Heuveltje op en af - Reisverslag uit Albert, Frankrijk van Kees Schmitz - WaarBenJij.nu Heuveltje op en af - Reisverslag uit Albert, Frankrijk van Kees Schmitz - WaarBenJij.nu

Heuveltje op en af

Door: keesiberico

Blijf op de hoogte en volg Kees

09 April 2010 | Frankrijk, Albert

Vanuit Somain vertrokken met zonnetje, maar nog steeds koud ’s morgens . De hele dag door een open wijds landschap van weilanden, nog lege (ingezaaide) akkervelden, hier en daar een bomengroep, kerk- en watertorens en grote herenboerderijen bij de vele dorpjes. Alles bij elkaar aangenaam om doorheen te fietsen. Wat opvalt is dat de stukken heuvel op veel langer zijn dan naar beneden (perceptie?).
Onderweg werd de kerk van Arleux aangeprezen om zijn barokke orgel, wat ik echt niet mooi vond. Wel mooi waren de gebrandschilderde ramen, waar de zon prachtig doorheen scheen. Speciaal voor Gerard en Harry de foto.
Vandaag ook gestopt bij enkele oorlogskerkhoven (Brits en Duits) uit WO I. Hier in Departement de la Somme liggen er tientallen. Het is onvoorstelbaar hoeveel jonge mannen daar zijn achtergebleven en thuis nooit meer hebben gezien. Gelukkig ben ik er niet depressief van geworden.
In Albert, ook al getekend door die WO I (maar ook een herbouwde mooie basiliek aan overgehouden), heb ik voor ’t eerst deze reis mijn tentje opgeslagen. Ik hoop dat het niet te koud is vannacht.

• 10 April 2010 - 20:55

Elly:

hoi kees, bijna een week onderweg en al aardig opgeschoten ;-). leuk om zo te volgen, ben benieuwd hoe het verder gaat.... wordt een echt boek als die 4 maanden voorbij zijn!

• 12 April 2010 - 12:05

Eva:

Hoorde van mama dat je het helemaal naar je zin hebt!! mooi zo!!
    Ben je parijs al voorbij?
    kuzz eva