Tussenstop in eindpunt van de pelgrims - Reisverslag uit Santiago de Compostella, Spanje van Kees Schmitz - WaarBenJij.nu Tussenstop in eindpunt van de pelgrims - Reisverslag uit Santiago de Compostella, Spanje van Kees Schmitz - WaarBenJij.nu

Tussenstop in eindpunt van de pelgrims

Door: kees

Blijf op de hoogte en volg Kees

25 Juni 2016 | Spanje, Santiago de Compostella

Ponte Carreira - Santiago de Compostela 54 km
Toen ik vanmorgen om kwart voor negen beneden kwam voor mijn ontbijt bleek alles nog hermetisch afgesloten, ondanks dat ik de vorige avond aangegeven had dat ik half negen wilde ontbijten en dat was prima. Ik ben m'n fiets (gelukkig hadden ze de garage niet op slot gedaan) maar alvast gaan opladen. Ik dacht om negen uur zal die wel echt open gaan. Mooi niet! Om tien over negen naar de baas gebeld, die lag nog in zijn bed. Tien minuten later kwam hij naar beneden en heeft mij een ontbijt gegeven en kon ik ook betalen. De luiken en deuren bleven dicht dus ik denk dat hij weer z'n bed ingedoken is. Zo gaat dat soms hier in Spanje.
Het was nog flink bewolkt maar dat werd in de loop van de ochtend beter. Het zonnetje kon er al vaker doorheen komen dan gisteren. Echt warm is het nog niet geworden omdat er een koude zeewind stond, maar prima weer om te fietsen.
Het parcours leek op dat van gisteren, alleen veel minder eucalyptus bossen en meer akkerlanden. Ook vandaag uitsluitend over stille wegen gereden en dat is heerlijk. Soms hoorde ik alleen de vogels en het gezoem van mijn banden op de weg. Het schoot lekker op en om drie uur reed ik Santiago de Compostela binnen. Vanaf de heuvels onderweg kon ik de stad helaas niet waarnemen, daar had ik een beetje op gehoopt omdat je dan de kathedraal boven de stad ziet uitsteken.
Einde van de middag en vanavond alvast rondgekeken in de stad. Het is een gezellige drukke boel met al die toeristen en peregrinos. Op het plein voor de kathedraal lagen veel pelgrims uit te rusten in de zon. De voorkant van de kathedraal staat voor flink deel in de steigers, dat is wel jammer. Morgen gaan we 'm eens van binnen goed bekijken. Het terras op het plein achter de kathedraal lag lekker in de zon en beviel me goed, op een rondvliegende parasol na. De wind kwam met harde vlagen en maakte het vanavond ook koud. Maar voor de komende week hebben ze temperaturen tot tegen de 30 graden beloofd, dat heb ik nog niet meegemaakt deze reis.
Op de terugweg naar het hotel stuitte ik op het plein op een muziekgroep die er een gezellige boel van maakten. Die gezelligheid gaat nog wel even door want het is zaterdagavond, maar ik was moe en ben naar hotel gegaan.

  • 25 Juni 2016 - 23:36

    Ria:

    Een bijzondere plek lijkt me dit Santiago, ben er erg benieuwd naar. Wie weet vind je er nog wat inspiratie, verdieping of kun je jw wensen neerleggen begrijp ik van anderen. Die vogeltjes onderweg lijken me ook wel heel rustgevend en mooi.
    Het weer gaat er nu op lijken, mooi zo.

  • 26 Juni 2016 - 09:22

    Annekee:

    Ha Kees, dat lijkt me een behoorlijke overgang: van de stille landweggetjes naar de drukte van Santiago.
    Theo en ik zijn dit weekend in Frevent. Er staat een fris windje en de zon kan maar moeilijk langs de wolken schijnen. Ik heb gisteren de kiwi maar weer eens gesnoeid. Inmiddels heb ik me er bij neergelegd dat ik daar geen kiwi's van ga plukken, dan had ik heel anders moeten aanpakken vanaf het begin. Maar hij geeft mooie bladeren. De poezen (zowel de onze als de zwerfkatten hier) voelen zich erg aangetrokken tot de gesnoeide ranken. Ze gaan er op liggen rollen, en kauwen op de stengels. Zouden die ook naar kiwi smaken?
    Volgende week is hier weer het mannenweekend. Zonder jou, dit jaar.
    Veel plezier vandaag in Santiago; van de mooie/boeiende stad, de kathedraal, en van de koffie Daar zul je vast je ontbijt niet mislopen!

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Kees

Dagboeken voor mijn fietstochten naar en door Spanje, Portugal en Italië.

Actief sinds 20 Maart 2010
Verslag gelezen: 165
Totaal aantal bezoekers 136060

Voorgaande reizen:

24 Mei 2023 - 31 Augustus 2023

Fietsreis naar Italië 2023

01 April 2016 - 31 Augustus 2016

Fietsreis Spanje 2016

05 April 2010 - 08 Augustus 2010

Fietstocht naar Spanje

Landen bezocht: