Rotsklippen en zee - Reisverslag uit Sagres, Portugal van Kees Schmitz - WaarBenJij.nu Rotsklippen en zee - Reisverslag uit Sagres, Portugal van Kees Schmitz - WaarBenJij.nu

Rotsklippen en zee

Door: keesiberico

Blijf op de hoogte en volg Kees

04 Juli 2010 | Portugal, Sagres

Uitgeslapen en wel vanmorgen naar Sagres getogen. Vlak buiten de camping al direct met de prachtige rotskust die hier ligt geconfronteerd. Hoge rotswanden steil de zee in met onderaan kolkende golven. Als je je dan omdraait dan kijk je een behoorlijk desolaat landschap in, waarbij de camping dan tenminste nog in een dennenbos ligt. Verder is de begroeiing wel groen maar heel laag, waardoor het op afstand kaal lijkt. Er gaat wel een zekere rust van uit.
Na een stop in één van de cafés ben ik een bezoek gaan brengen aan het Fortaleza. Een fort dat hier op een uitstekende rotspunt ligt. Het fort zelf stelt niet veel voor, bijna alleen een paar kanonnen, een kapel en een muur aan de landzijde. Maar meer is hier niet nodig want vanuit zee kom je er toch niet tegen de steile tientallen meters hoge rotsen op. Vanaf hier wordt er veel gevist door de lokale bevolking, en je wilt niet weten op wat voor een richeltjes ze staan. Zittend op de rand van de klif mijn broodje genuttigd met het vrije zicht op de zee en de vissers die staan te balanceren. Heerlijk om zo te genieten.
’s Middags afgedaald naar de vissershaven om een boottochtje te maken langs de rotskust van de Algarve naar de kaap van Cabo de São Vicente. Met 7 andere toeristen in een klein bootje de golven op. Een prachtige trip met geweldige zichten op de kust. Voor de kaap zelf ligt nog een rots in zee, die men de reus noemt omdat je vanaf één kant het profiel van een gezicht ziet dat schuin omhoog kijkt (zie foto). Op andere plaatsen weer een inkijkje in een grot of het zicht op de lagen waaruit die rosten zijn opgebouwd. Vanwege de harde wind waren de golven ook behoorlijk, dus het bootje ging lekker op en neer. Vooral op plekken waar onder water een rif zat werden de golven echt metershoog. Als de boot dan in het dal van de golf zat zag je aan de achterkant van de boot een muur van water tegenover je. Echt geweldig als je dan toch nog droog blijft en blijft drijven.
Als je dan zo op zee over die oneindige watermassa heen kijkt en niets anders ziet dan water, dan geeft dat zo een vrij gevoel (in ieder geval mij wel).
Ik heb een heerlijke dag gehad, waarop veel te genieten viel. Morgen naar het noorden fietsen en hopen dat de wind niet te hard tegen mij in waait. Want het waait hier nogal hard (zacht uitgedrukt) vooral gisteren.

• 05 Juli 2010 - 15:44

Anne-Rose:

Hoi Kees wat een schitterende foto's langs die rotskust.
    Wel spannend zulke golven in een klein boortje.Geniet er van.
    Groetjes