dit stadje vooral met die mooie tegeltjes. wij genieten hier nu ook van de warmte, we mogen alleen de tuin niet meer water geven (nederland is te droog!!) dus hij is misschien verlept als je terugkomt. Je kunt nu wel wat meer kamperen en dat zwemmen is ook lekker, dus je gaat het nog wel even volhouden denk ik. En de inktvis natuurlijk, brrrrrrrrr heb je het al gegeten?
    liefs Ria

  • 10 Juli 2010 - 08:44

    Ria:

    oh ja.....je kunt ook naar huis komen hoor, dan doe je je tocht naar zuid Frankrijk over met de auto, ha ha, dat vooruitzicht vind jij vast niks en houd je nog even op de been daar!! liefs Ria

  • 10 Juli 2010 - 09:32

    Eva:

    Mooi die huisjes met tegels!!
    Btw, de octopus voorspelt spanje, maar hij had het twee jaar geleden in de finale ook fout!! En.. hij ging daarna op de bbq in Studio Sportzomer! echt mooi stukje!
    Ik ben benieuwd, heb er zin in! Jammer dat je niet in spanje bent, was wel grappig geweest, maar als we winnen zijn ze denk ik niet met zo aardig voor je! hahaha...
    Marian en ik gaan vandaag een mooi feestje maken bij Jos en Patricia.. hopelijk genieten ze ervan!
    Hier is het ook boven de 30 graden trouwen!! Poeh echt heet!
    Succes en geniet van de laatste weekjes!
    Liefs Eva

  • 11 Juli 2010 - 08:49

    Judith H:

    Wat luguber, dat kerkje met de botten enzo... Moet er niet aan denken!

    Kan me voorstellen dat je wel weer naar huis wilt. Is ook wel leuk weer je ervaringen live te delen en samen te genieten. Nog even en dan is het zover. Succes nog met genieten!

  • 12 Juli 2010 - 08:50

    Chris:

    Niks naar huis jij, gewoon blijven genieten daar! Op dit moment zitten we op de Blaak met een wk-dip net te doen alsof het ons niks kan schelen, het onweer dendert over de ABN AMRO-vlaggen heen. Op het whiteboard wordt nog steeds braaf jouw vakantie afgeteld... nog veel plezier!

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Kees

Dagboeken voor mijn fietstochten naar en door Spanje, Portugal en Italië.

Actief sinds 20 Maart 2010
Verslag gelezen: 278
Totaal aantal bezoekers 136669

Voorgaande reizen:

24 Mei 2023 - 31 Augustus 2023

Fietsreis naar Italië 2023

01 April 2016 - 31 Augustus 2016

Fietsreis Spanje 2016

05 April 2010 - 08 Augustus 2010

Fietstocht naar Spanje

Landen bezocht: