Mooie fietstochten en steeds warmer - Reisverslag uit Moreira do Lima, Portugal van Kees Schmitz - WaarBenJij.nu Mooie fietstochten en steeds warmer - Reisverslag uit Moreira do Lima, Portugal van Kees Schmitz - WaarBenJij.nu

Mooie fietstochten en steeds warmer

Door: kees

Blijf op de hoogte en volg Kees

15 Juli 2016 | Portugal, Moreira do Lima

Moreira do Lima, vakantie met Ria
We zitten in een mooi gelegen appartement met prachtig uitzicht op de bergen. Afgelopen weekend hadden we daar nog live muziek vanaf de kerktoren bij vanwege het feest met processies. Maandag was alles weer rustig.
Zondag is de fiets voor Ria afgeleverd en daar hebben we al iedere dag plezier van. We hebben een paar prachtige tochten gemaakt door dit geweldig mooie heuvelland, waarover Ria ook heel goed uit de voeten kan.
De tochten hebben soms Ponte de Lima als laatste stop zodat we daar de boodschappen kunnen doen. Vlakbij ons huis is wel een café annex winkeltje, maar die heeft lang niet alles. Water haal ik hier wel bijna dagelijks en we stoppen hier altijd aan het einde van de dag voor een afzakkertje.
Dinsdag zijn we met de verhuurster mee gereden naar Viana do Castelo. Een leuk stadje met veel huizen met de bekende Portugese tegels. Op de berg boven de stad staat een kleine uitvoering van de Sacre Coeur uit Parijs. Hier kun je met de "elevador" heen en boven heb je geweldig mooi uitzicht over de stad en stranden aan de kust.
Voor de fietstochten is het even goed zoeken voor de kleine weggetjes Maar dan heb je ook prachtige natuur en vergezichten om van te genieten. Ook de tuinen hier zien er vaak prachtig uit, terwijl Portugal toch niet rijk is; de mensen doen blijkbaar zelf veel om het mooi te houden.
Ook vandaag weer heerlijk genoten. In Ponte de Lima zaten we even bij te komen op het terras, het wordt hier namelijk steeds warmer en dat gaat nog een paar dagen zo door, toen we op de berg aan de overkant van de rivier een bosbrand zagen ontstaan. Het begon met een kleine rookpluim maar al gauw werd die groter en zagen we de vlammen zich verspreiden. Na vijf minuten was er al een helikopter die met zo'n waterzak ging blussen; tien minuten later de sirenes en brandweerwagens. Na enige tijd de brand en bluswerk aanschouwd te hebben toch naar huis gereden. Onderweg vlogen de helikopters (inmiddels twee) vlak over onze hoofden om water in de Rio Lima te gaan halen of volgeladen op weg naar de brand. Gelukkig hadden ze de brand snel onder controle want hij woedde aan de achterkant van de berg waarop ons vakantiehuis staat. Geen gevaar geweest voor ons, hoor.

• 16 Juli 2016 - 00:53

Kees Schmitz:

Hoi Sacha, ja het is hier prachtig. Alleen dat Portugees lukt nog niet zo erg, zelfs galão verstaan ze soms niet maar het lijkt ook wel alsof ze dat in elk dorp anders uitspreken. Gelukkig red ik me wel, als ze geen Engels begrijpen dan doe ik het in het Spaans en dat helpt vaak goed.

• 16 Juli 2016 - 00:55

Kees Schmitz:

Hoi Marianne (collega), ik heb inderdaad geen heimwee naar Nederland, zeker nu Ria hier is niet. En het weer is hier inmiddels prima, momenteel rond de dertig graden, zonnig en droog.

• 16 Juli 2016 - 08:10

Marian:

Geniet ervan!

• 16 Juli 2016 - 13:31

Theo:

Lekker spannend zo, met die brand voor de deur.
    Hebben jullie het fijn samen?
    Lieve groet vanuit Frévent,
    Theo

• 16 Juli 2016 - 16:15

Wim Pleeging:

Kees zorg je goed voor ria?ik zie jouw alleen maar drank . Neem er van mij dan ook maar een,samen met ria hoor HG wim pleegiing,