Le Puy de Dôme - Reisverslag uit Clermont-Ferrand, Frankrijk van Kees Schmitz - WaarBenJij.nu Le Puy de Dôme - Reisverslag uit Clermont-Ferrand, Frankrijk van Kees Schmitz - WaarBenJij.nu

Le Puy de Dôme

Door: kees

Blijf op de hoogte en volg Kees

21 April 2016 | Frankrijk, Clermont-Ferrand

Clermont-Ferrand - Puy - Clermont-Ferrand.
Vandaag is de missie mislukt maar de top bereikt.
Na een paar kilometer knapte mijn ketting weer. Gelukkig had ik wel reserveschakels meegenomen (de reserve ketting lag in hotel want ik dacht zonder bagage zal ie toch niet breken? Dus wel!) en kon ik snel weer verder met zwarte handen van de smeer.
Van begin af aan is het een stevige klim en dat bleef zo tot 6 km vóór de top. Ik mocht niet meer verder omhoog op de fiets. De weg is afgesloten voor alle verkeer behalve wandelaars. Weg te smal (eigenlijk hebben ze wel gelijk). Fietsers kunnen alleen nog bij speciale evenementen omhoog tot de top. Dat was een flinke tegenvaller. Ik had graag deze berg, een soort van omgekeerde emmer waar de weg omheen draait, opgefietst. Hier zijn in mijn tienertijd in de Tour de France legendarische wielergevechten uitgevochten tussen mannen als Eddy Merkx, Raymond Poulidor, Lucien van Impe en onze eigen Joop Zoetemelk.
Gelukkig bood de Panoramic trein uitkomst en kwam ik alsnog warm boven. Dat warme was er gauw vanaf, het waaide daar behoorlijk en koud. Niettemin is het uitzicht op La Chaîne des Puys prachtig, zelfs bij minder weer. Aan sommige van de Puys kun je nog heel goed zien dat dit vulkanen waren. Momenteel roken ze niet meer en zijn ze grotendeels groen. Wat verder weg lagen de hoogste toppen van het Centraal Massief nog dik in de sneeuw.
De afdaling is natuurlijk een makkie, al is het continu opletten geblazen; overal waarschuwingsborden met 10%.
Na me opgefrist te hebben vanmiddag vermaakt met Inferno (Dan Brown) lezen en de route voor de komende dagen bekijken. Enigzins vooruit denken is hier wel nodig om te voorkomen dat ik vast kom te zitten: geen grote doorgaande autowegen en niet te hoge passen omdat ie van de ene op de andere dag afgesloten kunnen raken. We gaan het beleven morgen en daarna.

  • 21 April 2016 - 22:27

    Theo:

    En Jan Jansen,Kees, Jan Jansen. Onze achter eet.
    Vanavond Ria gezien. Zag er goed uit na haar lange reis.

  • 22 April 2016 - 11:35

    Theo:

    Wat een machtig gezicht!
    Heb je ook een foto van het treintje?

  • 22 April 2016 - 15:20

    Tom Van Den Beld:

    Dag, Kees,

    Wat een prachtig landschap, hè! Wij hebben ook eens op de Puy-de-Dôme gestaan. Toen sprongen er paragliders vanaf. Maar mijn vroegste herinnering aan Auvergne is 1962, toen ik als jonge student voor het eerst in Frankrijk was als jeugdleider (moniteur) op een Franse vakantiekolonie. Dat was op een kasteeltje midden in de Auvergne met uitzicht op de Puy-de-Dôme, maar vooral op de Puy-de-Sancy. Onvergetelijk!
    Ik wens je een mooie verdere tocht toe. Twintig jaar jonger en ik had het ook gedaan!
    Hartelijke groet,

    Tom

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Kees

Dagboeken voor mijn fietstochten naar en door Spanje, Portugal en Italië.

Actief sinds 20 Maart 2010
Verslag gelezen: 180
Totaal aantal bezoekers 136430

Voorgaande reizen:

24 Mei 2023 - 31 Augustus 2023

Fietsreis naar Italië 2023

01 April 2016 - 31 Augustus 2016

Fietsreis Spanje 2016

05 April 2010 - 08 Augustus 2010

Fietstocht naar Spanje

Landen bezocht: