De toerist uithangen in Teruel - Reisverslag uit Teruel, Spanje van Kees Schmitz - WaarBenJij.nu De toerist uithangen in Teruel - Reisverslag uit Teruel, Spanje van Kees Schmitz - WaarBenJij.nu

De toerist uithangen in Teruel

Door: keesiberico

Blijf op de hoogte en volg Kees

28 Mei 2010 | Spanje, Teruel

Gisteravond in bed bedacht ik dat er nog zoveel te zien was hier in Teruel, dat ik besloten heb nog een dagje te blijven. Voor het hostal geen probleem, dus vanmorgen met een zonnetje er op uit.
Als eerste naar de kerk en toren van San Pedro, waar ook een mausoleum bij is van twee geliefden Isabel de Segura en Juan Diego Martínez de Marcilla, hier Los Amantes genoemd en heel beroemd. San Pedro kun je alleen met gids in en daar was het wachten dus op, onder het genot van een café con leche. Het werd een leuke rondleiding, ook al ging dat Spaans mij boven de pet (maar ik had een Engelse soufleur bij me). Van buiten is het meeste van de kerk mudéjar, van binnen lang niet alles. De tocht ging van het mausoleum door de kerk naar de kloostergang en vervolgens de toren in. Er zijn veel mooie dingen te zien, de foto’s geven een klein beetje beeld ervan.
Wat ik apart vond is dat men zoveel dicht op elkaar heeft gebouwd. De vroegere hoofdingang van de kerk is dichtgebouwd door een kapel die er tegenaan is gezet. Door de roos van de kerk (zo’n glas-in-lood raam) komt heel weinig licht omdat de toren er op minder dan 3 meter voor is gezet. En één van de bogen van de kloostergang is dichtgemetseld met de muur van de kerk.
Als lunch heb ik een warme maaltijd genomen, waarbij ik dacht een spiegelei besteld te hebben. En de huevos à la …. was inderdaad een gebakken ei, maar er zat ook gebakken bloedworst bij; nou dat was erg lang geleden dat ik zoiets gegeten had, maar ik heb er wel wat van genomen.
’s Middags de benen uit m’n lijf gelopen in een rondje sightseeing: de prachtige trappen “La Escalitana” die mij gelijk aan Gaudi deden denken. Daarna nog Torre de El Salvador, een voetgangersviaduct boven het ravijn en de stadspoorten van de oude vesting en tussendoor bijzondere huizen of details daaraan. De middag, en daarmee Teruel, heb ik afgesloten met een bezoek aan het Provinciaal Museum, waarin onder andere het rode aardewerk uit deze buurt te zien is.
Al met al een geslaagd dagje en ik vond het eigenlijk wel lekker om ‘ns effe niet te fietsen. Is weer eens wat anders hè. Morgen mag het weer, maar nu eerst nog even het café in.

  • 29 Mei 2010 - 13:33

    Anne-Rose:

    Nou Kees schitterende foto's geniet er van.
    Groetjes

  • 29 Mei 2010 - 18:22

    Jos Van Dijk:

    Kees,

    Verstandig dat je ook even de tijd neemt om iets op je gemak te bekijken.
    Het is niet alleen fietsen, je moet er ook van genieten.

  • 30 Mei 2010 - 10:03

    Ria:

    heel mooi! liefs Ria

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Kees

Dagboeken voor mijn fietstochten naar en door Spanje, Portugal en Italië.

Actief sinds 20 Maart 2010
Verslag gelezen: 143
Totaal aantal bezoekers 137230

Voorgaande reizen:

24 Mei 2023 - 31 Augustus 2023

Fietsreis naar Italië 2023

01 April 2016 - 31 Augustus 2016

Fietsreis Spanje 2016

05 April 2010 - 08 Augustus 2010

Fietstocht naar Spanje

Landen bezocht: