Rust aan de rand van Massif Central - Reisverslag uit Clermont-Ferrand, Frankrijk van Kees Schmitz - WaarBenJij.nu Rust aan de rand van Massif Central - Reisverslag uit Clermont-Ferrand, Frankrijk van Kees Schmitz - WaarBenJij.nu

Rust aan de rand van Massif Central

Door: kees

Blijf op de hoogte en volg Kees

20 April 2016 | Frankrijk, Clermont-Ferrand

Clermont-Ferrand rustdag 0 km
Wat later opgestaan dan de andere dagen en paar boodschapjes gedaan.
Toen als eerste naar de kathedraal, opgetrokken uit vulkanisch gesteente wat 'm een donker uiterlijk geeft. Vandaar dat ie ook wel la cathédrale noire wordt genoemd. Het maakt 'm niet echt mooi van buiten, maar binnen waren wel mooie ornamenten te zien zoals een "gouden" altaar en enkele prachtige gebrandschilderde ramen.
Later op de dag kwam ik op mijn zwerftocht door de stad nog de N.D. du Port tegen. Een leuk kerkje dat je van geen enkele kant volledig kon zien zo stond het ingebouwd tussen de huizen. Bovendien herkende ik elementen van de mudejar bouwstijl en de kerk bleek dus ook met hulp van Spanjaarden gebouwd te zijn.
Clermont-Ferrand is een levendige stad met leuke smalle straatjes en ruime pleinen en het was gezellig druk. Vast door het mooie weer. Hier en daar trof ik prachtige art-nouveau gevels aan, een lust voor het oog.
Uiteraard ontbraken de terrasjes niet vandaag. En op één ervan keek ik uit op het standbeeld van Vercingetorix, een bekende hier die voor Gergovia ten strijde trok. Volgens mij is dat uit de tijd van Asterisk en Obelisk.

  • 20 April 2016 - 19:48

    Kees Schmitz:

    Nee Anneke geen kramp in de kuiten, misschien vanavond want deze stad is op een flinke heuvel gebouwd. Met aan de ene kant mijn hotel en aan de andere kant het centrum met de leuke straatjes. Daar zou je wel kramp van in je kuiten krijgen.

  • 20 April 2016 - 22:05

    Cor:

    Kramp in je kuiten? Of in je polsen, van het hijsen?

  • 21 April 2016 - 13:27

    Wim Pleeging:

    Jammer dat je vroaw niet mee fietst dan was je maseuse.hg wim pl.

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Kees

Dagboeken voor mijn fietstochten naar en door Spanje, Portugal en Italië.

Actief sinds 20 Maart 2010
Verslag gelezen: 172
Totaal aantal bezoekers 136299

Voorgaande reizen:

24 Mei 2023 - 31 Augustus 2023

Fietsreis naar Italië 2023

01 April 2016 - 31 Augustus 2016

Fietsreis Spanje 2016

05 April 2010 - 08 Augustus 2010

Fietstocht naar Spanje

Landen bezocht: