Een top wissel - Reisverslag uit Figueres, Spanje van Kees Schmitz - WaarBenJij.nu Een top wissel - Reisverslag uit Figueres, Spanje van Kees Schmitz - WaarBenJij.nu

Een top wissel

Door: keesiberico

Blijf op de hoogte en volg Kees

14 Mei 2010 | Spanje, Figueres

Vanmorgen regende het niet meer. Ik heb alles onder afdak gebracht om te drogen en daar in te pakken, en dat is aardig gelukt. Van een Nederlands echtpaar kreeg ik een bakkie voor vertrek, dat was heel aardig en fijn want ’t was al later dan gebruikelijk. Om Frankrijk uit te gaan moest ik naar ruim 700 m klimmen over een hele mooie weg. In de herberg van het laatste dorp, Las Illas, nog wat gedronken en toen het laatste stukje naar de top. De Fransen hebben hun best gedaan om het mij zo lastig mogelijk te maken om het land uit te komen. Het laatste stuk naar de grens was steil, het wegdek op een gegeven moment meer gat met water gevuld en keien en boomwortels. Maar ik had heel Frankrijk gefietst, dus dit laatste stukje ook! Eenmaal op de top was dit ook precies de grens om Frankrijk voor Spanje in te wisselen.
Ineens lag daar een kei met de Catalaanse vlag langs de kant van de weg, en honderd meter verder een prachtig geplaveide weg. Ik was Spanje binnengereden.
En dat was gelijk aan de omgeving en “aankleding” te zien. Dat is wel raar dat dat zo verschilt door die grens ertussen. Spanje in was gemakkelijk, een hele lange afdaling over brede weg. Met open armen ontvangen zullen we maar zeggen. De laatste kilometers vòòr Figueres waren saai en rommelig. De stad is erg druk vind ik, maar het bier op het terras in de zon smaakte prima. Het Dali-museum vond ik van buiten prachtig, of ik er morgen in ga weet ik nog niet omdat ik graag bijtijds in Girona wil zijn. Daarna de camping opgezocht alhoewel camping wel wat veel is gezegd.
Ik vind het echt kicken dat ik nu Spanje bereikt heb, na bijna 2500 km fietsen.
Nu kan ik de komende weken ervaren of ik het ook een mooi en vriendelijk land vind. De eerste Spaanse zinnen zijn al gezegd.

  • 15 Mei 2010 - 15:52

    Cor En Corrie:

    Hé Kees,wel even flink wezen nu, he! Fiqueras passeren zonder Dali te groeten kun je niet maken!!!
    Groeten,
    Cor

  • 15 Mei 2010 - 16:50

    Anne-Rose.:

    Zo Kees ik ben van jou vrouwtje aann het genieten. We zijn gezellig aan de wandel geweest maar dat is natuurlijk niets in vergelijk met jouw blubber ervaringen.
    Geniet van Spanje en ben benieuwd hoe het lukt met je spaans spreken.
    Groetjes.

  • 15 Mei 2010 - 16:52

    Ria:

    Eerst naar het Dali museum gaan hoor, niet snel doorfietsen. Die km tikken toch wel aan.... gaat hard hoor.
    ola
    liefs Ria

  • 15 Mei 2010 - 16:53

    Ria:

    carry!
    zoek maar eens uit wat dat betekent...
    Ria

  • 15 Mei 2010 - 19:27

    Eva:

    Dat museum ziet er zeker indrukwekkend uit!
    Vervelend van de regen, maar voor de komende week ziet je voorspelling er goed uit, veel zon, 25 graden en 5% kans op neerslag!
    straks ga je het nog missen die kou!! haha. Ik hoop echt dat je het leuk hebt ondanks de regen!
    Ik heb een beetje rustig aan gedaan deze week en kan niet meer zo op gang komen, maar moet dat vanaf maandag echt weer ff. Maar goed.
    De grens zag er mooi uit! Je ziet echt zoo veel bijzonders, en zo kort na elkaar!
    Ik zag mijn dekbedovertrek hangen, bevalt ie een beetje? Is wel eentje die snel droog is toch, want hij is niet zo dik!
    Nou geniet maar lekker in Spanje hopelijk wordt de rest daar netzo als je ontvangst in Spanje!

    Heel veel liefs Eva

  • 15 Mei 2010 - 20:50

    Anneke Van D:

    Hoi Kees
    Het weer heb je de laatste weken niet echt mee gezeten zeg.
    Maar het was hier niet veel beter.De wegen zijn ook niet altijd even makkelijk te fietsen met die keien. Ik dacht dat alleen in Belgie was.
    Kees nog veel fiets plezier in het hopende zonnige Spanje.

  • 16 Mei 2010 - 21:52

    Harrie:

    Ha die Kees,

    Ja, je droogwinkeltje herken ik wel! Daar hadden we vroeger een andere naam voor! Zolang je met die regen de binnekant van je tent droog kan houden gaat het toch beter als bij de Loire. Je bent erger gewend. Toch? Drijvende branders en zo. Nog niet op de fietstassen hoeven slapen?
    Terwijl ik vanavond met jouw Marian aan de Cote du Rhône zat, ja, ze woont een tijdje bij mij omdat ze coschappen loopt in het Diak van Zeist, zit jij aan de Vinã Extrísima, uno vino tinto de Catalunya. Dat is niet gering! Maar, jij kunt toch wel een fles aan in je eentje? Halve flessen meesjouwen heb je nog nooit gedaan!
    Als je zelfs al kaarsen in Lourdes opsteekt, ga ik toch een beetje in je geloven!
    Knap dat je de Pyreneën al over bent. Ik smul van je verhalen. Nu kun je je spaans een beetje gebruiken. Geniet ervan.
    Hartelijke groet,

    Harrie

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Kees

Dagboeken voor mijn fietstochten naar en door Spanje, Portugal en Italië.

Actief sinds 20 Maart 2010
Verslag gelezen: 163
Totaal aantal bezoekers 136786

Voorgaande reizen:

24 Mei 2023 - 31 Augustus 2023

Fietsreis naar Italië 2023

01 April 2016 - 31 Augustus 2016

Fietsreis Spanje 2016

05 April 2010 - 08 Augustus 2010

Fietstocht naar Spanje

Landen bezocht: