Weerzien met Rio Tejo - Reisverslag uit Ortiga, Portugal van Kees Schmitz - WaarBenJij.nu Weerzien met Rio Tejo - Reisverslag uit Ortiga, Portugal van Kees Schmitz - WaarBenJij.nu

Weerzien met Rio Tejo

Door: keesiberico

Blijf op de hoogte en volg Kees

11 Juli 2010 | Portugal, Ortiga

Vanmorgen van een Portugese mede-fietser gehoord dat de plek die ik op het oog had ook een camping vlakbij heeft, dus dat was heel mooi om me op te richten.
Vertrokken door de heuvels langs het stuwmeer bij Avis, waar al druk gevist werd. Onderweg nog een gigantische olijfbomenkwekerij gepasseerd, met alle maten boompjes. Leuk om te zien. Verder de dorre velden met een enkele kurkeik of olijfboom erin.
Gaandeweg de dag werd het landschap steeds heuvelachtiger, maar tegelijkertijd ook steeds groener. De verspreide kurkeiken werden hele bossen, hetzelfde geld voor eucalyptusbossen en weer gewoon dennenbos. Hoe noordelijker hoe groener. Een groen landschap dat is lang geleden!
Uiteraard ontbrak ook vandaag de ooievaar niet, en een valk vlak boven mijn hoofd gescoord, een prachtig gezicht.
Vlak voor Ortiga waar de camping ligt, kwam ik een oude bekende tegen: Rio Tejo, de Portugese naam voor de Taag. Inmiddels is het ielige stroompje van bij de oorsprong veranderd in een brede stroom. Ter hoogte van de camping is er een stuwdam in geplaatst, waar ik ook overheen moest rijden terwijl ik door het rooster van het wegdek het water naar beneden zag storten.
Toen de tent stond was ik wel toe aan wat verfrissing op deze warme dag. Een duik in het stuwmeer van de Taag, heerlijk koud! Daarna een koud biertje en mijn dag was weer helemaal goed.
Op één ding na: Nederland moet nog even winnen. Daar ga ik nú naar kijken.

• 14 Juli 2010 - 21:11

Ria:

gek idee, jij hier kijken naar de voetbal en wij allemaal thuis.
    Helaas onze verbondenheid heeft ze niet doen winnen.
    shittie
    Ria