Het prachtige Portugal verlaten - Reisverslag uit Moraleja, Spanje van Kees Schmitz - WaarBenJij.nu Het prachtige Portugal verlaten - Reisverslag uit Moraleja, Spanje van Kees Schmitz - WaarBenJij.nu

Het prachtige Portugal verlaten

Door: keesiberico

Blijf op de hoogte en volg Kees

14 Juli 2010 | Spanje, Moraleja

Vanaf de camping ging het direct door bergachtig terrein over kleine wegen het bijna verlaten grensgebied in. Een hele mooie tocht door prachtige natuur, hier en daar afgewisseld met een stukje agrarisch en slechts een paar dorpjes. Het was niet heel warm dus heerlijk om te fietsen.
Eén van de dorpjes die ik passeerde daar leek de tijd stil te hebben gestaan. De hoofdweg bestond uit hobbelige keien, er werd hout gesprokkeld met kruiwagen en enkele mensen liepen nog in traditionele kledij (nog niet eerder gezien hier).
In het laatste dorpje in Portugal voor de grens wilde ik nog even opsteken, want daarna kwam heel lang niets meer. En wat schetst mijn verbazing toen ik in de plaatselijke bar een galão bestelde? Het antwoord was: je mag het gewoon in het Nederlands zeggen hoor! De barman was een jongen uit Kerkehout (vlakbij Wassenaar) die 3,5 jaar geleden naar Monfortinho was gegaan om zijn oma te helpen die daar een restaurantje runde maar met een gebroken been zat. Hij is er blijven hangen en heeft er nu een barretje annex snackbar van gemaakt voor de jeugdige bezoekers van de thermen een paar kilometer verderop. En hij heeft het er prima naar zijn zin. Na twee gratis galão’s en bidons vol met koud water trok ik enkele kilometers verder Spanje in.
De weg veranderde op de grens plotsklaps in een brede baan, niet dat het daarmee drukker werd, gelukkig niet, maar ik was terug in Spanje.
Ook hier in Extremadura nog steeds een prachtig natuurlijke omgeving met vergezichten. Enkele kilometers voor Moraleja werd het afdalen tot de vlakte. In dit stadje heb ik nu een hostal, met internet zoals jullie merken. Het is hier aardig druk maar ik vermoed dat er een feest op komst is of net voorbij (daar ben ik nog niet achter), want in de straten van het centrum zijn overal stalen hekwerken aangebracht. Zeer waarschijnlijk om de stieren in toom te houden.
De tocht door Portugal is me goed bevallen, ondanks de drukte in de kuststrook (maar dat weet je van tevoren en de zee trekt toch hè). Het binnenland is echt geweldig mooi. Het lijkt daar ook allemaal wel wat armer dan aan de kust en dan in Spanje. De Portugese dorpjes vind ik over het algemeen leuker om te zien dan de Spaanse, er zit veel meer kleur in, en dan die tegeltjes overal! Ik heb twee weken van dit land genoten.

Update:
’s Avonds nog even de stad in geweest want het is inderdaad fiësta. Er staat ook een standbeeld hier voor het hostal van stieren die achter jongens aan hollen. Maar dat was niet het geval vanavond, wel stierenvechten in de arena (speciaal hiervoor gebouwd op een plein). Toen ik kwam was het al aan de gang dus niet in de arena geweest. Wel buiten de torreadors gezien die klaar stonden om naar binnen te gaan. Ze zien er mooi opgedirkt en volledig beschermd uit. Wat die ezels daar deden werd me na een half uurtje ook duidelijk: die moeten de dode stier uit de arena slepen en die wordt vervolgens door een bulldozertje opgeschept en afgevoerd met speren en al in zijn lijf. Toen ik dat had gezien was ik wel klaar met kijken.

  • 14 Juli 2010 - 21:21

    Ria:

    getsie, wat een rare gewoonte toch dat stierenvechten.
    Je moet het wel even meemaken als je zolang in Spanje bent.
    Op naar Salamanca!
    liefs Ria

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Kees

Dagboeken voor mijn fietstochten naar en door Spanje, Portugal en Italië.

Actief sinds 20 Maart 2010
Verslag gelezen: 240
Totaal aantal bezoekers 136753

Voorgaande reizen:

24 Mei 2023 - 31 Augustus 2023

Fietsreis naar Italië 2023

01 April 2016 - 31 Augustus 2016

Fietsreis Spanje 2016

05 April 2010 - 08 Augustus 2010

Fietstocht naar Spanje

Landen bezocht: