Op zoek naar de Mudéjar - Reisverslag uit Teruel, Spanje van Kees Schmitz - WaarBenJij.nu Op zoek naar de Mudéjar - Reisverslag uit Teruel, Spanje van Kees Schmitz - WaarBenJij.nu

Op zoek naar de Mudéjar

Door: keesiberico

Blijf op de hoogte en volg Kees

27 Mei 2010 | Spanje, Teruel

Voor vandaag stond er een kort ritje op mijn programma: nog één keer even flink omhoog en dan afdalen naar Teruel, dat maar 34 km verder lag. De klim omhoog ging door een rotsige kloof waarboven diverse gieren hingen. Helaas of te hoog of te snel weg voor een foto, maar met blote oog goed zichtbaar. Daarna in ras tempo naar beneden (af en toe even omhoog) met ondertussen de laatste uitzichten op de Maestrazgo, maar nu ook op veel groenere hellingen aan deze kant van de bergketen.
Ruim voor de lunch in Teruel en snel een hostal gevonden. Eindelijk kon ik een bakkie gaan doen (onderweg maar één dorp met gesloten café gepasseerd). De rest van de dag besteed aan het bekijken van al het moois in dit stadje, dat bekend staat om zijn Mudéjarkunst. Werkelijk prachtige gebouwen (niet alleen Mudéjar) staan hier in leuke en gezellige straatjes.
Mudéjar: zo werden de moslims hier genoemd ten tijde van de christelijke onderwerping. Vaak waren het goede vaklui die hier mochten blijven en meewerkten aan de constructie en versiering van de christelijke gebouwen, die zo een mengeling van culturen werden.
Vanmorgen al had de zon moeite met de wolken en vanmiddag begon het dan ook met onweren hier: de eerste Spaanse regen. Ik sterf van de honger maar kan pas na 20 uur eten en dat is al vroeg hier.

• 27 Mei 2010 - 21:14

Ria:

Mooi die twee laatste tochten en de huisjes in teruel, echt apart!
    Hoe is het met je Spaans?
    Ik had vanavond al om zes uur mijn diner bij Sandra en Leo.
    Hopelijk heb je nog wat lekkers kunnen eten vandaag.x Ria

• 28 Mei 2010 - 05:29

Sandra:

He Keesie,
    Wel handig zo'n laptopje bij je he? Hoef je iedereen niet al te erg te missen en kunnen wij meegenieten met jouw avontuur. Haal je al je informatie van internet of heb je ook boekjes bij je? Gisteravond heeft Ria hier gegeten. Ze is net zo'n dankbare gast als jij steeds was. Leuk!

• 28 Mei 2010 - 09:30

Francien:

doe maar geen handdoel op je hoofd want dan mag je ook blijven en ik wil je nog wel terug zien.
    waren die moslims niet door de sint meegenomen ?
    heeft dat er wat mee te maken?

• 28 Mei 2010 - 13:52

Marian:

Leuk je even te spreken!
    xx

• 28 Mei 2010 - 14:00

Jos Van Dijk:

Ha Kees,

Het is wel de bedoeling dat je genoeg te eten hebt want als je tot 20 uur moet wachten als je de hele dag gefietst hebt val je nog van je graat. De foto van je terras had ik me in Spanje wat droger en zonniger verwacht het ziet er erg nat uit.
    Have fun