Op 1800m Spanje in - Reisverslag uit Escarrilla, Spanje van Kees Schmitz - WaarBenJij.nu Op 1800m Spanje in - Reisverslag uit Escarrilla, Spanje van Kees Schmitz - WaarBenJij.nu

Op 1800m Spanje in

Door: kees

Blijf op de hoogte en volg Kees

11 Mei 2016 | Spanje, Escarrilla

Laruns - Escarrilla 44 km
Ondanks de regen in Laruns toch vertrokken voor de tocht over de Col du Pourtalet. Een dertig kilometer lange klim die mij van 450m in Laruns naar de top op 1794 meter hoogte zou brengen. Op het laatste moment had ik besloten mijn korte broek om te ruilen voor mijn lange outfit. Daar ben ik de hele dag blij om geweest.
Het is een schitterende rit geworden langs een kolkende rivier (die naar boven toe steeds smaller werd), prachtige bossen, diepe ravijnen, donderende watervallen (grote en kleine) en enorme rotspartijen. Genoeg te zien dus onderweg. Alleen moest ik wel goed uitkijken als ik om me heen keek, want dan ben je zo afgeleid door de indrukwekkende natuur dat ik ging slingeren. De snelheid lag niet zo hoog want het is de hele weg naar boven bergop gegaan. Maar ik kon het goed volhouden. Na de koffiestop halverwege werd het droog, tot vlak onder de top.
Daarboven was geweldig: gigantische rotsmassieven, nog volop sneeuw gedeelten op de hellingen. Gelukkig was het restaurant open, nu kon ik wat eten en me opwarmen want dat was wel nodig. Zolang je omhoog rijdt blijf je wel warm, zodra je stilstaat voel je de kou goed. Dus geen goed plan om te picknicken.
Na de maaltijd weer het stalen ros op voor de afdaling, die was amper begonnen toen de regen weer toesloeg. Dat heeft er voor gezorgd dat ik aardig kou heb geleden in die 15 km afdaling. Maar het hotel daarna was lekker warm.
Inmiddels zat ik in Spanje, de top is de grens. Aan de Spaanse kant ligt vlak onder de top een groot skigebied. Ik ben zowat over de skipiste gereden, zo dicht gaat de weg daar langs de skilift stations. Na een half uurtje was ik in Escarilla, een wintersport dorp aan de rand van twee skigebieden. Het dorp staat vol met apartementcomplexen (gelukkig geen blokkendozen) die nu leeg zijn. In het hoogseizoen winter en zomer zal het hier flink druk zijn, denk ik.
Morgen verder afdalen Spanje in, waarschijnlijk naar Jaca.

  • 11 Mei 2016 - 20:49

    Wim Pleeging:

    Kees het is een prachtig pracht gebied.let op de paarden/schapen en de koeien.die daar lopen. Maar hier in t haagje missen wij je wel,met volly bal goede reis en hopelijk wat beter weer willem.

  • 11 Mei 2016 - 23:00

    Ria:

    Dat klinkt flink zwaar maar ook zo mooi. De foto 's bewijzen dat je een bijzondere rit had vandaag.
    En ..........je hebt Spanje bereikt, nu kun je je Spaanse lessen in praktijk gaan brengen. Bibero oh nee dat is geloof ik italiaans voor lekker drinken, ha ha . De ene dag is het 2 mm op de kaart van de speldjes en vandaag zat er wel 1/1/2 cm tussen dus dat is wel een beetje gek, maar zal wel door de bergen en dalen komen. Ik ben in ieder geval helemaal bij.
    Je wordt ook gevolgd door de buren hoorde ik vanmorgen!!
    Groetjes weer. Ria

  • 11 Mei 2016 - 23:00

    Ria :

    oh nee het was gisteravond dat ik de buren sprak.....

  • 12 Mei 2016 - 08:31

    Joke:

    Hoi Kees,
    Wat een prachtige verhalen weer. Het is wel een survivaltocht zeg met al die regen en kou.
    Petje af !! Maar zeker genieten lijkt me. Heb je nooit spierpijn ?
    Fijne reis en veel plezier! Groetjes.

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Kees

Dagboeken voor mijn fietstochten naar en door Spanje, Portugal en Italië.

Actief sinds 20 Maart 2010
Verslag gelezen: 155
Totaal aantal bezoekers 136336

Voorgaande reizen:

24 Mei 2023 - 31 Augustus 2023

Fietsreis naar Italië 2023

01 April 2016 - 31 Augustus 2016

Fietsreis Spanje 2016

05 April 2010 - 08 Augustus 2010

Fietstocht naar Spanje

Landen bezocht: