Col de Portet d’Aspet - Reisverslag uit Saint-Girons, Frankrijk van Kees Schmitz - WaarBenJij.nu Col de Portet d’Aspet - Reisverslag uit Saint-Girons, Frankrijk van Kees Schmitz - WaarBenJij.nu

Col de Portet d’Aspet

Door: keesiberico

Blijf op de hoogte en volg Kees

08 Mei 2010 | Frankrijk, Saint-Girons

Het was mooi weer bij het opstaan dus inpakken en wegwezen. De eerste 15 km zouden vandaag het zwaarst worden, want daar lag de Col de Portet d’Aspet op 1069m hoogte. De aanloop ging lekker en onderweg veel bruisend water van beken en watervalletjes. Onderaan de col (ik was al tot 640m geklommen) stond aangegeven dat deze geopend was, dus beginnen maar. Na paar honderd meter gestopt om het monument van Fabio Casartelli te bekijken, deze wielrenner is in de Tour van 1995 in de afdaling tegen een muurtje gekwakt en overleden. Ik kan me goed voorstellen dat ze met hun snelheid op deze plek onderuit gaan. De weg omhoog vervolgt door een werkelijk sprookjesachtig decor: steile weg omhoog (gem.10%), prachtige bossen, kolkende riviertjes, de zon op min bol en sneeuwmuurtjes aan twee zijden van de weg, en dan ook om omgevallen bomen heen laveren. Onderweg applaus van een dalende wielrenner. Dichter bij de top werd de berg steeds witter en boven leek het wel een skipiste. Hier prachtige uitzichten over de omliggende bergen. Marga, je spinningles is net te kort om deze klim te kunnen doen, ik ben in een uur 4,5 km omhoog gekropen. Maar boven op de top gaf het erg veel voldoening dat ik het zonder lopen gered had!
Na een lunch daarboven in de zon de afdaling in, vooral het eerste stuk rustig aan met al dat smeltwater en sneeuw. De weg omlaag was veel minder steil, gelukkig voor mij want dat duurt die langer en had ik meer tijd om de vele Pyrenese dorpjes te bekijken. Maar niet teveel rondkijken want plots moest ik vol in de remmen omdat de weg geblokkeerd werd door een kudde koeien.
De rest van de weg naar St-Girons, waar ik nu zit, was een makkie, hoewel niet plat. In St-Girons is alles gesloten vanwege 8 mei (einde WOII) dus niets te beleven vandaag daar. Maakt mij niet uit want m’n dag is helemaal top, je krijgt zo het gevoel dat je de hele wereld aankan.

  • 08 Mei 2010 - 18:25

    Annekee:

    Hoi Kees,
    nou, dat lijkt me een heel terecht gevoel. Die beenspieren van jou moeten reuzenkabels zijn, en met je hartje zit het ook wel goed; zo'n lange steile klim zonder afstappen, petje af! Fijn dat je je zo happy voelt, heerlijk is dat, he? Kennelijke was je goed getraind voor je vertrek, dat is nu bewezen. Wat een prachtige foto's, geweldig om te fietsen in zo'n landschap.


  • 08 Mei 2010 - 19:50

    Eva:

    Zozo,
    in je korte broekje in de sneeuw!! Was de afdaling niet koud?
    Fijn dat je zo geniet!!
    liefs Eva

  • 09 Mei 2010 - 09:14

    Ank Hazebroek:

    Hallo Kees,

    Erg leuk je reisverslag te lezen! De vrijheid zo met je fiets door europa te gaan, lijkt me geweldig! Veel succes!!
    groetjes Ank en Martin

  • 09 Mei 2010 - 10:59

    Francien:

    gefeliciteerd met de beklimming van je eerste sneeuwtop

  • 09 Mei 2010 - 12:22

    Ria:

    supermooi ziet het eruit.fijn dat je het zo naar je zin hebt. Zonder afstappen, jeetje.. knap hoor. STraks kan ik je helemaal niet meer bijhouden, ga ik maar achterop. Is die korte broek niet een beetje overdreven?brrrrrrr.....
    vandaag vlieg ik naar huis, was leuk hier, erg gelachen gisteravond op het feestje bij Moira.
    liefs en geniet lekker verder.... Ria

  • 10 Mei 2010 - 05:56

    Marga:

    applaus voor kees jeetje wat knap zo die berg op.. ja daar kan geen spinningles tegenop ...
    maar als je terug komt gaan we gewoon een klim van 4 uur doen hahahaha
    Ik had het gister nog over je het lijkt me zo kick om dit mee te maken.. Dus ben blij dat je al die verhalen schrijft en dat ik toch een beetje kan mee genieten.. Kijk al uit naar je volgende verhaal

    groetjes marga

  • 10 Mei 2010 - 06:24

    Sonja Weerman:

    Hallo Kees,

    Ik zie dat je het gelukkig nog goed naar je zin hebt. Blijf lekker genieten en vooral schrijven en foto's maken, ik geniet zo een beetje met je mee ha ha.
    wij gaan ook lekker met het wandelen al valt het niet altijd mee en vinden mijn voeten het ook niet altijd even leuk maar het gaat steeds beter. We hebben afgelopen zaterdag het laatste stuk van het groene hart pad gelopen was er mooi en vooral omdat het voor het grootste deel onverhard was. Een totaal van 54 km gehaald zonder blaren en niet al te veel pijn in mijn voeten. Ik zou zeggen geniet nog lekker en tot schrijfs.
    Groetjes sonja

  • 10 Mei 2010 - 17:11

    Jos Van Dijk:

    Ha Kees,

    Heerlijk die natuur om je heen. Ik ben zelf altijd erg onder de indruk van watervallen en snelstromend water. ik heb in Duitsland wel eens het verwijt gehad dat ik een echte Hollander was en altijd met het bouwen van kleine stuwmeertjes met de keien in de beek. Het klimmen gaat je goed af zoals ik lees. Het ziet er koud uit met al die sneeuw maar als je een flinke klim maakt zal je daar niet zo'n last van hebben. Je fietst jezelf wel warm.
    Hou vol!!

  • 11 Mei 2010 - 15:26

    Anne-Rose:

    Je komt wel vanalles tegen zeg. Nou wees voor-
    zichtig met de sneeuw.
    groetjes

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Kees

Dagboeken voor mijn fietstochten naar en door Spanje, Portugal en Italië.

Actief sinds 20 Maart 2010
Verslag gelezen: 176
Totaal aantal bezoekers 136458

Voorgaande reizen:

24 Mei 2023 - 31 Augustus 2023

Fietsreis naar Italië 2023

01 April 2016 - 31 Augustus 2016

Fietsreis Spanje 2016

05 April 2010 - 08 Augustus 2010

Fietstocht naar Spanje

Landen bezocht: