Groen en rood - Reisverslag uit Alarcón, Spanje van Kees Schmitz - WaarBenJij.nu Groen en rood - Reisverslag uit Alarcón, Spanje van Kees Schmitz - WaarBenJij.nu

Groen en rood

Door: keesiberico

Blijf op de hoogte en volg Kees

02 Juni 2010 | Spanje, Alarcón

Na de Finca de Estacada, een vino de la Tierra de Castilla (provincie Cuenca), van gisteravond vanmorgen toch weer op tijd op voor een nieuwe dag vol fietsplezier. De warmte veel me mee vandaag omdat er vooral ’s morgens een dik wolkendek voor de zon zat.
Vanaf het eerste moment dat ik buiten het Arcas kwam was het landschap totaal anders dan de weken hiervoor. Het ruige rotsachtige berggebied heeft plaats gemaakt voor een rijk geschakeerd landschap in de kleuren rood en groen. Bij Valeria even onderbroken voor een kloof met loodrechte rotswanden. Ik ben het land van Castilla La Mancha ingetrokken.
In Valeria heb ik opgestoken en omdat ik Ria een kaart wilde schrijven en mijn pennen op waren gisteravond, vroeg ik aan de barvrouw waar een winkel was. Nou nergens dus in dat dorp, de bakker stond net voor de deur en ging zo weer weg met z’n auto en dat is het dan. Maar ze gaf me een balpen, die ik nog mocht houden ook. Erg aardig die vrouw. Ria, ik weet niet hoe vaak ze de brievenbus daar legen, dus het kan even duren.
Na de lunch, in de schaduw van een Ermita, bleef het landschap vergelijkbaar. Ze verbouwen hier volgens mij drie dingen: graan, wijndruiven (ja, ik zit er weer middenin) en zonnepanelen (grote en kleine); van alle drie velden vol.
De aankomst bij de overnachtingsplaats Alarcón heeft wel indruk gemaakt. Het plaatsje ligt hoog bovenop een bergkam in een scherpe bocht van de Rio Júcar. In de rivierbocht er vlak voor ligt een blauw-groen stuwmeer. En er is maar één weg naar het stadje toe, over een smalle richel die de verbinding vormt tussen de buitenste en de binnenste stadpoort, waar je dus ook onder door moet. Echt prachtig gelegen en het dorpje zelf is ook heel aardig om te zien.
Ik heb een kamer in een Casa rural, die gerund wordt door de barvrouw van de bar op het plein, en ga straks dit verhaal op internet zetten in de plaatselijke bibliotheek, waarvan diezelfde vrouw de bibliothecaresse is.

  • 02 Juni 2010 - 20:03

    Plony En Frans:

    Hoi Kees, eindelijk is het gelukt, en heb ik je gevonden, nog gefeliciteerd met je verjaardag. Gelukkig wordt het weer beter. het lijkt me geweldig zo'n fietstocht, wie weet als ik met de fpu ben, groetjes plony en frans

  • 02 Juni 2010 - 20:26

    Ria :

    mooi hoor, zeker die mooie klaprozen! Dat dorp ligt wel hoog, moest je daar helemaal naar toe??
    enne groeien die zonnepanelen goed daar?
    Kijk uit naar de kaart!
    geniet verder, liefs Ria

  • 03 Juni 2010 - 08:10

    Marian:

    Supermooie foto's weer!

  • 03 Juni 2010 - 13:42

    Eva:

    Ziet er weer goed uit!! nooit geweten dat spanje er ook zo uit ziet, ik ken alleen de verdoorde plaatjes!
    Liefs

  • 04 Juni 2010 - 09:50

    Marga:

    he kees is zag dat je jarig was geweest nou gefeliciteerd maar een mooier kado als deze fietstocht kan je toch niet wensen. man ik kan het niet vaak genoeg zeggen maar wat ben ik jaloers op je. Morgen ga ik met een groepje fietsen richting noordwijk en etrug maar dat kan niet tippen aan jou reis maar toch ik moet ergens beginnen. En zo aan je beenspieren te zien ga je een beetje op arnold swagzenegger lijken hahahahah
    Fijne tocht ....

  • 04 Juni 2010 - 14:47

    Brenda En Mauries:

    Hoi Kees,

    Wat leuk om jou reisverslagen hier te lezen! Hoop dat jij geniet. Mooie foto's ook!

    Groetjes Brenda, Mauries en een dikke knuffel van Esmeé

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Kees

Dagboeken voor mijn fietstochten naar en door Spanje, Portugal en Italië.

Actief sinds 20 Maart 2010
Verslag gelezen: 139
Totaal aantal bezoekers 136459

Voorgaande reizen:

24 Mei 2023 - 31 Augustus 2023

Fietsreis naar Italië 2023

01 April 2016 - 31 Augustus 2016

Fietsreis Spanje 2016

05 April 2010 - 08 Augustus 2010

Fietstocht naar Spanje

Landen bezocht: