Tussen twee buien door - Reisverslag uit Foix, Frankrijk van Kees Schmitz - WaarBenJij.nu Tussen twee buien door - Reisverslag uit Foix, Frankrijk van Kees Schmitz - WaarBenJij.nu

Tussen twee buien door

Door: keesiberico

Blijf op de hoogte en volg Kees

09 Mei 2010 | Frankrijk, Foix

Vanmorgen onder het ontbijt regen, gelukkig maar kort. Dus gauw op pad. Naast mij stond een Fransman die ook aan het fietsen was, hij ging precies de andere kant op. Zaterdag was hij van Quillan via Foix naar St Girons gereden en ik wilde vandaag naar Foix. Hij kon in een dag veel verder omdat ie alleen over de Route National bleek te rijden, en ik had ideeën om een toer door de Pyreneeën te maken.
De rit begonnen met zo’n dertig kilometer door de Gorges de Ribaouto. Prachtig groen met de wildstromende rivier de L’Arac, niet veel rotsen. Deze gorges leidde mij heel langzaam klimmend naar Massat 31km verderop en 200m hoger. Hier begon de echte klim van vandaag, namelijk de Col de Port. Gelukkig stond er onderaan al dat de col open was. De eerste 6 km bracht me op een subtop op ruim 900m, en toen was ik echt aan lunch toe. Daarna de volgende 6 km tot een hoogte van 1249 m op de top. Het klimmen ging makkelijker dan gisteren omdat deze col minder steil, dus wel langer is. En net als gisteren een prachtig decor om in te fietsen. Hogerop lag hier zelfs nog meer sneeuw en hele mooie panorama’s, vooral boven op de top. Ik hoop dat dat op de foto’s goed te zien is. Nu was de auberge wel open, dus met een bakkie heerlijk genieten van het uitzicht, want de zon scheen nog steeds. Als ik dan zo omhoog rijd en het gaat lekker, dan voel je je wel heel sterk.
Zo in de loop van zo’n dag zijn er van die momenten waarop ik Ria en de meiden mis.
De afdaling was lekker lang: 18 km tot in Tarascon sur Ariège, kostte maar een half uurtje. Besloten om door te rijden naar Foix omdat ik dan een beter startpunt voor morgen heb (dan wil ik een wat minder hoge route om mezelf niet te oververmoeien). Na een biertje in de stad, proost Mauries!, de tent opgezet en net toen het eten opstond brak er een onweer los. Inmiddels weer voorbij zonder waterschade gelukkig. Ze hebben hier wifi op de camping, maar daar heb ik code voor nodig en de receptie is dicht op zondag! Dus even geduld voor jullie dit kunnen lezen.

  • 10 Mei 2010 - 08:03

    Leo B.:

    hoi Kees, ik heb de helpdesk aan de telefoon, want mijn systemen doen het niet, alleen internet werkt, dus even jouw verslag gelezen. Weer een leuk stukje. Ik wordt doorverbonden dus stop alweer.
    Veel plezier verder en tot je volgende verslag.

  • 10 Mei 2010 - 09:04

    Chris:

    Ha die Kees,

    net terug van een week aan de Spaanse kant van de Pyreneeën, en inderdaad, rotweer en besneeuwde toppen... maar je ziet er goed uit op je foto's man!

    See you :-)

  • 10 Mei 2010 - 10:54

    Ria:

    Het ziet er zoooo mooi uit, maar het lijkt me echt zwaar. Een enorme prestatie hoor om daar te fietsen.....liefs Ria

  • 10 Mei 2010 - 12:56

    Eva:

    Ziet eruit of je op wintersport bent!!

  • 10 Mei 2010 - 15:09

    Judith H:

    Onwijs gaaf al die sneeuw. Maar voortaan toch een maandje later vertrekken??

    Sterkte voor als je je meiden mist!

  • 10 Mei 2010 - 17:19

    Jos Van Dijk:

    He Kees,

    Het is wel onwijs mooi daar. Het lijkt me wel erg koud met die sneeuw. tijdens het fietsen zal het nog wel meevallen maar in je tentje is het toch wel een beetje afzien.
    Hou je taai.

  • 10 Mei 2010 - 19:18

    Theo:

    Hoi Kees, Het ziet er daar net zo koud uit als het hier is. Hopelijk fiets je snel richting warm weer. liefs, Theo

  • 11 Mei 2010 - 15:29

    Anne-Rose.:

    Schitterende foto's kees.

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Kees

Dagboeken voor mijn fietstochten naar en door Spanje, Portugal en Italië.

Actief sinds 20 Maart 2010
Verslag gelezen: 190
Totaal aantal bezoekers 137267

Voorgaande reizen:

24 Mei 2023 - 31 Augustus 2023

Fietsreis naar Italië 2023

01 April 2016 - 31 Augustus 2016

Fietsreis Spanje 2016

05 April 2010 - 08 Augustus 2010

Fietstocht naar Spanje

Landen bezocht: