Weekendje Porto - Reisverslag uit Porto, Portugal van Kees Schmitz - WaarBenJij.nu Weekendje Porto - Reisverslag uit Porto, Portugal van Kees Schmitz - WaarBenJij.nu

Weekendje Porto

Door: kees

Blijf op de hoogte en volg Kees

25 Juli 2016 | Portugal, Porto

Porto, vakantie
In de loop van vrijdag zijn we beiden in Porto aangekomen. Ik met bus en metro vanuit Ponte de Lima, Ria per vliegtuig vanuit Schotland. De zwoele avond hebben we genietend van het uitzicht doorgebracht aan de kade van de Rio Lima. Het terras behoorde aan een proeflokaal van, hoe kan het anders, Port wijnen die we uiteraard hebben geprobeerd in combinatie met een plank vol kaasjes. Rond middernacht naar ons hotel, dat in de oude wijk Ribeira aan een pleintje aan de kade lag en vanuit onze kamer zicht bood op de kade, de rivier en de Ponte Dom Luís I. De volgende dag hebben we deze brug uitgebreid bestudeerd want dit is hèt visitekaartje van Porto. Ontworpen door Gustav Eiffel samen met een Belgische vakgenoot, bestaat de brug uit een grote boog die twee brugdekken draagt, een op 10m hoogte en een op 60m boven het water; over beide kun je lopen hetgeen we zowel zaterdag als zondag gedaan hebben. Erg indrukwekkend.
Zaterdag hebben we onze zolen versleten door een wandeling langs veel bezienswaardigheden en door de leuke gezellige straatjes en pleinen. Dat betekent: heel wat kerken (niet allemaal in geweest), veel betegelde huizen in allerlei kleuren, leuke Port boten die aan de kade van Vila Nova de Gaia liggen. Dit stadsdeel ligt aan de overkant van de rivier waar alle bekende en beroemde Port merken hun Port huizen hebben staan. Zondagmiddag hebben we daar een rondleiding in het Port huis van Sandeman gehad met na afloop het proeven van een witte en een rode Port wijn. Erg lekker maar ook interessant om eens te zien hoe ze de wijn bewaren en oud laten worden; de oudste bij hun dateert uit 1944. Omdat we nog een keer over het bovendek van de brug wilden lopen hebben we de kabelbaan omhoog genomen. Prachtig uitzicht heb je dan op stad en rivier.
Van de tegeltableau's die we zaterdag her en der gezien hebben waren die aan de buitenkant van de Igreja de Carmo en die in de hal van het Estaçao de São Bento wel de mooiste en meest bijzondere (ook door hun omvang). De kleine tableau's op de huizen zijn echter soms ook juweeltjes.
Zondagmorgen stonden we als eerste bij de rondvaartboot die ons onder zes bruggen van Porto heeft meegenomen. Niet alleen de bruggen maar ook de stad vanaf het water te zien is erg leuk, al die bedrijvigheid op de oevers en de huisjes tegen de berg aan geplakt alsof ze bijna op elkaar staan.
's Middags ook nog naar het Casa da Musíca gelopen, een bouwwerk ontworpen door Rem Koolhaas. Zowel de tocht er naartoe als het bouwwerk vielen wat tegen, bovendien konden we binnen alleen beneden en deel van de eerste etage bezoeken en dat leverde een zeer beperkte indruk op. Maar met de metro waren we weer snel in het gezellige centrum en hebben we heerlijk gegeten op een van de vele terrassen. Daarna voor het slapen gaan nog een afzakkertje op de kade in de Ribeira, waar het tot 's avonds laat gezellig is.
Vandaag (maandag) hebben we onze terugreizen aangevangen: Ria vliegend naar huis terug en ik met metro, bus en taxi naar het huis in Moreira do Lima voor een laatste nacht aldaar. Morgen weer op de pedalen richting Braga. Ik denk dat het wel een beetje zal tegenvallen om na twee weken gezellig samen met Ria weer alleen op pad te gaan. Over ongeveer een maand zal ik thuiskomen.

• 26 Juli 2016 - 09:33

Ria:

Leuk om verslag te lezen kees van ons weekend. Nu ik het zelf gezien heb Is dat toch anders. Willem p kan nu gerust zijn nu hij ziet dat we ook samen een glaasje hebben genomen. Jij stap weer op de fits OP naar de Douro vallei. Nu ik daar zoveel over gezien en gehoord heb ben ik extra benieuwd naar je ervaringen EN FOTO'S. Het lijkt me daar zo prachtig dat ik bijna mee zou willen fietsen...... veel plezier Ria

• 26 Juli 2016 - 21:01

Marian:

Oooohhh Porto is zo leuk! Ik herken het helemaal =) Sandeman vonden wij zo'n leuk logo hebben, Zorro!
    Zet 'm op de laatste weken, kilometers, tapas, biertjes, vergezichten! Ik hou je in de gaten en tot in Parijs!

• 26 Juli 2016 - 21:37

Annekee:

Wat een mooie stad zeg, Porto. In elk geval prachtig door jullie gefotografeerd. Wel een schok, zo'n verdrietige onderbreking. Mooi dat het gelukt is dat Ria naar Schotland kon. Jullie hebben zo te zien enorm genoten van jullie vakantie samen. Theo en ik zitten al ruim een week in Frevent. Het is minder warm, maar wel droog en het weer is geschikt om wat te klussen dus dat komt goed uit.