In bad in de stad - Reisverslag uit Ourense, Spanje van Kees Schmitz - WaarBenJij.nu In bad in de stad - Reisverslag uit Ourense, Spanje van Kees Schmitz - WaarBenJij.nu

In bad in de stad

Door: kees

Blijf op de hoogte en volg Kees

02 Juli 2016 | Spanje, Ourense

Ourense, rustdag
Vanmorgen uitgeslapen om daarna af te dalen naar het centrum. De eerste stop was bij As Burgas, één van de plekken waar Ourense bekend om is. In de stad zijn namelijk een paar termen met warm water uit een bron. As Burgas ligt echt in het oude centrum, de anderen liggen op de rivieroever. Er is een warm water bron, eigenlijk heet want het water komt met 67 graden uit de grond. Je kon je hand er niet onder houden. Met dit water wordt een bad gevoed, waar je gratis in kunt. Er is wel toezicht en wordt gecontroleerd en regelmatig schoongemaakt (is ook niet de hele dag open daardoor). Het bad was heerlijk, ook al vond ik het iets te warm voor mij. Erg leuk om dit eens mee te maken. Een foto heb ik alleen van afstandje want in/bij het bad mag je niet fotograferen.
De tweede stop was een terras op de trappen van een van de oude straatjes en vandaag ook midden tussen de kraampjes van de middeleeuwse markt. Gezellig dus en de koffie hier is heerlijk. Op de markt ook een stuk kaas gekocht; die zag er niet middeleeuws uit, gelukkig. In de straten werd ook muziek gemaakt door dweilorkesten. Na her en der rondgekeken te hebben nog even de gewone boodschappen gehaald en met alles op mijn rug terug naar het hotel. Hier even gerust en mijn plan voor de komende week gemaakt zodat ik volgende week vrijdag in Moreira do Lima aankom waar ik zaterdag Ria weer zal zien. Daar kijk ik nu wel naar uit.
‘s Middags een rondje op de fiets langs en over de oude brug van Ourense en de nieuwe Millennium brug (foto). De oude is eeuwen geleden gebouwd voor de pelgrims op weg naar Santiago. De nieuwe brug vind ik zelf wel heel stijlvol en mooi. Over het gebogen deel kun je een rondje lopen van de ene top naar de andere en aan de andere zijde weer terug. Hierna was het tijd om de kathedraal aan een nader onderzoek te onderwerpen. Ook in deze kerk allerlei kunststijlen naast elkaar. Op een aantal punten hebben ze geprobeerd de kathedraal van Santiago na te bouwen en van de fouten daar te leren. Het meest in het oog springend is het Portico de Paradiso, wat een betere kopie moet zijn van het Portico de Gloria uit Santiago. Ik heb die laatste niet kunnen zien (in de steigers), maar deze hier in Ourense is in ieder geval heel mooi. Verder heel veel goud dat er blinkt op de altaarstukken, en hier ook zeer veel beeldhouwwerken.
Na dit bezoek was ik wel verzadigd en heb zitten relaxen op het terras alvorens naar het hotel terug te gaan voor het avondeten.
Morgen weer op pad.

  • 07 Juli 2016 - 22:37

    Marian Van Kalmthout:

    Ourense : ik herken de brug.
    Onze jongens hebben 9 jaar geleden meegedaan aan het EK freestyle kayakken.
    Casper werd 4e bij de senioren en Tom eindigde zelfs op het podium bij de junioren.
    Prachtige omgeving ook en niet zo toeristisch.

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Kees

Dagboeken voor mijn fietstochten naar en door Spanje, Portugal en Italië.

Actief sinds 20 Maart 2010
Verslag gelezen: 182
Totaal aantal bezoekers 136067

Voorgaande reizen:

24 Mei 2023 - 31 Augustus 2023

Fietsreis naar Italië 2023

01 April 2016 - 31 Augustus 2016

Fietsreis Spanje 2016

05 April 2010 - 08 Augustus 2010

Fietstocht naar Spanje

Landen bezocht: