Genieten op Château de Villandry - Reisverslag uit Azay-le-Rideau, Frankrijk van Kees Schmitz - WaarBenJij.nu Genieten op Château de Villandry - Reisverslag uit Azay-le-Rideau, Frankrijk van Kees Schmitz - WaarBenJij.nu

Genieten op Château de Villandry

Door: keesiberico

Blijf op de hoogte en volg Kees

21 April 2010 | Frankrijk, Azay-le-Rideau

Vandaag een makkelijk dagje wat fietsen betreft, alleen op en neer naar het kasteel van Villandry.
Een prachtig château dat sinds 1906 door de huidige eigenaarfamilie in renaissancestijl wordt teruggebracht, tesamen met de tuinen. Het kasteel heeft prachtige vertrekken in vooral vrolijke kleuren en leuk ingericht. Je loopt meer door een woonhuis dan een museum. Na twee etages kom je vanzelf buiten op de belvedère, waar je een schitterend uitzicht hebt over de tuinen die het complex rijk is. En wat voor een tuinen! Doordat je hoog staat kun je heel mooi de strakke figuren en structuren die in de tuinen zijn aangebracht overzien. Er schijnt alleen al 52 km buxus haag te staan, dat is bijna een dag fietsen voor mij. Ik heb ze de boompjes zien scheren, langs een gespannen lijn die letterlijk met de meetlat wordt uitgezet.
Een paar van de tuinen: Siertuin met de mooiste figuren naar mijn idee, met de Jardin d’Amour als meest kleurrijke gedeelte. De watertuin met een vijver in de vorm van een Louis XVe spiegel omgeven door grastaluds en een galerij van lindebomen. Een stervormige Jardin du Soleil inclusief fontein. En een gigantische moestuin in negen vakken waarbinnen elk zijn eigen figuren van de hagen heeft. En tussen de hagen staan diverse soorten groenten, die volgens mij echt gebruikt worden; er waren zes tuiniers mee bezig. Je moet eigenlijk gewoon zelf gaan bekijken. Cor bedankt voor de goede tip. Ik heb hier urenlang heerlijk van genoten.
Op de terugweg ook nog even het kasteel hier in Azay-Le-Rideau bekeken, echterr alleen van buiten en dat is dan toch wat anders als je Villandry al gezien hebt die dag.

  • 21 April 2010 - 18:20

    Hetty Murman-v.d.sch:

    Dag Kees,
    Ik zit bij te komen van de eerste Van Reijsendag afgelopen zondag in Haarlem. Het was een reuze gezellige dag met veel nieuwe ontmoetingen. Jouw kaart is voorgelezen en ik hoorde in de wandelgangen al dat een aantal jou aan het volgen is.
    De Loire tocht hebben wij eens met de caravan gedaan. In een woord prachtig. Dus geniet ervan. En ik blijf lezen. Kom je trouwens ook in Lourdes? En zo ja wanneer? Ik ben hotelleidster en vrijwilligster en ik ga 14 juni met een groep pelgrims erheen. Wie weet een ontmoeting. Anders steek je maar alvast een kaarje op.
    groeten uit een bijna bloeiende Betuwe. Hetty

  • 21 April 2010 - 19:06

    Theo:

    Hoi Kees,
    Je ziet er goed uit op de foto. Het vakantiegevoel begint kennelijk i te slaan. Geniet ze. De fot van de Salon de Thé doet mij ook naar warmere oorden verlangen. Groet.

  • 21 April 2010 - 20:08

    Cees Valstar:

    Hoi Kees,

    Ik vind het een hele prestatie welk je aan het neerzetten ben, het mooie is dat je ook geniet van de omgeving, in ieder geval heel veel succes en ik blijf je volgen.
    groetjes en tot spins
    Cees

  • 21 April 2010 - 22:00

    Ria:

    wat een gezellige foto's, ook helemaal wat je graag wou zien, leuk dat dat gelukt is.
    Vanavond waren Trees en ik bij het War child concert bij het vredespaleis, van een andere orde, maar ook leuk!
    liefs Ria

  • 22 April 2010 - 07:35

    Sonja Weerman:

    ha die kees,
    zo te lezen en te zien gaat alles goed gelukkig.
    En je hebt het ook wel naar je zin te zien aan de foto's.
    Het wandelen gaat bij ons ook goed we zijn afgelopen weekend in het zwarte woud geweest erg mooi daar. Blijf genieten.
    groetjes sonja

  • 22 April 2010 - 11:32

    Anneke Van Dijk:

    Schitterende plaatjes kasteel met tuin. En het weer ziet er ook goed uit.
    Ik zou zo zin hebben in vakantie. Zelf sta je er ook goed op.
    Nog veel succes en plezier. groetjes

  • 22 April 2010 - 15:30

    Marianne Pas:

    Dag Kees,

    Fijn dat het zo lekker gaat. En dat is genieten van die Franse weelde van lang geleden. Staat dit kasteel niet prachtig met de voeten in het water?

    Hartelijke groet!

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Kees

Dagboeken voor mijn fietstochten naar en door Spanje, Portugal en Italië.

Actief sinds 20 Maart 2010
Verslag gelezen: 174
Totaal aantal bezoekers 137114

Voorgaande reizen:

24 Mei 2023 - 31 Augustus 2023

Fietsreis naar Italië 2023

01 April 2016 - 31 Augustus 2016

Fietsreis Spanje 2016

05 April 2010 - 08 Augustus 2010

Fietstocht naar Spanje

Landen bezocht: