Sierra de la Demanda - Reisverslag uit Canales de la Sierra, Spanje van Kees Schmitz - WaarBenJij.nu Sierra de la Demanda - Reisverslag uit Canales de la Sierra, Spanje van Kees Schmitz - WaarBenJij.nu

Sierra de la Demanda

Door: kees

Blijf op de hoogte en volg Kees

29 Mei 2016 | Spanje, Canales de la Sierra

Berceo - Canales de la Sierra 60 km
Het weer in mei geeft alles op een rij!
Dit gezegde was vandaag van toepassing. Opgestaan met nevel, al snel kwam de zon die de warmte bracht, halverwege dreven de grijze wolken steeds vaker over, even later stak er een harde wind op, die bracht vervolgens kou mee en het laatste stuk van de rit werd opgeluisterd met enkele bescheiden regenbuitjes.
De tocht ging geheel door de Sierra de la Demanda, een gebergte ten zuidoosten van Burgos. Het was werkelijk prachtig!! Alleen in het begin nog vergezichten op het dal van de Ebro, daarna alleen nog uitzichten op de bergen links, rechts, voor en achter mij. Heel veel bos en allerlei rotspartijen, en bijna geen dorpen. De weg was heel goed te fietsen, geleidelijk steeds hoger en weinig verkeer op zondag (donderdag had ik ook een eerder stuk van dezelfde weg en dat was behoorlijk druk). Heerlijk fietsen dus.
Zo'n 15 kilometer voor het einde voerde de weg langs de Embalse de Mansilla. Een stuwmeer met twee stuwen achter elkaar, van de een naar de ander werd dus even flink klimmen. In het dorp Mansilla geen café te bekennen, toen ben ik maar gelijk doorgereden naar mijn hostal hier in Canales de la Sierra dat op 1050 meter hoogte ligt. Leuk ontvangen door de eigenaren en ze hebben een restaurant dus ik hoef niet meer weg. En dat komt misschien wel goed uit want het zou me niet verbazen als hier straks een flink plensbui of onweer lostrekken.
Morgen verder door deze Sierra te beginnen met een klim naar 1240m. Voor daarna moet ik nog op de kaart kijken.

  • 29 Mei 2016 - 18:16

    Kees Schmitz:

    Nog even over gisteravond: Ik zat in het restaurant annex bar van de camping te eten toen de finale van de Champions League werd gespeeld. Tussen de vele Spanjaarden was daar ook een mannetje van rond de tachtig die sprekend op onze Joop Zoetemelk nu leek. Dat mannetje is fan van Real Madrid en dat was goed te merken toen Real de eerste goal maakte. Hij ging me toch uit zijn dak of beter door het dak. Hij sprong in het rond en produceerde een geluid dat tot in het dorp te horen moet zijn geweest. Ik kwam niet meer bij, en de anderen ook niet. Heerlijk om iemand zo uit z'n dak te zien gaan.

  • 29 Mei 2016 - 18:23

    Kees Schmitz:

    Annerose, het is leuk om eens een Nederlander te ontmoeten, maar ik kom regelmatig andere fietsers tegen. Donderdag nog twee dames uit Breda die deden de Camino. En vandaag twee Australiërs die precies de andere kant opgingen waar ik vandaan kwam. Het zijn dan korte gesprekjes maar wel leuk en vaak ook nuttig i.v.m. wetenswaardigheden op de route. Het maakt mij verder niet zo veel uit of ik dan Nederlands of iets anders moet spreken. Ik vind het leuk om zoveel mogelijk in het Spaans te proberen en dat lukt steeds beter. Ik heb nu al twee keer een compliment gehad voor mijn Spaans. Dus gaat de goede kant op!

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Kees

Dagboeken voor mijn fietstochten naar en door Spanje, Portugal en Italië.

Actief sinds 20 Maart 2010
Verslag gelezen: 153
Totaal aantal bezoekers 136254

Voorgaande reizen:

24 Mei 2023 - 31 Augustus 2023

Fietsreis naar Italië 2023

01 April 2016 - 31 Augustus 2016

Fietsreis Spanje 2016

05 April 2010 - 08 Augustus 2010

Fietstocht naar Spanje

Landen bezocht: