Van kuuroord naar grotwoning - Reisverslag uit Guadix, Spanje van Kees Schmitz - WaarBenJij.nu Van kuuroord naar grotwoning - Reisverslag uit Guadix, Spanje van Kees Schmitz - WaarBenJij.nu

Van kuuroord naar grotwoning

Door: keesiberico

Blijf op de hoogte en volg Kees

12 Juni 2010 | Spanje, Guadix

Na vertrek uit het kuuroord Alicún de las Torres nog even kunnen genieten van die prachtige omgeving daar. Onderweg ook nu weer vergezichten op de Sierra Nevada die steeds dichterbij kwam. Het landschap naar Guadix toe was niet zo interessant, maar het was toch maar een kort ritje. Ik was er al vroeg, dus heb naar Spaans gebruik tussen de middag eerst de warme maaltijd genomen, en dan vanavond een lichtere maaltijd (maar voorlopig voel ik die warme nog liggen).
Guadix zelf is wel een aardige stad met een mooie kathedraal; van binnen weet ik niet want zaterdagmiddag na 14 uur is vrijwel alles gesloten helaas. Wat in ieder geval erg leuk is in Guadix is de wijk met grotwoningen. Zo’n 4000 woningen in de rots ingebouwd. Je ziet alleen de schoorstenen bovenop de rotsheuvels staan en de voorkant van het huis. Hier en daar zie je een gat in de rots wat dan een raam blijkt te zijn. Het zijn geen huisjes uit armoede betrokken, maar gewoon huizen met modern comfort erin. Met de hoge zomerse temperaturen hier heel aangenaam om in te wonen lijkt mij. Ik vond wel dat er een groot verschil in de huizen zat, de een zag er veel mooier uit (prachtig wit en verzorgd) dan de ander (een beetje rommelig en slecht onderhouden). Uiteraard ook even de bar in de grot uitgeprobeerd: een laag plafond en gezellig druk.

• 13 Juni 2010 - 09:20

Wòti:

Ha die Kees
    Mocht het je straks bij de nieuwe bank niet bevallen, dan moet je toch echt overwegen om reisboeken te gaan schrijven.
    Ondertussen hou ik, op het bord achter je bureau, regelmatig bij hoeveel dagen het nog duurt voordat je terug bent, niet dat wij je missen of zo :-)
    Groetjes Wòti

• 14 Juni 2010 - 19:44

Eva:

Wow wat grappig die grotwoningen, ik was erg benieuwd hoe het eruit zag, maar de foto's lieten dat mooi zien.. leuk

• 14 Juni 2010 - 22:37

Ria:

apart zo n huisje in de grotten. guadix klinkt een beetje naar Asterix en Obelix, zijn die ook hier geweest toevallig?
    liefs Ria