El Maestrazgo - Reisverslag uit Cantavieja, Spanje van Kees Schmitz - WaarBenJij.nu El Maestrazgo - Reisverslag uit Cantavieja, Spanje van Kees Schmitz - WaarBenJij.nu

El Maestrazgo

Door: keesiberico

Blijf op de hoogte en volg Kees

25 Mei 2010 | Spanje, Cantavieja

Voor vandaag een korte rit op het programma naar het hotel 45 km verderop dat ik gisteravond in mijn beste Spaans heb gereserveerd. En dat kwam mooi uit die korte rit, want ik voelde me niet helemaal topfit. Morella verlaten via een brede kloof met rotspartijen waarboven gieren rondcirkelden (of zaten ze te wachten tot ik van mijn fiets zou vallen?). Na de eerste stop in Forcall een rivierdal in dat gaande weg een steeds ander karakter kreeg, namelijk dat wat voor deze streek blijkbaar zo kenmerkend is. Bergen die afgerond zijn en van boven meestal recht. Met op de hellingen veel terrassen, mensgemaakte maar ook soms een natuurlijk terras. Stroomopwaarts klimt het al met al toch aardig door al heb je dat niet zo in de gaten. Heerlijk is dat! Aan Mirambel een bezoekje gebracht. Een heel oud dorpje dat nu echter wel helemaal is opgeknapt, zie bijvoorbeeld de stadspoort. Buiten Mirambel zat er een herder onder een boom met z’n kudde in de wei. Ik ben even verderop onder de boom gaan zitten om wat te eten. Daarna dan toch echt omhoog, inmiddels tot zo’n 1000m. Mocht ik eindelijk een stukje naar beneden duikt daar ineens om de berg mijn eindbestemming Cantavieja op. Hoog, heel hoog, op de bergkam. Als je dan onderaan staat denk je “Moet ik hier tegenop?” en zinkt de moed je even in de schoenen. Maar de moraal opgepakt en rustig aan de klim beginnen dan breekt het lijntje niet. En als je dan na zo’n twee kilometer eens goed kijkt waar je vandaan bent gekomen, dan heb je toch al een gigantisch hoogteverschil overwonnen en dat geeft dan weer moed voor de rest van de klim. Tenslotte was ik nog niet halverwege, want achter de bergkam ging het nog even verder omhoog naar het dorp. Eenmaal boven geeft dat weer de kick dat je het hebt gehaald en kun je van prachtige uitzichten genieten. En vandaag stond hier op 1200m ook gelijk m’n hotelletje, voor Spaanse begrippen best een luxe ook nog. Na een douche en een kort dutje voelde ik me een stuk beter dan halverwege de dag.
Nog een karaktertrek van deze streek: overal hammen te koop! En onderweg dus de geur van de leverancier van die hammen, de varkens.

  • 25 Mei 2010 - 18:53

    Marian Van K.:

    Ola Kees, heb aan je gedacht het Pinksterweekend, toen we de hoogste berg van Nederland beklommen naar het drielandenpunt,jij vindt 45 km op de fiets haast een rustdag.
    Ik vond onze 52km behoorlijk pittig.
    Petje af, hoor.
    Het is een prachtige tocht die je maakt. Adios

  • 25 Mei 2010 - 19:43

    Patricia Van Dijk:

    Hoi Kees,

    Stuur maar zo'n ham op, lijkt me heerlijk. Nick heeft dit weekend voor de 4e keer de Friese Elfstedentocht op de fiets gereden, 240 km op 1 dag.
    Jos reed hem 3 jaar geleden. Nu jij zo'n zware dag, dus voor de mannen; allebei een top prestatie.
    Geniet er van!

    gr, Patricia

  • 26 Mei 2010 - 02:15

    Leo B:

    Wat zal het fietsen hier in Nederland lekker makkelijk zijn, geen berg meer op, alleen maar alles vlak. Gelukkig voelde je weer beter na een dutje. Hou je net als de spanjaarden ook iedere dag een siësta, en doe je dat dan in de schaduw van een boom. Ik kan me voorstellen dat het te warm wordt om 's middags te fietsen, of ga je gewoon door zonder te stoppen tot de volgende geplande overnachtinsplaats?

  • 26 Mei 2010 - 10:27

    Eva:

    Zoo lekker geklommen.. mooi he als je dan achter je kijkt! Dat hadden wij ook tijdens de trekking.. dan denk je echt dat je dat nooit gaat halen.. maar soms valt het best mee.
    voel je je vandaag weer fit?
    Hoe kwam het?
    Mijn eerste poster is af.. nog één poster en één opdracht!!
    Liefs Eva

  • 26 Mei 2010 - 21:06

    Ria:

    weer even bijgelezen van het pinksterweekend en tot aan vandaag. Gelukkig voel je je weer beter.
    Vandaag op de zolder aan de waterleiding geklust met Jacques en in de voortuin gewerkt, hopelijk heb ik er niet teveel uitgetrokken. Het was zo verdroogd allemaal.
    De zolder moet nu nog leeg..... leo heeft al aangeboden te sjouwen.
    je ervaringen zijn mooi, geweldig ook je foto's.. Geniet lekker verder.
    liefs Ria

  • 27 Mei 2010 - 10:19

    Jos Van Dijk:

    Ha Kees,

    Nou die gieren hebben een slechte dag gehad. Gelukkig maar. Ik hoop dat je je nu weer helemaal top voelt, zeker de prestatie zal daar aan meehelpen, maar hou wel in de gaten dat je genoeg rust neemt en geen roofbouw op je lijf pleegt.

  • 27 Mei 2010 - 17:40

    Francien:

    nu duidelijk ook de klim kunen waarnemen, knap dat je het iedere keer weer haalt !!
    op naar de volgende

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Kees

Dagboeken voor mijn fietstochten naar en door Spanje, Portugal en Italië.

Actief sinds 20 Maart 2010
Verslag gelezen: 219
Totaal aantal bezoekers 136474

Voorgaande reizen:

24 Mei 2023 - 31 Augustus 2023

Fietsreis naar Italië 2023

01 April 2016 - 31 Augustus 2016

Fietsreis Spanje 2016

05 April 2010 - 08 Augustus 2010

Fietstocht naar Spanje

Landen bezocht: