Olijfbomen zo ver je kijken kunt - Reisverslag uit Jaén, Spanje van Kees Schmitz - WaarBenJij.nu Olijfbomen zo ver je kijken kunt - Reisverslag uit Jaén, Spanje van Kees Schmitz - WaarBenJij.nu

Olijfbomen zo ver je kijken kunt

Door: keesiberico

Blijf op de hoogte en volg Kees

16 Juni 2010 | Spanje, Jaén

Voor negenen al op de fiets gestapt, ‘t was nog wel fris (12gr) maar de zon scheen al heerlijk. Door dat ochtendzonnetje had ik prachtige uitzichten op de bergen in het Parque Natural de la Sierra Mágina. Eenmaal uit dat park eerst boodschappen gedaan in Bedmar een klein dorpje, brood bij de bakkerswagen die toeterend het dorp door crosst.
De route vervolgt over de weg naar Jaén, de eindbestemming voor vandaag. Vanaf Bedmar tot in Jaén heb ik bijna alleen nog olijfboomgaarden gezien. Zover als je kon kijken stonden er olijfbomen, alleen naar links had ik nog wat bergen op de achtergrond. Wisten jullie trouwens dat olijfbomen gezelligheidsbomen zijn? Ze staan vrijwel altijd met z’n tweeën tegen elkaar aan.
De fietsroute gaat over een weggetje midden tussen de olijfbomen door naar een hooggelegen dorp La Guardia, omdat je van daaruit rustig en gemakkelijk de stad Jaén kunt inrijden. Boven in dat dorp aangekomen bleek de weg naar Jaén geblokkeerd, en bij navraag gold dat ook voor fietsers. Dat was balen want nu kon ik mooi weer terug naar beneden om daar de grotere weg te pakken. Bij Jaén betekende dat dat ik via rotondes op de randweg belandde. En halverwege werd mijn rechterbaan ineens de linkerbaan, omdat er van rechts een baan bijkwam. Ja, en dan proberen tussen het verkeer door weer aan de rechterkant te komen! Het is gelukt en zonder brokken (misschien was het wel rustiger dan normaal want Spanje zou een kwartier later zijn wedstrijd gaan spelen). Het centrum en de toeristeninfo uiteindelijk ook kunnen vinden en die hebben me geholpen met een pension waar ik komend weekend mijn fiets en bagage kan achterlaten, als ik naar Granada ga. Moe maar tevreden over de dag van vandaag kan ik gaan slapen om morgen de stad eens te gaan bekijken.

  • 17 Juni 2010 - 19:44

    Jos Van Dijk:

    Ha Kees,

    Ziet er allemaal niet verkeerd uit. En de olijven zijn die al rijp. weet je zeker dat het 2 bomen zijn of splitst de boom zich als het boven de grond komt. Je ziet dat ook wel bij oerbos.

  • 17 Juni 2010 - 20:14

    Ria :

    het ziet er heel anders uit als ik had gedacht, spanje!
    Toch een fontein gescoord!! doei doei. Ria

  • 18 Juni 2010 - 15:42

    Cor En Corrie:

    Kees,

    Foutje! Het klinkt wat betweterig, maar ............ Je hebt waarschijnlijk geen jonge olijven gezien, met z'n tweeën. Het zijn dan altijd héél erg oude bomen. In de loop der jaren groeien delen van de boom geleidelijk uit elkaar waardoor de indruk bestaat dat het meerdere bomen zijn. Vaak gaan ze ondergronds verder en worden het uiteindelijk, als ze elkaar loslaten twee bomen. Ze staan dan echter nog op de oude, ondergrondse, stam. Het zijn dan vaak bomen van honderde jaren oud en soms wel meer dan duizend jaar!!!
    Geniet evenwel rustig verder, zonder je van onze opmerkingen iets aan te trekken.

    Groeten,

    Cor en Corrie

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Kees

Dagboeken voor mijn fietstochten naar en door Spanje, Portugal en Italië.

Actief sinds 20 Maart 2010
Verslag gelezen: 199
Totaal aantal bezoekers 136449

Voorgaande reizen:

24 Mei 2023 - 31 Augustus 2023

Fietsreis naar Italië 2023

01 April 2016 - 31 Augustus 2016

Fietsreis Spanje 2016

05 April 2010 - 08 Augustus 2010

Fietstocht naar Spanje

Landen bezocht: