Zuidelijkste punt van mijn fietsreis - Reisverslag uit Coimbra, Portugal van Kees Schmitz - WaarBenJij.nu Zuidelijkste punt van mijn fietsreis - Reisverslag uit Coimbra, Portugal van Kees Schmitz - WaarBenJij.nu

Zuidelijkste punt van mijn fietsreis

Door: kees

Blijf op de hoogte en volg Kees

31 Juli 2016 | Portugal, Coimbra

Luso - Coimbra 32 km
Vannacht had het geregend, jawel dat kan toch in Portugal!, dus het was lekker fris bij vertrek. En dat is het de hele fietstocht gebleven want de zon brak pas 's middags door. Toen was ik al gearriveerd in Coimbra, tenslotte was het maar een korte rit vandaag.
In het landschap had de eucalyptus plaats gemaakt voor de olijf en de druif. En opvallend was dat deze twee vruchten op meerdere plekken gecombineerd werden in één boom/wijngaard (foto). De tocht voerde door meerdere dorpen met zeer smalle, zeer steile en zeer bochtige keienstraatjes, waardoor ik na een aantal draaien niet meer precies wist welke straat verder te nemen (kaart is hiervoor niet gedetailleerd genoeg en voor G-Maps was er niet genoeg bereik). Dus ik heb wel een paar keer moeten zoeken voor de juiste weg en hier en daar teveel meters gemaakt. Naarmate ik dichterbij de stad kwam doemde er ook industrieterrein en andere bebouwing op wat dat stuk van de route minder leuk maakt maar dat is nu eenmaal inherent aan het naderen van een grotere stad.
Na installatie in het hotel was er nog tijd genoeg voor een verkenning van de stad Coimbra. Inmiddels scheen de zon en het was overal gezellig druk met volle terrassen. Mijn wandeling voerde langs de toeristeninformatie, door een van de winkelstraten naar een park dat hoog in de stad ligt. Nu is hier helemaal niets op gelijke hoogte: veel steile straten en veel trappen wat wel een eigen karakter aan de stad geeft. Onderweg omhoog liep ik een groep geneeskundestudenten tegen het lijf die muziek stonden te maken, keurig gekleed in zwarte kostuums met de zwarte cape die hier bij de studenten schijnen te horen.
Van boven in het park weer terug naar beneden waarbij ik eerst het aquaduct heb bewonderd. Daar vlakbij staat ook de universiteit en daar heb ik alvast entreekaart gekocht voor bezoek morgenochtend. Er is een hele mooie bibliotheek en daarvoor moet je een tijd opgeven want er mogen maar 60 mensen tegelijk binnen zijn. Kon ik gelijk wat foto's maken op het binnenterrein waar ik morgenochtend tegenlicht zou hebben. En van het uitzicht over de rivier en bruggen genieten. Na "twintig" trappen en kronkelende straatjes was ik weer in het drukke deel van het centrum. In een straatje waar allerlei haakwerk boven hing heb ik in een Portugees restaurant heerlijk gegeten. Wat grappig was dat de drie tafels om mij heen alledrie bevolkt waren door Nederlandstaligen, NL en BE.
Moe en voldaan van de verkenningstocht door Coimbra in het donker teruggekeerd naar het hotel.

  • 01 Augustus 2016 - 01:23

    Kees Schmitz:

    Hoi Marijke ik heb een goede eerste indruk van Coimbra. Een leuke en gezellige stad, maar ook een vermoeiende met al die trappen en steegjes omhoog.

  • 01 Augustus 2016 - 01:32

    Kees Schmitz:

    Hoi Joke, ik had zelf eigenlijk een ander nadeel van de eucalyptus bedacht, namelijk brandgevaarlijk. Zo'n eucalyptusbos ziet er droog uit niet in de laatste plaats door de bergen oude afgevallen bladeren, maar vooral ook door de dunne slierten schors die aan de bomen hangen en op de grond liggen. Dat vat zo vlam denk ik (heb ik niet uitgeprobeerd hoor!). En als ik naar de Portugezen kijk die roken, dat zijn er erg veel, dan kan ik mij voorstellen dat een brand gauw begonnen is gezien de achteloosheid waarmee ze hun peuken weggooien. Dat doen ze zonder te kijken waar en zonder uit te trappen. Ik kan wel een jerrycan bronwater opsturen als dat Samir helpt.

  • 01 Augustus 2016 - 11:54

    Joke:

    Ja, dat is precies wat de gids ook vertelde over de eucalyptus en dat de kurkeiken juist alleen maar schroeien en juist brandwerende werking hebben op die manier!
    Haha, dat water is niet nodig hoor, soms moet je in sprookjes geloven .....
    Je zal zelf al het water hard nodig hebben met al die inspanningen !

  • 01 Augustus 2016 - 22:57

    Marijke:

    Veel plezier in dr bibliotheek morgen: wordt vast genieten☺️

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Kees

Dagboeken voor mijn fietstochten naar en door Spanje, Portugal en Italië.

Actief sinds 20 Maart 2010
Verslag gelezen: 180
Totaal aantal bezoekers 136282

Voorgaande reizen:

24 Mei 2023 - 31 Augustus 2023

Fietsreis naar Italië 2023

01 April 2016 - 31 Augustus 2016

Fietsreis Spanje 2016

05 April 2010 - 08 Augustus 2010

Fietstocht naar Spanje

Landen bezocht: