Als een trein - Reisverslag uit Arnes, Spanje van Kees Schmitz - WaarBenJij.nu Als een trein - Reisverslag uit Arnes, Spanje van Kees Schmitz - WaarBenJij.nu

Als een trein

Door: keesiberico

Blijf op de hoogte en volg Kees

23 Mei 2010 | Spanje, Arnes

Al vroeg weg vandaag en gelijk de Ebro overgestoken. Ook hier hebben ze kerncentrales en met deze was iets aan de hand want bij het ontbijt kwam ie op TV. Ik weet niet wat, maar heb er geen last van gehad. Tot Gandesa tussen de boom- en wijngaarden gereden; de abrikozen kon je al zien hangen (of waren het toch perzikken?), de olijven zaten zeker nog niet in de boom. Het ging wel een stuk over een grote weg, maar het was zondagmorgen en nog niet druk.
In Gandesa een gebouw bekeken van de wijncoöperatie ter plaatse. De architect was een leerling van Gaudi en dat kon je goed terug zien, ook aan de binnenkant. Ik vond het een mooi industrieel ontwerp, alleen jammer dat het in verval geraakt is.
Na een bakkie op de plaatselijke rotonde naar het volgende dorp Bot getrokken. Hier begon een prachtige Via Verde. Ja, die hebben ze hier dus ook: geasfalteerd, over een oude spoorlijn, maar nog met de “aankleding”: mooie hoge viaducten om de valleien over te steken, vervallen stationnetjes, en acht echte tunnels. Aardedonker daarin, dus je lichtje aan en dan nog turen waar je rijd. Maar wat hielp was dat er veel mensen reden met een lichtje op. Ik heb vandaag bepaald niet alleen gefietst. De Via Verde leek wel het fietspad in de duinen op een zondagmiddag, allemaal Spaanse gezinnen. Ik vond het wel gezellig zo. Haast ongemerkt kwam ik zo op bestemming, de camping in Arnés, aan. Vanaf de Via Verde wel zeer genoten van de geweldige natuur om me heen, met als letterlijke hoogtepunten de rotsformaties; ook vanaf de camping hier zichtbaar.
’s Avonds Arnés nog in geweest voor sightseeing en om even wat te eten (Pinksterzondag, dichte winkels dus geen groente, goede smoes om niet zelf te koken toch?). Het is een leuk dorp met smalle maar mooie straatjes, poortjes en huizen. Na enig zoeken vond ik een cafetaria/restaurant, vanbuiten vrijwel niet als zodanig herkenbaar. Maar ik heb inmiddels geleerd verder te kijken dan het kralengordijn, en dan gaat er een wereld open! En ik dacht dat in Spanje zich alles op straat afspeelde. Nou, niet dus.

  • 24 Mei 2010 - 19:02

    Annekee:

    Hoi Kees, dat was wel een rare ervaring: een familieweekend met de familie van Dijk en jij was er niet bij! Gelukkig hadden we mooi weer. Om ons wat verbonden te voelen met jou hebben we onder leiding van Patricia een mooie fietstocht gemaakt (35 km, voor ons doen een behoorlijke rit), samen met Ria, de beide Jossen, Theo en ondergetekende dus.
    Theo en ik waren slechts 1 dag van de partij dit jaar, vanwege de overlap met onze week in Rome waar ik eerder over schreef. Dat was een groot succes, al was er ook daar veel regen en weinig zon. Alleen de laatste dag hebben we het lekker warm gehad. Maar Rome is en blijft prachtig. Theo heeft, net als van onze Afrika reis (waar jouw Ria ook bij was en Marian van K natuurlijk) ook in Rome een logboek bijgehouden op theoenannekeewaarbenjij.nu.

  • 24 Mei 2010 - 20:33

    Ria:

    het ziet er echt heel mooi uit die rotsformaties.
    liefs Ria

  • 25 Mei 2010 - 09:14

    Eva:

    en jij mag over die mooie spoorviaducten fietsen.. dan zie je wel hele mooie dingen!!

  • 27 Mei 2010 - 10:04

    Jos Van Dijk:

    Kees,
    Het ziet er echt schitterend uit al die rotsen. Volgens mij verdien je elke dag wel een dinertje met al dat harde werken.

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Kees

Dagboeken voor mijn fietstochten naar en door Spanje, Portugal en Italië.

Actief sinds 20 Maart 2010
Verslag gelezen: 179
Totaal aantal bezoekers 136421

Voorgaande reizen:

24 Mei 2023 - 31 Augustus 2023

Fietsreis naar Italië 2023

01 April 2016 - 31 Augustus 2016

Fietsreis Spanje 2016

05 April 2010 - 08 Augustus 2010

Fietstocht naar Spanje

Landen bezocht: