Door het open veld - Reisverslag uit Lesina, Italië van Kees Schmitz - WaarBenJij.nu Door het open veld - Reisverslag uit Lesina, Italië van Kees Schmitz - WaarBenJij.nu

Door het open veld

Door: Kees

Blijf op de hoogte en volg Kees

15 Juli 2023 | Italië, Lesina

Campamarino - Serracapriole - Ripalta - Marina di Lesina 58 km

Om half negen zat ik al op de fiets en toen was het al warm. Het begin kende geen heftige hellingen, die kwamen pas na 12 km maar toen had ik de eerste pauze er al op zitten.

De hele rit vandaag ging eigenlijk door het open veld en dat was qua weer niet de beste route, maar in ieder geval in de klim stonden er regelmatig prachtige parasoldennen waardoor ik even in de schaduw kon staan als ik daar behoefte aan had. Of een foto wilde maken.

Het landschap leverde weer geweldige uitzichten. En omdat dit een echt landbouwgebied is waren er ook prachtige vlakken en patronen te bewonderen. Dat alles gevormd door verschillende gewassen, al reeds geoogst graan en de voren van omgeploegde klei. Ook voor het eerst in Italië een windmolenpark gezien.

Om half elf kwam ik al in Serracapriole, leuke namen hebben ze hier soms, aan voor een lange koffiepauze. Die had ik wel verdiend want ik was al op de helft van het aantal kilometers en op minstens driekwart van de zwaarte van de tocht vandaag. Het was een gezellige boel in dat dorp.

Toen ik daar wegreed had ik uiteraard voor een kleine weg gekozen om af te dalen naar de kust. Op de foto kun je zien hoe die erbij lag. Gelukkig was er geen ander verkeer dus kon ik gewoon heen en weer laveren tussen de kuilen en hobbels en brokken door. Overigens kwam ik al eerder tijdens de lange klim vandaag op een stuk dat nog erger was, daar zaten kuilen en richels in van zeker 50 cm diep en meters breed. Dit gaat de hele reis al zo in Italië, niet overal want er zijn ook goede gladde wegen.

In het lagere gedeelte van de rit zocht ik een lunchplek in de schaduw, maar daar stond geen enkele boom meer. Dus uiteindelijk pas mijn broodje gegeten hier vlakbij het hotel onder grote dennenbomen. Daar moest ik ook nog naar mijn versnelling kijken want die had kuren. Dat lijkt nu opgelost. Ik vermoed dat het iets met de hoge temperatuur te maken heeft want de kabel staat eigenlijk te strak. En de vorige keer dat het gebeurde was het ook een hele warme dag.

Dit Marina di Lesina is eigenlijk een toeristisch vakantiedorp en nog vrij nieuw ook zoals het er uitziet. Het strand is niet ver weg dus voor het eten nog even pootje gebaad; ja stom ik was vergeten mijn zwemgoed mee te nemen dus geen duik.

NB. De aanduiding op het kaartje klopt niet helemaal. Ik bivakkeer in Marina di Lesina, dat ligt aan zee op het kleine uitstekende groene puntje recht boven het lokatiespeldje.


  • 15 Juli 2023 - 22:06

    Kees Schmitz:

    Ria: het enige lavendelveld dat ik gezien heb stond nog niet in volle bloei, dus ik heb niks meegenomen helaas.

    Marian: ijsjes eet ik niet zo veel, heel af en toe; water drinken daarentegen heel veel, vandaag onderweg ongeveer 8x een halve liter en dat helpt om "koel" te blijven en niet bevangen te raken door de hitte.


  • 15 Juli 2023 - 22:43

    Ria:

    Die wegen lijken Bangladesh wel.

    Geen duik, wat jammer.

    Wel mooie route weer.

    Je hebt al veel verschillende landschappen doorklieft.


  • 15 Juli 2023 - 23:27

    Marijke:

    Die wegen[e-1f648]


  • 16 Juli 2023 - 08:06

    Martin:

    Nog geen lekke band gehad Kees?


  • 16 Juli 2023 - 21:38

    Marian :

    Water ijsjes zijn ook lekker ;) die weg kan echt niet zeg! Dan wordt fietsen een kunst, soort veldrijden...


  • 16 Juli 2023 - 22:03

    Marian Van K:

    Het valt me op dat je weinig over problemen met je fiets schrijft. Betekent dat dat er weinig problemen mee zijn, of vermeld je dat niet? Je fietsje krijgt toch heel wat te verduren. Wel erg fijn als ie dat allemaal zonder problemen doorstaat.

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Kees

Dagboeken voor mijn fietstochten naar en door Spanje, Portugal en Italië.

Actief sinds 20 Maart 2010
Verslag gelezen: 146
Totaal aantal bezoekers 136350

Voorgaande reizen:

24 Mei 2023 - 31 Augustus 2023

Fietsreis naar Italië 2023

01 April 2016 - 31 Augustus 2016

Fietsreis Spanje 2016

05 April 2010 - 08 Augustus 2010

Fietstocht naar Spanje

Landen bezocht: