Heerlijk weekendje Granada met twee - Reisverslag uit Jaén, Spanje van Kees Schmitz - WaarBenJij.nu Heerlijk weekendje Granada met twee - Reisverslag uit Jaén, Spanje van Kees Schmitz - WaarBenJij.nu

Heerlijk weekendje Granada met twee

Door: keesiberico

Blijf op de hoogte en volg Kees

20 Juni 2010 | Spanje, Jaén

Vrijdagmorgen met de autobus vertrokken naar Granada en na een korte stadswandeling naar het vliegveld om Ria op te halen. Lang zitten wachten want ik was natuurlijk te vroeg (kon niet wachten!) en Ria was vertraagd. Maar het was heel fijn om haar weer eens te zien en vast te kunnen houden. Koffer naar het hotel en gelijk de stad in voor een wandeling samen door de leuke straatjes met winkeltjes die nog laat open zijn. Al enigszins moe in het hotel een plan gemaakt voor de volgende dag.
Zaterdag allereerst met stralend weer de Arabische wijk Albaízin in. Leuke witte straatjes met schattige huisjes en pleintjes, waar we uiteraard ook een terrasje gepikt hebben. Vanaf de mirador hier een geweldig mooi uitzicht op het Alhambra en de Sierra Nevada. Daarna afgedaald naar de stad, maar niet voordat we halverwege in een reuze gezellig theehuisje thee hadden gedronken; ’s avonds zijn we hier terug gegaan om te eten.
Beneden hebben we de bus weer omhoog genomen, maar dan naar de berg met het Alhambra er op. Hier hebben we de hele middag rondgelopen en onze ogen uitgekeken. Wat is dit een geweldig mooi monument met de paleizen, torens, muren, tuinen, fonteinen. Teveel om allemaal te op noemen en veel foto’s (van elkaar) gemaakt natuurlijk. Heel erg fijn om weer eens samen te zijn en iets leuks te doen, het was gelijk heel vertrouwd. Lekker bijgepraat ondertussen. Na een paar uur wandelen door het Alhambra waren onze voeten aan het einde van de dag wel toe aan wat rust en wij aan wat eten. Heerlijk vegetarisch gegeten in het theehuisje, waarvan de baas zelf een beetje Nederlands sprak (familie in Nederland).
Voor ’s avonds hadden we ons opgegeven voor een flamengo-avond ergens bovenin het Albaízin (Sacromonte). Een busje kwam ons ophalen en ging allerlei hotels af om ons vervolgens voor een avondwandeling door het Albaízin in die wijk af te zetten (alsof we nog niet genoeg gelopen hadden!). Maar het Alhambra bij nacht was wel leuk om te zien. Uiteindelijk om een uur of elf arriveerden we met het busje bij de grot waar het flamengo spectacel ging plaats vinden. Met 75 man die grot in en naar een spetterende show zitten kijken van flamengo-dansers begeleid door Spaanse gitaar muziek. Normaal zijn wij niet zo excursies “minded” , maar dit was toch wel een heel erg leuke ervaring. Prachtige kleding en dansers met een topconditie. Heel erg moe en voldaan weer met het busje thuis gebracht en in bed geploft.
Vanmorgen al vroeg op om naar het vliegveld te gaan. Daar nog samen ontbeten en toen was het tijd voor het afscheid. Helaas, want het was een fijn weekend.
Ria naar huis en ik weer terug naar Granada om nog wat te relaxen op een terras. Als laatste nog het klooster van San Jeronimo, tegenover ons hotel, bekeken. Een erg mooi complex, waar je in de kerk je ogen uitkijkt zoveel schilderingen, beeldhouwwerken, versierselen en tierelantijnen zijn daar te bewonderen.
Toen werd het tijd om weer terug te gaan naar Jaén om van daaruit morgen verder te fietsen. Het is nu wel even wennen om weer alleen te zijn en het gezelschap van Ria te moeten missen. Maar de herinnering aan dit weekend maakt veel goed.

• 20 Juni 2010 - 18:00

Eva:

Nou jullie zien er allebei super blij uit! Mama had het ook heel leuk gehad!
    Op naar juli dan maar he!!
    Nou eerst nog ff genieten, want het zit er al bijna op!
    Hopelijk de laatste maand nog heel veel moois!
    Liefs Eva

• 20 Juni 2010 - 20:04

Ria:

wel gek hoor, weer thuis te zijn, maar het was superleuk!! De foto's zijn gaaf, alleen ben ik wel benieuwd naar die andere 180!!! Succes morgen weer met fietsen, dat zal wel weer even wennen zijn na al het wandelen van dit weekend.
    Succes met de voortzetting van je avonturen. liefs Ria

• 20 Juni 2010 - 20:57

Judith H:

Stelletje nachtbrakers zijn jullie daar zeg, om 11 uur nog naar een voorstelling gaan! Maar het ziet er weer super uit daar...

Hier weer helemaal aan het werk na een moeizame start in de eerste week. Hard bezig klussen in te halen die ik verwaarloosd heb de laatste tijd. Tuin bijwerken, opruimen, auto gewassen en weer veel mn neefjes en nichtje zien...

Fiets ze weer daar!

• 21 Juni 2010 - 04:52

Sandra:

Ha die Kees,
    Ik miste gisterochtend jouw reisverslag. Maar nu ik bovenstaande heb gelezen en de verhalen van Ria heb gehoord, snap ik waardoor je daar helemaal niet aan toe was gekomen. Toch weer mooi ingehaald, we zijn weer helemaal bij.
    Wat heerlijk dat jullie zo genoten hebben samen!

• 21 Juni 2010 - 06:34

Marijke En Ton:

Wat heerlijk dat jullie samen zo genoten hebben dat is aan de foto's duidelijk te zien, jullie glunderen helemaal, nog een maandje en dan zijn jullie weer samen.

Geniet er nog van al het moois om je heen op de fiets.

• 21 Juni 2010 - 07:18

Theo:

Ria ziet er nog stralender uit dan anders. Mooie plaatjes van mooie plaatsjes.