Sevilla, de hoofdstad van Andalusië - Reisverslag uit Sevilla, Spanje van Kees Schmitz - WaarBenJij.nu Sevilla, de hoofdstad van Andalusië - Reisverslag uit Sevilla, Spanje van Kees Schmitz - WaarBenJij.nu

Sevilla, de hoofdstad van Andalusië

Door: keesiberico

Blijf op de hoogte en volg Kees

28 Juni 2010 | Spanje, Sevilla

Twee dagen lekker uitgeslapen en daarna op pad door de laatste van de drie grote Andalusische steden, Sevilla. Beide dagen heerlijk weer tot het einde van de dag, dan wordt het vies plakkerig heet. Ik heb een heel programma afgewerkt zie ik als ik de foto’s terug kijk.
Begonnen met een koninklijk bezoek aan de Real Alcázares, het kasteel hier met de tuinen erbij. Veel gelijkenis met de bouw- en kunstwerken in het Alhambra, maar ook erg mooi. Ik heb ook een begeleid kijkje in de prachtige Koninklijke vertrekken kunnen nemen, deze worden nog steeds gebruikt (geen foto’s). ’s Middags een wandeling langs de oever van de Guadalquivir met de bruggen en wat er zoal vlak bij de rivier staat, bijvoorbeeld de stierenvechterarena en de Torre del Oro. En als laatste een bezoek aan het Casa de Pilatos. Een erg mooi gebouw, waarin je de hier bekende Moorse en Mudejar stijl terug vindt, maar ook Italiaanse invloeden in de patio’s en beeldhouwwerken.
Voor een bakkie had ik hier een vaste stek, de Starbucks op de Plaza de Jerez waar ze heerlijke café latte hebben. Dus de fontein die hier staat heb ik heel wat keertjes gezien.
Vandaag was, na het kaarten schrijven, de kathedraal met de klokkentoren, de Giralda, het eerste aan de beurt om bezocht te worden. Een imposante kathedraal van gigantische afmetingen, met mooie plafonds. Uiteraard vreselijk veel religieuze kunstwerken, die ik lang niet allemaal mooi vind. Maar op de een of andere manier heeft ’t wel wat als je alles zo bij elkaar ziet op de plek waar het hoort. Het hoofdaltaar is gigantisch en zoveel detail dat je dat zelfs met je blote oog bijna niet kunt zien. Op het koor vielen mij de Mudejar houtsnijwerkjes in de banken op (zie foto). De klokkentoren geeft je een prachtig uitzicht op de bovenkant van de kathedraal en op de stad (je kijkt bijv. zo de arena in). Je moet hier alleen niet schrikken als ineens de klok 2 uur slaat, maar wel even je oren dicht houden.
Na een broodje een wandeling door een ander deel van de stad en een aankoop bij El Cortes Inglés, hèt warenhuis hier. Vervolgens heb ik het gewaagd om mijn afspraak (’s morgens gemaakt) na te komen. Dus zat ik om vier uur bij de barbier van Sevilla in de stoel. Maar hoe vertel je in het Spaans dat je haar iets korter moet, maar niet te kort (Engels helpt je hier niet). Uiteindelijk is dat redelijk gelukt, hoewel ik ‘m tijdens het knippen wel begon te knijpen, want de Spaanse slag is wat rigoureuzer dan ik bij mijn eigen kapper gewend ben. Ik vind dat ik er goed ben uitgekomen en mijn haar voelt weer lekker kort; zie de foto’s voor het resultaat.
Na de kapper even een biertje en een deel van Nederland – Slowakije gezien. Toen op naar de Plaza de España, een prachtig plein als je het op foto’s ziet. Maar helaas was er nu van een plein weinig sprake, het hele terrein lag open door werkzaamheden. Dat vind ik wel heel typerend en gekmakend voor Spanje: overal “obras”, dus omrijden of geen toegang. Gelukkig kon ik nog wel wat foto’s maken van mooie onderdelen aan de rand van het plein. Het was hier inmiddels wel snikheet geworden.
Dus de koelte van het Park Maria Luisa opgezocht. Het is heerlijk toeven hier. Fonteintjes, waterpartijen, pergola’s, stenen banken met tegelwerk, allerlei soorten bomen, geschoren heggen, theehuisjes en achteraan nog een paar mooie gebouwen. Overal mensen die lezen, slapen, eten drinken en rondwandelen, regelmatig bijna voor de sokken gereden door de welbekende koetsjes hier. In de kiosk nog een granizada (ijslimonade) gescoord om af te koelen en daarna gaan eten. En op verzoek van Leo: net als gisteren een paella (gisteren zeevruchten, nu vegetarisch).
Morgen de stad weer uit en lekker fietsen.

  • 28 Juni 2010 - 22:03

    Ria:

    Spannend hè in een ander land naar de kapper, het valt geloof ik wel mee, je kapsel.Sevilla ziet er mooi uit, hoe dik gaat dat fotoboek van jou wel niet worden???
    Zóóóveel mooie foto's, die je straks dierbaar zijn.
    Momenteel ben ik de zolder aan het leegruimen, want woensdag komt het nieuwe zeil. We hebben wel veel kasten met boeken zeg... Leo helpt me morgen even sjouwen. Hier is ook een hittegolf, dus de kasten en tafels hoop ik op het balkon te zetten voor een nachtje.
    Fiets ze morgen. liefs Ria

  • 29 Juni 2010 - 01:57

    Leo B:

    hoi Kees, en ze waren zeker lekker de paella's. Ziet er ook weer niet verkeerd uit Sevilla. Met die warmte daar weet ik wel een kapsel dat minder warm is, maar dan moet je wel weer de hele dag een hoed op tegen de zon, dus is dit toch slimmer.

  • 29 Juni 2010 - 08:36

    Marian Van K.:

    Ola Kees,
    we waren een weekje in Oostenrijk ivm wedstrijden Casper, dus ik liep even achter met de reisverslagen.
    Met Ria was het het erg geslaagd,zo te zien fijn,en het weer in Spanje is dan heel wat aantrekkelijker dan in Oostenrijk.Daar was de laatste dag zelfs sneeuw op de bergen van 1600 m.
    Wat is Sevilla toch ook een prachtige stad.Geniet maar weer en salud.
    Marian
    ps: volgens mijn Spaans op reis boekje zeg je bij de kapper gewoon:Quiro mi cabello cortado algo más corto.

  • 29 Juni 2010 - 17:01

    Francien:

    wel veel overeenkomst met die spanjaard, ik mis het baardje/ snor nog

  • 01 Juli 2010 - 10:19

    Eva:

    Ik kon het eind resultaat een beetje zien, maar niet zo goed..
    Maar het zag er wel grappig uit, net een stout jongetje!!haha..
    XX

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Kees

Dagboeken voor mijn fietstochten naar en door Spanje, Portugal en Italië.

Actief sinds 20 Maart 2010
Verslag gelezen: 192
Totaal aantal bezoekers 136906

Voorgaande reizen:

24 Mei 2023 - 31 Augustus 2023

Fietsreis naar Italië 2023

01 April 2016 - 31 Augustus 2016

Fietsreis Spanje 2016

05 April 2010 - 08 Augustus 2010

Fietstocht naar Spanje

Landen bezocht: