Portugal in - Reisverslag uit Geres, Portugal van Kees Schmitz - WaarBenJij.nu Portugal in - Reisverslag uit Geres, Portugal van Kees Schmitz - WaarBenJij.nu

Portugal in

05 Juli 2016 | Portugal, Geres

Lobios – Gerês 23 km
Vandaag stond er een korte rit op het programma en dat was ook zo, de kortste tot nog toe. Maar het is een geweldig mooie tocht geworden. Vanuit Lobios was het bergop naar de grens die op de Portela do Home ligt. Op de top staan nog de oude douane gebouwen aan twee zijden met daartussen paaltjes waar een ketting opgehangen kan worden om de grens te sluiten. De hele tocht omhoog was prachtig, vooral zo ’s morgens als alles nog fris is. Mooie gevarieerde bossen en geweldige uitzichten op de bergen. Onderweg vloog plots vlak voor mij een roofvogel (ik denk een arend) over de weg die een slang in zijn bek had. Als dat geen natuur is! Het Portugese douane gebouw bleek nu een café in wording maar al wel open voor een bakkie.
Portugal begon met een afdaling die al gauw overging in een klim naar de Portela de Leonte. De eerste kilometers moest ik verrekte goed uitkijken want niet alleen de natuur werd ruiger, de weg ook: kuilen en gaten. Gelukkig werd dat vanaf de eerste bebouwing beter. Ook dit deel van de route was een genot om te rijden. Een schitterende omgeving met uitzichten en prachtige bossen en beekjes met watervallen hier en daar. Ik ben dan ook in het Parque Nacional de Peneda – Gerês beland. Hier lopen paarden nog vrij rond en dat heb ik ook mogen ervaren. Tijdens een afdaling moest ik flink in de remmen omdat er een groep van 4 paarden met 2 veulens midden op de weg in de schaduw stonden. Na enige tijd het tafereel aanschouwd te hebben ben ik er voorzichtig langs gereden om mijn weg naar de camping te vervolgen.
Ik zit nu op de camping in Gerês, zo’n anderhalve kilometer buiten het dorp. Maar je bedenkt drie keer wat je nodig hebt aan boodschappen, want de terugweg is niet mals. Toch alles gehaald wat ik dacht vandaag en morgen nodig te hebben, want morgen blijf ik hier staan. Ik weet nog niet wat ik precies ga doen, dat zie ik nog wel.